//
کدخبر: ۴۶۵۴۰۳ //

آمریکا به دنبال ساخت واکسن جدید برای آنفلوانزای عالمگیر بعدی

نگرانی درباره شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان در گاوهای شیری در آمریکا باعث شده است که دولت این کشور به فکر تسریع در ساخت واکسن جدیدی برای پیشگیری از آنفلوانزای عالمگیر یا پاندمیک بیفتد.

آمریکا به دنبال ساخت واکسن جدید برای آنفلوانزای عالمگیر بعدی
به گزارش فرتاک نیوز،

دولت آمریکا برای این منظور ۱۷۶ میلیون دلار به شرکت واکسن‌سازی مدرنا خواهد پرداخت که در حال حاضر واکسنی جدید برای ویروس شیوع یافته H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان در مراحل اولیه ازمایش دارد.

این واکسن از همان فناوری mRNA استفاده می‌ کند که امکان ساخت و توسعه سریع واکسن‌ها را برای محافظت در برابر کروناویروس عامل کووید-۱۹ ایجاد کرد.

مقامات بهداشتی می‌گویند اگر ویروس آنفلوانزای دیگری به جز ویروس H۵N۱ پدیدار شود، می‌توان این پروژه را به سرعت به سمت هدف قرار دادن این شکل دیگر ویروس هدایت کرد.

عفونت با ویروس H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان در اوایل سال جاری در گاوهای شیری شناسایی شد و به بیش از ۱۳۵ گله گاو در ۱۲ ایالت سرایت کرده و تا به امروز سه نفر از دامداران را هم آلوده کرده است که همگی دچار بیماری خفیف بوده‌اند.

واکسن‌های جدید مکمل واکسن‌های قدیمی

واکسن‌های mRNA می‌توانند مکمل فناوری‌های قدیمی‌تر واکسن‌سازی در هنگام واکنش اضطراری به ظهور آنفلوانزای عالمگیر باشند.

با اینکه به نظر می رسد خطر فعلی ویروس H5N1 برای سلامت انسان کم باشد، اما این نگرانی وجود دارد که جهش‌های ژنتیکی با تغییر دادن ویروس آن را به عامل پاندمی یا عالمگیری بعدی آنفلوانزا بدل کنند.

شرکت مدرنا می‌گوید یک بررسی برای ارزیابی بی‌خطر بودن و ایمنی زایی واکسن‌ها در افراد ۱۸ ساله و بالاتر آغاز کرده است. این بررسی از جمله شامل واکسن‌های نامزد شده برای ایجاد مصونیت در برابر ویروس‌های آنفلوانزای زیرنوع‌های H5 و H7 هستند.

تا به حال در آمریکا ۴ مورد ابتلای انسانی به ویروس H5N1 آنفلوانزای پرندگان گزارش شده است که سه مورد آن مربوط به سال ۲۰۲۴ می‌شود.

«اداره آمادگی و پاسخ راهبردی» در وزارت بهداشت و خدمت انسانی آمریکا قبلا اعلام کرده بود که جدا از اقدامات برای ساختن این واکسن جدید، ۴.۸ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا را آماده در اختیار دارد و در صورت تایید سازمان غذا و داروی این کشور می‌تواند در طول دو ماه آینده آنها به صورت ویال (آمپول) در اختیار بگذارد.

گزینه‌های دیگری هم برای مهار کردن این سویه آنفلوانزای پرندگان در صورتی که شمار بیشتری از کارکنان گاوداری‌ها بیمار شوند، وجود دارد، از جمله مصرف گسترده از داروهای ضد ویروسی .

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۵۴۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان