//
کدخبر: ۴۷۵۳۲۵ //

علت ریزش شدید مو در زنان چیست؟

احتمالا شما هم بارها این جمله را شنیده‌اید که «ریزش روزانه ۱۰۰ تار مو کاملا طبیعی است»؛ بااین‌حال گاهی اوقات میزان بالای ریزش مو کمی نگران‌کننده می‌شود! ریزش مو در زنان به هر دلیل و در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد.

علت ریزش شدید مو در زنان چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

علت ریزش مو در زنان تا ۵۰ سالگی بیش از هر چیز به وراثت، تغذیه و وضعیت سلامتی بدن بستگی دارد. علت ریزش مو در زنان بالای ۵۰ سال نیز بیشتر به تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی و روند طبیعی افزایش سن مربوط می‌شود. در هر سنی که باشید، شناسایی علت ناگهانی ریزش مو و درمان به‌موقع آن ضروری است؛ بنابراین در ادامه شما را با شایع‌ترین دلایل ریزش مو خانم‌ها آشنا خواهیم کرد.

استرس؛ علت ناگهانی ریزش مو در زنان

یکی از مهم‌ترین موارد به‌عنوان علت ریزش مو در زنان استرس است که مستقیما روی نازک شدن موها تاثیر می‌گذارد. زمانی که بدن دائما در شرایط استرس‌زا قرار بگیرد، وارد حالت بقا (Survival Mode) می‌شود؛ در چنین شرایطی بدن همه انرژی خود را برای پشتیبانی از عملکردهای حیاتی بدن مصرف می‌کند. درواقع، در حالت بقا موها از حالت رشد خارج می‌شوند و به فاز استراحت می‌روند؛ همین موضوع در نهایت ریزش موها را در پی دارد.

ریزش موها ناشی از استرس معمولا ۳ ماه پس از یک رویداد استرس‌زا اتفاق می‌افتد و ممکن است ۳ تا ۶ ماه ادامه داشته باشد. این موضوع منجر به طاسی نمی‌شود؛ بااین‌حال در موارد بسیار حاد به درمان‌های تخصصی نیاز پیدا می‌کنید. برای درمان قطعی ریزش مو می‌توانید به مرکز کاشت مو تهران مراجعه و برای همیشه با ریزش مو خداحافظی کنید.

رژیم گرفتن؛ یکی از دلایل ریزش مو در زنان جوان و ورزشکار

رژیم‌های سنگین که از نظر منابع پروتئینی، ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی نیستند، باعث ریزش مو در زنان می‌شوند. اگر می‌پرسید «علت ریزش مو در زنان کمبود چه ویتامینی است»، در پاسخ باید به ویتامین D اشاره کرد. کمبود آهن نیز نقش بسیار مهمی در ریزش موی زنان دارد. رژیم گرفتن از یک جنبه دیگر نیز باعث ریزش مو می‌شود: بدن کاهش وزن سریع را به‌عنوان یک رویداد استرس‌زا در نظر می‌گیرد و اینطور برداشت می‌شود که شما دائما گرسنه هستید! در چنین شرایطی موها ریزش پیدا می‌کنند.

رژیم‌های غذایی ممکن است ظاهر مو را نیز تغییر دهند و تار موها نازک‌تر، خشک‌تر و کدرتر شوند. در این شرایط برای احیای موها ابتدا رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها در برنامه خود بگنجانید؛ اگر نتیجه مطلوب حاصل نشد و ریزش موها شدت گرفت، با اطلاع از قیمت کاشت مو، به‌راحتی می‌توانید برای درمان ریزش موها اقدام کنید.

تغییرات هورمونی ریزش مو خانم‌ها را به همراه دارد

تغییرات هورمونی ممکن است رشد موها را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل نمونه‌ای از علت ریزش مو در زنان محسوب می‌شود. برخی از شرایطی که موجب تغییرات هورمونی و ریزش مو در زنان می‌شود، عبارت‌اند از:

  • یائسگی: با یائسگی، سطح استروژن و پروژسترون به‌طور‌‌قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این امر به‌عنوان علت ریزش مو در زنان یائسه شناخته می‌شود.

  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS): این بیماری با عدم تعادل هورمونی، افزایش سطح آندروژن و کیست تخمدان مشخص می‌شود. PCOS ممکن است منجر به ریزش مو در زنان مبتلا شود.

  • بارداری و زایمان: تغییرات هورمونی در دوران بارداری و زایمان ممکن است منجر به ریزش مو در برخی از زنان شود. این نوع ریزش مو معمولاً موقتی است و پس از زایمان به حالت عادی باز می گردد.

  • مصرف داروهای ضدبارداری: قرص‌های ضد‌بارداری مبتنی بر پروژسترون ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی و ریزش مو شود.

اگر ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی است، برای درمان ریزش مو به پزشک متخصص مراجعه کنید. در اکثر موارد با مصرف داروهای هورمونی به‌صورت موقت و تعادل مجدد هورمون‌ها، ریزش مو متوقف می‌شود. درصورتی‌که به درمان‌های جدی ریزش مو نیاز دارید، روش کاشت مو بدون اصلاح سر یکی از روش‌های تخصصی رشد مجدد موها به شمار می‌رود.

Picture2

مشکلات سلامتی؛ یکی از رایج‌ترین علت‌های ریزش مو در زنان

برخی از مشکلات سلامتی مانند کم‌خونی و کمبود ویتامین یا ابتلا به بیماری‌های خودایمنی و سرطان ممکن است علت ریزش موی زنان باشد. برخی دیگر از بیماری‌ها که ممکن است علت ریزش مو در خانم‌ها باشند را در ادامه آورده‌ایم:

  • عفونت شدید یا تب بالا

  • پسوریازیس

  • مشکلات تیروئید (به‌ویژه کم‌کاری)

  • آلرژی

درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی که برای بیماری‌های خاص مانند سرطان انجام می‌شود، منجر به ریزش مو می‌شود. پس از اتمام درمان، رشد موها بهبود پیدا می‌کند.

مصرف داروهای خاص از علل ریزش مو در زنان به شمار می‌رود

برخی از داروها که برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌شوند، ممکن است ریزش موها را به همراه داشته باشد. برخی از داروهای رایجی که مصرف آن‌ها به‌عنوان علت ناگهانی ریزش مو در زنان شناخته می‌شود، عبارت‌اند از:

  • داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین و سرترالین

  • داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و هپارین

  • داروهای فشار خون (مسدودکننده‌های بتا) مانند پروپرانول و متوپرولول

  • داروهای تشنج مانند والپروئیک‌اسید و پره‌گابالین

با افزایش سن افراد داروهای بیشتری مصرف می‌کنند؛ به همین دلیل مصرف برخی از داروها به‌عنوان علت ریزش مو در زنان بالای ۵۰ سال شناخته می‌شود. برای کنترل ریزش مو، عوارض داروهای مصرفی را بررسی و با پزشک مشورت کنید.

ریزش مو با الگو زنانه؛ علت کم پشت شدن موی جلوی سر در خانمها

شایع‌ترین نوع ریزش مو در زنان وضعیتی به نام ریزش موی الگوی زنانه (FPHL) مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک است. این عارضه یک بیماری ژنتیکی به شمار می‌رود که ممکن است از پدر، مادر یا هردو به ارث رسیده باشد. ریزش مو با الگوی زنانه معمولا بعد از ۴۰ سالگی آغاز می‌شود، به همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان علت ریزش مو در زنان بالای ۴۰ سال به حساب آورد. این نوع ریزش از خط رویش مو در پیشانی آغاز می‌شود.

افزایش سن؛ شایع‌ترین علت ریزش مو در زنان بالای ۴۰ سال

همان‌طور که با افزایش سن، پوست پیر می‌شود، پیری مو نیز یک اتفاق کاملا طبیعی است که معمولا از ۶۰ سالگی شروع می‌شود. با افزایش سن موها سفید و خاکستری، نازک، شکننده و کمتر می‌شوند. همچنین، رشد مجدد موهایی که ریزش داشتند نیز کندتر خواهد شد.

برخلاف FPHL که از عقب رفتن خط رویش مو آغاز می‌شود، ریزش مو ناشی از افزایش سن ممکن است از هر قسمت سر شروع شود. با افزایش سن تاثیر مدل دادن غیراصولی موها یا استفاده از محصولات شیمیایی آرایشی مو بی‌کیفیت و وسایل حرارتی در جوانی نیز، کم‌کم پدیدار می‌شود. 

Picture3

برای درمان قطعی ریزش مو به پزشک متخصص مراجعه کنید

ریزش مو بین زنان، خصوصا در سنین میانسالی و بعد از ۵۰ سال، مشکلی رایج است. علت ریزش مو در زنان به مواردی مانند استرس، افزایش سن، تغییرات هورمونی، رژیم‌های غذایی سنگین و مصرف داروهای خاص بستگی دارد؛ البته افزایش سن و یائسگی نیز از سایر دلایل ریزش مو در زنان به شمار می‌روند. اگرچه روش‌های مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو، درمان و رشد مجدد موها وجود دارد؛ بااین‌حال، برای یافتن بهترین روش درمان حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید. در برخی از موارد برای درمان قطعی ریزش مو ممکن است به روش‌های تخصصی مانند کاشت مو، مزوتراپی، پی‌آرپی یا لیزردرمانی نیاز داشته باشید. در این میان با رعایت برخی از نکات مانند داشتن رژیم غذایی سالم، کنترل استرس و استفاده محصولات مراقبتی مو استاندارد، تا حدی می‌توانید جلوی ریزش مو را بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۵۳۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد