//
کدخبر: ۳۵۹۵۸۹ //

هشدار/درمان وبا را جدی بگیرید

یک پزشک با بیان اینکه وبا یک بیماری حاد گوارشی است و درمان آن باید خیلی سریع آغاز شود، گفت: مهم‌ترین کار مایع درمانی است، چون بیمار بر اثر اسهال، مایعات و املاح بدنِ خود را از دست می‌دهد.

هشدار/درمان وبا را جدی بگیرید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر مریم دلشاد در گفت‌وگویی، با اشاره به نگرانی این روزهای مردم از شیوع وبا، اظهار کرد: با رعایت اصول بهداشتی ساده می‌توانیم از ابتلا به وبا پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه وبا یک بیماری اندمیک در ایران است، گفت: اولین بار طغیان یا شیوع زیاد وبا حدود ۲۰۰ سال پیش و در زمان قاجار اتفاق افتاد، از آن زمان به بعد هم در برخی سال‌ها وبا از اندمی به اپیدمی تبدیل و خیلی شایع می‌شده است. با شروع فصل تابستان هرسال احتمال شیوع وبا وجود دارد.

این پزشک، عامل ایجاد وبا را یک باکتری به نام ویبریوکلرا عنوان کرد و افزود: وبا یا التور، بیماری دهانی-مدفوعی یا فکال اورال است، یعنی از طریق دست‌های آلوده ممکن است از مدفوع به دهان منتقل شود، برای همین گفته می‌شود با رعایت بهداشت می‌توان به‌سادگی از ابتلا به وبا پیشگیری کرد.

وی درباره راه‌های ابتلا به وبا گفت: خوردن آب آلوده غیر بهداشتی، خوردن سبزی‌ها و میوه‌های غیر بهداشتی، غذای آلوده، غذاهای دریایی که خوب پخته نشده باشند و یا آلوده باشند از راه‌های ابتلا به وبا است. وبا همچنین از فردبه‌فرد هم منتقل می‌شود.

دلشاد با تأکید بر اهمیت شست و شوی دست‌ها بعد از رفتن به سرویس بهداشتی و قبل از خوردن غذا، افزود: آبی که مصرف می‌کنید حتماً باید آب بهداشتی و تصفیه شده باشد. اگر در سفر هستید دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارید و یا در منطقه‌ای هستید که آب سالم در دسترس نیست حتماً آب قبل از مصرف یک دقیقه کامل جوشانده شود و اگر ممکن است کلرزنی انجام دهید.

وی با اشاره به سفرهای تابستانه به مردم توصیه کرد به‌هیچ‌وجه یخ از بیرون نخرند چون معلوم نیست با آب سالم و بهداشتی تهیه شده باشد و ادامه داد: نوشیدنی‌های غیربهداشتی و بسته‌بندی نشده نخورید، غذاهای غیربهداشتی و غیر بسته‌بندی از دست‌فروش‌ها نخرید، سبزی‌ها و میوه‌ها را خوب بشویید و ضدعفونی کنید. ماهی و غذاهای دریایی و صدف هم جزو غذاهایی است که باعث انتقال وبا می‌شود. مواد غذایی خارج از یخچال محیط مناسبی برای رشد باکتری است و بهتر است به‌جای غذای بیرون، از غذاهای خانگی استفاده کنید.

این پزشک درباره ابتلا به وبا نیز توضیح داد: وبا یک اسهال آبکی برای فرد ایجاد می‌کند که سفید رنگ و بد بو است. تعداد دفعات بیرون‌روی به‌قدری زیاد است که فرد نمی‌تواند بشمارد. معمولاً اسهال خونی نیست و همراه با آن تب دیده نمی‌شود، اما غرغر شکم، استفراغ‌های بدون حالت تهوع و گرفتگی عضلانی ممکن است دیده شود.

وی با تأکید بر اینکه درمان وبا باید خیلی زود آغاز شود، چون وبا یک بیماری حاد گوارشی محسوب می‌شود، یادآور شد: در قدیم بسیاری از افراد بر اثر ابتلا به وبا فوت می‌کردند، چون امکانات وجود نداشت، اما در حال حاضر بیماری قابل‌ درمان است.

دلشاد با بیان اینکه اگر لازم باشد برای فرد بیمار آزمایش درخواست می‌شود، گفت: مهم‌ترین کار برای بیمار مایع درمانی است، چون بر اثر اسهال، مایعات و املاح بدن را از دست می‌دهد، همچنین در صورت تشخیص وبا آنتی‌بیوتیک درمانی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: به‌ طورکلی جای نگرانی در مورد وبا وجود ندارد، اما باید بدانیم وبا چیست و راه‌های جلوگیری و درمان آن چیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۹۵۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد