//
کدخبر: ۴۷۵۱۳۰ //

مالیات املاک و مستغلات در ترکیه ۲۰۲۴

یکی از موضوعات مهمی که علاقه مندان به سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه باید به آن توجه کنند، مالیات بر املاک و مستغلات است.

مالیات املاک و مستغلات در ترکیه 2024
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مطلب قصد داریم درباره انواع مالیات‌هایی که در فرآیند خرید و فروش ملک در ترکیه وجود دارد، اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مالیات نقل و انتقال خانه و آپارتمان (سند به نام زدن)

بر اساس اطلاعات اداره کل ثبت‌ اسناد و املاک ترکیه، سالانه حدود 3.5 میلیون خرید و فروش املاک در ترکیه انجام‌ می‌شود که تقریباً 1.5 میلیون آن متعلق به سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. بخش مهمی از درآمد دولت ترکیه از محل مالیات نقل و انتقال املاکی است که خرید و فروش می‌شوند. مالیات نقل و انتقال سند ملکی، برابر است با 4 درصد مبلغ یا قیمت مندرج روی سند ملک یا همان 4 درصد مبلغ درج شده رد دوویز آلم بلگسی (برگه گواهی ارز) است.

براساس قوانین معاملات خرید و فروش ملک در ترکیه، پرداخت این مبلغ بر عهده خریدار است و هر شخص تنها یک بار در زمان خرید ملک این مبلغ را پرداخت می­کند. به‌ عنوان مثال اگر قیمت خانه در ترکیه 200 هزار دلار باشد، شما 4 درصد این مبلغ که برابر با 8 هزار دلار است در زمان خرید ملک به‌ عنوان مالیات نقل و انتقال ملک به دولت پرداخت می­کنید، ولی در زمان فروش این بار خریدار بعدی است که باید مالیات را بپردازد.

مالیات بر سود فروش ملک

فرض کنید شخصی 2 الی 3 سال قبل ملکی را به قیمت 300.000 دلار در ترکیه خریده ‌است. حالا می‌خواهد این ملک را به قیمت 600.000 دلار بفروشد. اگر شخص بخواهد به دولت اعلام کند که این ملک را به قیمت 600.000 دلار می‌خواهد بفروشد، باید مالیات بر سود پرداخت کند. چون مابه التفاوت رقم خرید ملک و رقم فروش آن 300.000 دلار است و در واقع شخص، 300 هزار دلار سود کرده است.

معمولاً کاری که ترک‌ها در چنین شرایطی انجام می‌دهند، این است که قیمت واقعی فروش ملک یا همان 600 هزار دلار را به دولت اعلام نمی‌کنند و این رقم را کمتر اعلام می‌کنند که یا مالیات بر سود به آن‌ها تعلق نگیرد یا نهایتاً مالیات کمی پرداخت کنند. معمولاً دولت 25 تا 30 درصد از سود فروشنده را به‌ عنوان مالیات بر سود دریافت می‌کند. فقط در شرایطی شخص معاف از مالیات می‌شود که حداقل 5 سال از تاریخ خرید ملک گذشته باشد.

بنابراین اگر شما هم در ترکیه ملکی خریداری کردید و تصمیم به فروش آن داشتید، باید دقیقا مانند ترک­ها عمل کنید و بدانید که این موضوع یک امر عرف و رایج بین ترک­ها است. این موضوع باعث نمی­شود که شما ملک خود را ارزان­تر بفروشید، چون شما ملک خود را به قیمت می­فروشید، ولی قیمت اعلامی را در سند کمتر درج می­کنید که مالیات کمتری بپردازید. اگر هم 5 سال از خرید ملک شما گذشته است، می­توانید قیمت واقعی ملک را روی سند درج کنید، چون ملک شما از مالیات بر سود معاف می‌شود.

خرید ملک در ترکیه

⁠مالیات بر ارزش‌افزوده

مالیات بر ارزش افزوده ملک زمانی که ملک برای اولین بار به فروش می رسد، دریافت می شود. این مبلغ 1 تا 20 درصد است و باید خریدار آن را پرداخت کند. البته دولت ترکیه برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی این طور معین کرده است که اگر مالیات بر ارزش افزوده ملک خریداری شده بیش از 1 درصد باشد، برای یک بار معافیت مالیاتی شامل حال خریدار خارجی می­شود. به عنوان مثال، اگر قصد شما خرید ملک در استانبول باشد و اولین باری باشد که در ترکیه ملک می­خرید، اگر مالیات ملکتان زیر 1 درصد باشد، مشمول قانون حمایت از سرمایه­گذاران خارجی و معافیت مالیاتی می­شوید.

اما در مورد جزئیات کلی این قانون، مالیات بر ارزش افزوده در مورد ملک­های با سند مسکونی و متراژ مفید (نت) کمتر از ۱۵۰ متر ۱ درصد و برای ملک­های با سند مسکونی و متراژ مفید بالای ۱۵۰ متر ۱۰ درصد است. این مالیات برای ملک­های اداری و تجاری با متراژ مفید کمتر از ۱۵۰ متر ۱۰ درصد و برای ملک­های اداری و تجاری با متراژ مفید بیش از ۱۵۰ متر ۲۰ درصد است.

خرید ملک در استانبول

مالیات بر سرمایه در گردش

مالیات بعدی، Doner Sermaye یا سرمایه در گردش است. سرمایه در گردش مبلغی است که اداره ثبت ‌اسناد بابت کارمزد ارائه خدمات مربوط به خرید و فروش ملک، از خریدار دریافت می‌کند. فرمول محاسبه دونر سرمایه به این شکل است:

متوسط تعداد طبقات ساختمان‌ها در منطقه X مبلغ ثابت کارمزد صندوق اداره ثبت و اسناد در هر سال

(در سال ۲۰۲۴، این مبلغ برابر ۸۲۲ لیر است)

⁠مالیات بر اجاره املاک (تجاری و مسکونی)

هر کسی که ملکی را در ترکیه اجاره می‌دهد، موظف است سالی یک ‌بار اظهارنامه مالیاتی ارائه دهد و مالیات آن را پرداخت کند. این قانون شامل اجاره واحدهای مسکونی و تجاری می‌شود. مهلت پرداخت مالیات مشخص شده و می‌توان آن را به ‌صورت آنلاین یا حضوری پرداخت کرد.

طبق قانون، مالیات بر اجاره املاک در سال ۲۰۲۴ به کسانی تعلق می­گیرد که برای املاک مسکونی سالیانه بیش از 33.000 لیر و ماهیانه ۲۷۵۰ لیر و برای املاک تجاری سالیانه بیش از 230.000 لیر از مستاجر دریافت کنند که تنها در مورد املاک تجاری، مستاجر موظف به پرداخت این مالیات خواهد بود.

میزان مالیات اجاره بستگی به مبلغ اجاره دارد:

اگر مبلغ اجاره در سال کمتر از 70.000 لیر باشد، ۱۵ درصد اجاره سالیانه مالیات دریافت می­شود

اگر مبلغ اجاره در سال مابین 70.000 لیر تا 150.000 لیر باشد، مالیات سالیانه 10.500 لیر است

اگر مبلغ اجاره در سال مابین 150.000 لیر تا 370.000 لیر باشد، مالیات سالیانه 26.500 لیر است

اگر مبلغ اجاره سالیانه مابین 370.000 لیر تا 1.900.000 لیر باشد، 27 تا 38 درصد اجاره سالیانه مالیات دریافت می­شود

اگر مبلغ اجاره سالیانه بیش از 1.900.000 لیر باشد، ۴۰ درصد مبلغ اجاره سالیانه مالیات دریافت می­شود

عوارض ملک (عوارض و مالیات شهرداری)

مالیات و عوارض شهرداری مبلغی است که هر ساله بابت ارائه خدمات شهری مانند جمع‌آوری زباله، روشنایی معابر، نگهداری از پارک‌ها، احداث و تعمیر خیابان‌ها و بسیاری خدمات دیگر از مالکین دریافت می‌شود. به این مبلغ، عوارض بازسازی و نوسازی شهری هم گفته ‌می‌شود. مالیات سالیانه معمولاً بین 0.6 تا 1 درصد از ارزش مالی ملک است.

مالیات هبه و نقل و انتقال بلاعوض املاک

مالیات بعدی، مالیات مربوط به ملکی می‌شود که به‌ صورت ارث یا هدیه به شخصی می‌رسد. به این مالیات، مالیات هبه گفته می‌شود و زمانی که ملک از مالک قبلی به نام مالک جدید انتقال پیدا می‌کند، دریافت می‌شود. مقدار مالیات هبه با توجه به ارزش ملک تعیین می‌شود.

با توجه به اهمیت بحث مالیات‌ها در فرآیند خرید و فروش ملک، اگر می‌خواهید در زمان خرید ملک در ترکیه با مشکل مواجه نشوید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره رایگان تیم هوم ترکی استفاده ‌کنید. هموم ترکی با بیش از 10 سال تجربه ارزشمند در زمینه سرمایه‌گذاری، خرید و فروش و اجاره ملک در ترکیه، می‌تواند مطمئن‌ترین همراه شما در مسیر سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه و استانبول باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۵۱۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد