//
کدخبر: ۴۳۳۳۵۰ //

عوارض جانبی واکسن: بهترین راه برای درمان عوارض جانبی واکسن چیست؟

توصیه های متخصص در مورد آنچه که باید انتظار داشت، نحوه عملکرد واکسن و نکاتی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی.

عوارض جانبی واکسن: بهترین راه برای درمان عوارض جانبی واکسن چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بیایید واقعی باشیم: فکر داشتن بازوی درد، خستگی یا احساس سخیف در همه جا می‌تواند باعث شود بسیاری از ما برنامه ریزی واکسن را به تعویق بیندازیم .

در حالی که درست است که واکسن ها ممکن است با عوارض جانبی خاصی همراه باشند (مانند هر مداخله پزشکی)، مهم است که تأکید کنیم که مزایای واکسیناسیون بسیار بیشتر از خطرات آن است و بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند و در یک یا دو روز از بین می روند.

اما چرا برخی از افراد بیشتر از سایرین توسط عواقب ضربه زدن ضربه می خورند؟ و آیا راه هایی برای به حداقل رساندن علائم عوارض جانبی دریافت واکسن بدون تأثیرگذاری بر کارایی وجود دارد؟

در اینجا چیزی است که باید در مورد عوارض جانبی واکسن و نکات متخصص در کاهش تأثیر آنها بدانید - در حالی که تمام مزایای محافظتی را حفظ کنید.

عوارض جانبی واکسن چیست؟

عوارض جانبی واکسن هر گونه تغییر یا واکنش قابل مشاهده است که پس از دریافت واکسن رخ می‌دهد. این اثرات می‌تواند از خفیف، مانند درد در محل تزریق یا تب کم، تا واکنش های کمتر شایع اما بالقوه جدی باشد.

طبق گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده ، اکثر مردم عوارض جانبی جدی ناشی از واکسن ها ندارند . نوع خاص و فراوانی عوارض جانبی بسته به نوع واکسن، سن فرد و سلامت کلی آنها می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، بیشتر عوارض جانبی خفیف و موقتی هستند و تنها چند روز طول می کشند.

شایع ترین عوارض جانبی واکسن عبارتند از:

درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق واکسن

تب با درجه پایین

لرز

خستگی یا درد خفیف بدن و عضله

سردرد

حالت تهوع یا ناراحتی خفیف معده

غش کمتر شایع است، اما ممکن است پس از هر عمل پزشکی، از جمله واکسیناسیون، اتفاق بیفتد.

واکسن

چرا واکسن ها عوارض جانبی دارند؟

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، واکسن ها با کمک به بدن در یادگیری نحوه مبارزه با یک بیماری بدون خطرات عفونت کامل عمل می کنند .

یک واکسن حاوی بخش‌های ضعیف یا غیرفعال ارگانیسم بیماری‌زا (که آنتی ژن نامیده می‌شود)، یا طرحی برای تولید آنتی‌ژنی است که سیستم ایمنی را وادار به واکنش می‌کند.

خبر خوب: شایع ترین عوارض جانبی نشانه ای از شروع ایمنی بدن در برابر بیماری است.

چرا برخی از واکسن‌ها باعث می‌شوند ما احساس بدتری نسبت به دیگران داشته باشیم؟

یوجین شاپیرو، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در پزشکی ییل ، می‌گوید دلایل مختلفی برای واکنش به واکسن‌ها وجود دارد . به عنوان مثال، واکنش‌های موضعی مانند درد و تورم در محل تزریق، که ناشی از التهاب ناشی از خود تزریق است، ممکن است درست مانند درد و تورم ناشی از کبودی یا آسیب نافذ مانند یک تکه شیشه یا یک میخ،» او می گوید.

دکتر شاپیرو می گوید که گاهی اوقات واکنش موضعی پاسخی به ادجوانت موجود در فرمولاسیون است.

او توضیح می‌دهد که ادجوانت‌ها مواد شیمیایی هستند که به واکسن‌ها اضافه می‌شوند و سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند تا پاسخ ایمنی قوی‌تری داشته باشد.

به گفته CDC، از آنجایی که بیشتر واکسن‌هایی که امروزه تولید می‌شوند شامل بخش‌های کوچکی از میکروب‌ها، مانند پروتئین‌های آن‌ها، به جای کل ویروس یا باکتری هستند، یک ادجوانت برای کمک به بدن برای ایجاد یک پاسخ ایمنی کافی قوی ضروری  است . اینها بیش از 70 سال است که به طور ایمن در واکسن ها استفاده می شوند.

واکسن‌های کمکی نه تنها می‌توانند واکنش‌های موضعی بیشتری ایجاد کنند، بلکه با علائم بیشتری مانند تب، لرز و بدن درد همراه هستند.

واکسن کرونا

چرا برخی از افراد با عوارض جانبی واکسن مشکلی ندارند در حالی که برخی دیگر سخت‌تر می‌شوند؟

شاپیرو توضیح می دهد که به طور معمول، عوارض جانبی غیرمحلی نتیجه سیتوکین هایی است که در پاسخ به قرار گرفتن در معرض محتوای واکسن افزایش می یابد.

سیتوکین ها سیگنال های شیمیایی هستند که توسط سلول های ایمنی بدن تولید می شوند که منجر به علائمی مانند خستگی، تب و دردهای عضلانی عمومی می شوند. شاپیرو می‌گوید: «تفاوت قابل توجهی بین افراد در نحوه واکنش آنها به یک واکسن و حتی به دوز دوم یا سوم همان واکسن وجود دارد.

در مطالعه‌ای که در سپتامبر 2020 در ژورنال Immunity منتشر شد، زنان پس از دریافت یک یا دو دوز واکسن کووید-19، عوارض جانبی بیشتری را در مقایسه با مردان گزارش کردند .

بر اساس مطالعه ای که در NPJ Vaccines منتشر شده است، واکسن آنفولانزا همچنین باعث پاسخ آنتی بادی بالاتر، واکنش های جانبی بیشتر و اثربخشی بیشتر در زنان نسبت به مردان می شود . اگرچه کاملاً مشخص نیست چرا، محققان معتقدند که این امر به تفاوت های هورمونی و ژنتیکی بین دو جنس مرتبط است.

داده ها  همچنین نشان می دهد که افراد مسن در مقایسه با افراد جوان عوارض جانبی کمتری را گزارش می کنند.

اگر عوارض جانبی نداشته باشم، آیا این بدان معناست که واکسن کار نمی کند؟ یا آیا تجربه عوارض جانبی به این معنی است که واکسن خوب کار می کند؟

شاپیرو می گوید به بیان ساده، نه. حتی اگر عوارض جانبی نداشته باشید، ممکن است پاسخ خوبی به واکسن داشته باشید. اگر عوارض جانبی عمومی دارید، نشان می‌دهد که در حال پاسخگویی هستید، اگرچه لزوماً به این معنی نیست که پاسخ شما بهتر یا طولانی‌تر از پاسخ فردی با عوارض جانبی کم است.»

واکسن کرونا- سعید نمکی- وزیر بهداشت

آیا گرفتن چندین واکسن به طور همزمان عوارض جانبی را بدتر می کند؟

استن ورموند، MD، PhD ، پروفسور بهداشت عمومی، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی، می گوید: اگر سابقه واکنش های شدید و عوارض جانبی ناخوشایند با واکسن ها دارید، ممکن است بخواهید واکسن های خود را به جای دو یا چند واکسن به طور همزمان کنار بگذارید. و متخصص اطفال در پزشکی Yale در نیوهیون، کانکتیکات.

دکتر ورموند می‌گوید: اگر عوارض جانبی واکسن آنفولانزا یا کووید-19 سال گذشته به شدت به شما ضربه بزند، می‌توانید انتظار داشته باشید که امسال نیز همین کار را انجام دهد. او می‌گوید: «بنابراین اینجاست که پزشک و بیمار یا پرستار و بیمار می‌توانند ترتیبی اتخاذ کنند تا راحت‌ترین و موفق‌ترین کار را برای هر فردی انجام دهند.

آنا ویل، MD، MPH ، محقق و متخصص بیماری‌های عفونی UW Medicine در سیاتل، می‌گوید: اگر چندین واکسن را به طور همزمان دریافت کنید، هر گونه عوارض جانبی ممکن است در همان زمان رخ دهد . او می گوید: «این بدان معنا نیست که این عوارض جانبی از یک واکسن فردی بدتر هستند، اما اگر همزمان اتفاق بیفتند، می توانید تصور کنید که ممکن است علائم بیشتری ایجاد کند.

1 بازو یا 2 بازو هنگام دریافت بیش از 1 واکسن؟

دو تیر، دو بازو؟ ورموند می گوید که همه چیز به ترجیح شما بستگی دارد. او می‌گوید: «برخی افراد انجام یک مورد در هر بازو را کمتر دردناک می‌دانند، اما برخی دیگر تمایلی به درد دست چپ و دست راست در آن واحد ندارند.

آیا مصرف مسکن قبل از واکسن خوب است؟

طبق CDC ، معمولاً مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، آسپرین یا استامینوفن قبل از واکسیناسیون برای جلوگیری از عوارض جانبی واکسن‌ها توصیه نمی‌شود  . اگر نگران این هستید که واکسن باعث سردرد یا انواع دیگر درد شود، قبل از تزریق واکسن با پزشک خود صحبت کنید.

واکسن کرونا- سعید نمکی- وزیر بهداشت

بهترین راه برای درمان عوارض جانبی واکسن چیست؟

کیسه یخ یک اقدام آزمایش شده و واقعی برای کاهش التهاب موضعی است. این راهی برای کاهش التهاب و فشار در بازو است و اغلب برای تسکین ناراحتی کافی است.»

او می‌گوید: برای علائم عمومی‌تر، داروهای NSAID، استامینوفن و آسپرین را می‌توان طبق دستور پزشک استفاده کرد. برخی از افراد پس از واکسن کووید، احساس خستگی کلی می کنند. در این صورت کمی استراحت کنید و معمولاً تا روز بعد احساس بهتری خواهید داشت.

آیا ورزش بعد از واکسن آنفولانزا یا کووید-19 به کاهش عوارض کمک می کند؟

اگرچه شواهد قطعی مبنی بر اینکه ورزش به کاهش عوارض جانبی کمک می کند وجود ندارد، اما آنها را بدتر نمی کند. اما بر اساس مطالعه‌ای که در ماه مه 2022 در Brain, Behavior, and Immunity منتشر شد ، اگر تمایل به انجام فعالیت بدنی بعد از تزریق واکسن دارید، می‌تواند پاسخ ایمنی تولید شده توسط واکسن را افزایش دهد - بدون افزایش عوارض جانبی مربوطه .

در صورت واکنش نامطلوب جدی به واکسن چه باید کرد؟

به گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، عوارض جانبی جدی واکسن ها بسیار نادر است - اغلب از یک میلیون دوز واکسن، تنها 1 یا 2 نفر تحت تأثیر قرار می گیرند.

علائم یک واکنش آلرژیک شدید می تواند شامل مشکل در تنفس، تورم صورت و گلو، ضربان قلب سریع، بثورات بد در سراسر بدن و سرگیجه و ضعف باشد. اگر بعد از واکسن این نوع واکنش را تجربه کردید، با 911 تماس بگیرید یا به نزدیکترین بیمارستان بروید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۳۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد