//
کدخبر: ۴۶۰۸۸۵ //

کشف راز ناباروری مردان با آزمایش ژنتیکی بر روی گوریل‌ها

در مطالعه‌ای جدید، محققان با هدف درک جهش‌های ژنتیکی در گوریل‌ها آزمایش‌هایی را انجام دادند تا بفهمند که چرا برخی از مردان در باروری مشکل دارند.

 کشف راز ناباروری مردان با آزمایش ژنتیکی بر روی گوریل‌ها

گوریل‌ها، با قدی حدود ۱۸۰ سانتی‌متر و وزنی بیش از ۲۲۶ کیلوگرم، از ترسناک‌ترین موجودات حیات وحش محسوب می‌شوند اما علیرغم جثه بزرگ، گوریل‌های نر، کوچکترین آلت تناسلی را در میان همه میمون‌ها دارند که به طور متوسط تنها ۲.۷ سانتی‌متر طول دارد.

گوریل‌های نر آلت تناسلی و بیضه‌های بسیار کوچک و تولید اسپرم کمی دارند. آلت تناسلی کوچک این حیوان را به سیستم جفتگیری چندهمسری آن‌ها نسبت داده‌اند.

دکتر وینسنت لینچ، سرپرست این مطالعه، گفت: «دو راه برای رقابت در جفتگیری وجود دارد: یا از بدنتان یا از اسپرمتان استفاده کنید. اکثر پستانداران از ترکیبی از هر دو استفاده می‌کنند اما گوریل‌ها تنها از بدن خود استفاده می‌کنند.»

محققان بیش از ۱۳۰۰۰ ژن در ۲۶۱ پستاندار را آنالیز کردند و دریافتند ۵۷۸ ژن (۴.۳ درصد) همان نشانه‌هایی را داشتند که در گوریل‌ها وجود داشت.

حذف این ژن‌ها عملکرد تولیدمثلی مگس‌های نر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سپس محققان ژن‌های گوریل را با ۲۱۰۰ مرد نابارور مقایسه کردند که ۱۰۹ ژن مرتبط با از دست رفتن عملکرد در مردان را نشان داد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۰۸۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان