//
کدخبر: ۴۶۵۲۰۴ //

شناسایی ۱۳۸ مورد بیمار دنگی در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: هم اکنون در کشور ۱۳۸ بیمار شناسایی شده است که از این تعداد ۷ مورد در داخل کشور مبتلا شدند که در بندر لنگه بودند.


شناسایی ۱۳۸ مورد بیمار دنگی در کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری تشریح وضعیت تب دنگی امروز سه شنبه ۱۲ تیرماه با حضور  حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت برگزار شد. 

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در این نشست اظهار کرد: سه اداره کل درگیر بیماری دنگس است و حوزه وزارت بهداشت، معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت بهداشت برای تب دنگی درگیر است و ۱۰ درصد سهم وزارت بهداشت در عملیات مبارزه با بیماره تب دنگی است و ۸۰ درصد دیگر سهم در عملیات مبارزه با این بیماری به دستگاه های دیگر از جمله گمرک، وزارت کشور است. 

وی با اشاره به اربعین و حرکت جمعیت به سوی مرزها ادامه داد: مبارزه و درمان بیماری دنگی کار ساده ای نیست، در شهر پندجور پاکستان نزدیک ترین شهر به کشور ما است که در این شهر  پشه آئدس آلوده وجود دارد. درچند استان کشور ما پشه آلوده وجود دارد .

معاون بهداشت گفت: تیم رصد وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۵ پایش را آغاز کرد درحالیکه پشه آلوده ای وجود نداشت  و در این پایش ها در سال ۹۸ تخم پشه آئدس و پشه پیدا شد، در حالیکه مبتلایی نداشتیم. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: در سال ۹۵ دستور العمل های شناسایی و درمان تدوین شد و در سال ۹۸ که این پشه پیدا شد، آمادگی کامل برای مقابله با پشه آئدس را داشتیم. سازمان بهداشت جهانی به کشور ما گفت که ایران اولین کشوری است که پشه آئدس را پیدا کرده اما بیمار از این بیماری ندارد. 

فرشیدی با اشاره به اینکه کارکنان وزارت بهداشت در دزفول به دنبال پشه آئدس هستند، عنوان کرد: پشه آئدس در روز می تواند ۱۰ نفر را نیش بزند و از طریق این نیش ویروس وارد بدن افراد می شود. 

وی بابیان اینکه اولین مورد ابتلا به تب دنگی از امارات بوده و فرد به امارات سفر کرده و در امارات مبتلا شده است، گفت: هم اکنون در کشور ۱۳۸ بیمار شناسایی شده است که از این تعداد ۷ مورد در داخل کشور مبتلا شدند که در بندر لنگه بودند.  مابقی مبتلایان در کشور های امارات، دبی، پاکستان، بنین به بیماری تب دنگی مبتلاشدند.از  این تعداد مورد مبتلا یک بیمار فوت شده است که در کشور امارات به بیمار دنگی مبتلا شده بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کل ۷ مورد ابتلا داخلی داریم که نشانگر ‌نشانگر پیشگیری وزارت بهداشت است. تیم رصددر حال انجام شناسایی پشه آئدس است، در حال حاضر امارات آماری از بیماران مبتلا به تب دنگی خود نداده است اما آمار از سوی بیمارستان هلال احمر  این است که در خصوص این بیماری تخت خالی نداریم.

 

فرشیدی خاطر نشان کرد: در هرمزگان، بوشهر ، سیستان و بلوچستان  پشه ائدس دیده شده است. در استان های شمالی از لحاظ جغرافیایی مستعد بیماری دنگی و پشه آئدس است و پشه آئدس پیکتوس در استان گیلان دیده است، همچنین مازندران و گلستان هم در معرض پشه آئدس است.

وی ادامه داد:  واکسن بیماری دنگی از سوی سازمان جهانی بهداشت تائید شده است اما مصرف واکسن بیماری دنگی برای کشور ما توصیه نمیشود. یک تا دو درصد امکان فوت در صورت دیر مراجعه و درمان بیماری وجود دارد. 

فرشیدی بیان کرد: بارش باران و تغییر اقلیم عواملی برای وجود پشه آئدس است. بهداشت محیط مهم ترین عامل برای جلوگیری از بیماری است. در دنیا روش هایی برای ازبین بردن این پشه ازجمله عقیم سازی استفاده میشود. 

 شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه این نشست گفت: ۱۳۸ مورد مبتلا شناسایی شده است و از این تعداد ۱۲۵ مورد از کشور امارات ، ۱ مورد از پاکستان  و ۷ مورد ابتلا در داخل کشور از بندر لنگه بوده است، این پشه در ۷ استان دیده شده است که از این تعداد ۴ استان جنوبی کشور است. 

وی عنوان کرد: نوع پشه در استان شمالی قدرت انتقال کمتری دارد، پشه آئدس در گیلان وجود دارد اما مورد ابتلای محلی نداشتیم،  گلستان و مازندران در معرض پشه آئدس قرار دارد. در ماه های مهر و شهریور نگرانی های ما بیشتر است که هم اکنون پشه ها در خانه ها هستند  و به دلیل گرما در این ماه ها وارد محیط می شود.

در ادامه فرشید رضایی سرپرست آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست بیان کرد:سال گذشته میلادی به دلیل بارندگی‌های زیاد بزرگترین طغیان تب دنگی با شش میلیون مبتلا در دنیا رخ داد. امسال از ماه ژانویه تاکنون بیش از ده میلیون مبتلا در دنیا گزارش شده است. 

وی ادامه داد: بیماری دنگی جزو بیماری‌های مرتبط با سفر است و برای پیشگیری و اطلاع رسانی درباره این بیماری باید یک همکاری فراگیر بین دستگاه‌ها و نهادها وجود داشته باشد. این بیماری با حضور مسافران آغاز می‌شود و اگر مسافری که ناقل است در طول یک هفته‌ای مراوده‌ای نداشته باشد احتمال انتقال بیماری کاهش می‌یابد.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت گفت: سیستم بهداشتی ایران به شدت در حال مقابله و کنترل این بیماری است. رسانه‌ها باید آگاهی دهند و از رفتار هیجانی بپرهیزند. در حال پیگیری نظام مراقبت رفتاری هستیم تا رفتار بهداشتی شکل بگیرد. 

رضایی عنوان کرد: این بیماری درمان‌های پیچیده ندارد و تب  با استامینوفون کنترل می‌شود و نباید ژلوفن، بروفن و آسپرین خورده شود. امکان دارد از  هشتاد نفری که دچار گزیدگی می شود،  شصت نفراز آنها  علائمی نداشته باشند،  تنها یک درصد  در این بیماری احتمال مرگ‌ومیر وجود دارد. این بیماری با مایعات و قرص استامینوفن قابل کنترل است.  

وی افزود: مایع درمانی بسیار برای این بیماری مهم است. سرم درمانی به موقع بسیار می‌تواند در کاهش علائم کمک کننده باشد. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۵۲۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان