//
کدخبر: ۴۶۰۸۰۸ //

راهکار جالب ژاپنی‌ها برای کم کردن مصرف نمک

یک شرکت ژاپنی قاشقی را در تعداد محدود ساخته است که می‌تواند طعم غذاهای کم‌نمک را بهتر کند.

راهکار جالب ژاپنی‌ها برای کم کردن مصرف نمک
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر بنا به هر دلیلی، از ممنوعیت‌های پزشکی گرفته تا تلاش برای حفظ سلامت شخصی‌تان، نمک را از رژیم غذایی‌تان حذف کرده‌اید، خبر خوبی برایتان داریم.

همه ما می‌دانیم که صرف غذا بدون نمک، اصلاً لذت‌بخش نیست و طعم جذابش را از دست می‌دهد؛ اما حالا یک شرکت ژاپنی به کمک شکموها آمده؛ کمپانی Kirin ژاپن مدعی شده که یک قاشق نمک برقی ساخته است که می‌تواند این مشکل را حل کند.

طبق توضیح این کمپانی، در قاشق نمک برقی طراحی‌شده توسط آن‌ها، محلولی وجود دارد که با بهره‌گیری از الکترودهایی، کمی برق به زبانتان وارد می‌کند تا بدین ترتیب به زبان کمی شوک نمکی بدهد.

رویترز در گزارشی به این نکته اشاره‌کرده که این قاشق، جریان الکتریکی کوچکی را برای متمرکز کردن مولکول‌های یون سدیم بر روی زبان ایجاد کرده و طعم شور غذا را تقویت می‌کند؛ این چیزی مثل طعم اومامی است (اومامی در برخی دسته‌بندی‌ها و فرهنگ‌ها، در کنار مزه‌های اصلی شیرین، ترش، شور و تلخ، به‌عنوان یک مزه اصلی دیگر تعریف‌شده و مزه‌ای نزدیک به طعم گوشت پخته و عصاره گوشت دارد)

این شرکت اعلام کرده که هدف از ساخت این قاشق این است که مردم بدون آنکه از بی‌نمک بودن غذا اذیت شوند، به رژیم‌های غذایی سالم تشویق شوند.

ایده ساخت قاشق جادویی

کمپانی کایرین با مشارکت با پروفسور هومی میاشیتا از دانشکده علوم و فناوری دانشگاه میجی ژاپن، موفق به آزمایش و ساخت این قاشق‌ها شدند. آن‌ها این فناوری را در مجموعه‌ای از چاپستیک‌هایی (چوب‌های مورد استفاده برای صرف غذاهای شرق آسیا) که از طریق سیم به یک بسته باتری که به مچ دست متصل می‌شدند، آزمایش کردند. آن‌ها مدعی شدند که این چاپستیک‌ها طعم شوری را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهند.

پروفسور میاشیتا، دانشمند بزرگی است که ایده‌های جالب‌توجهی دارد؛ چند سال پیش، او به بررسی ایده‌ای برای ساخت یک تلویزیون قابل لیسیدن پرداخت که به شما این امکان را می‌دهد تا با دیدن چیزهایی را که در تلویزیون می‌بینید، طعم آن‌ها را بچشید.

ممنوعیت‌ها برای استفاده از این قاشق

طبق گفته ChatGPT استفاده از این قاشق، برای همه افراد توصیه نمی‌شود و برخی فعلا نباید برای احتیاط بیشتر به سراغ قاشق نمک برقی ژاپنی بروند.

از جمله افرادی که استفاده از این قاشق فعلاً برایشان ممنوع است، کسانی هستند که از دستگاه‌های پزشکی کاشته شده مانند ضربان‌ساز قلب یا وسایلی مثل مانیتور ضربان قلب استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که به فلز حساسیت دارند یا با مشکلات اعصاب صورت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و یا دچار اختلالات خونریزی هستند.

درعین‌حال به کسانی که تحت درمان دندانپزشکی هستند یا ممکن است باردار باشند یا دچار بیماری‌های تب‌دار، اختلالات شناختی شدید یا تومورهای بدخیم هستند، توصیه ‌شده که برای استفاده از این قاشق با پزشک‌شان مشورت کنند. این لیست بلندبالا تا حدود زیادی ناامیدکننده است؛ چرا که احتمالاً این قاشق برای همین دسته از افراد بیشترین کاربرد و فایده را دارد.

فعلاً فروش محدود

در ابتدا این قاشق به‌صورت فروش محدود و تنها به تعداد محدود ۲۰۰ عدد به فروش می‌رسد و قیمتش حدود ۱۲۷ دلار است؛ اما کمپانی کایرین از سال آینده فروش انبوهش به بازارهای خارج از ژاپن را آغاز خواهد کرد و آن‌ها امیدوارند تا پنج سال آینده میزان فروششان به یک‌میلیون قاشق برسد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۰۸۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان