//
کدخبر: ۴۶۵۴۴۶ //

هشدار؛ با چراغ روشن نخوابید

محققان دریافتند قرار گرفتن بیشتر در معرض نور در شب، بین ساعت ۱۲:۳۰ نیمه شب تا ۶ صبح، با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

هشدار؛ با چراغ روشن نخوابید
به گزارش فرتاک نیوز،

به گفته محققان، این علت احتمالاً به این دلیل است که نور بر الگوهای خواب تأثیر می‌گذارد، که برای حفظ حساسیت به انسولین سالم و سطح قند خون پایدار مهم هستند.

«اندرو فیلیپس»، محقق ارشد و استادیار پزشکی و بهداشت عمومی در دانشگاه فلیندرز استرالیا، در بیانیه‌ای گفت: «قرار گرفتن در معرض نور در شب می‌تواند ریتم شبانه‌روزی ما را مختل کند و منجر به تغییراتی در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز شود.»

وی ادامه داد: «تغییرات در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز ناشی از اختلال در ریتم شبانه روزی بر توانایی بدن در تنظیم سطح قند خون تأثیر می‌گذارد که در نهایت می‌تواند منجر به ابتلاء به دیابت نوع ۲ شود.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های حدود ۸۵۰۰۰ فرد سالم بدون دیابت را تجزیه و تحلیل کردند.شرکت‌کنندگان به مدت یک هفته دستگاه‌هایی را روی مچ دست خود می‌بستند که سطح قرار گرفتن در معرض نور آنها را در روز و شب ردیابی می‌کرد و حدود ۱۳ میلیون ساعت داده حسگر نور را جمع‌آوری می‌کرد.

این تیم سپس شرکت کنندگان را به مدت ۹ سال پیگیری کردند تا ببینند آیا آنها به دیابت نوع ۲ مبتلا شده اند یا خیر.

آنها حتی پس از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند سبک زندگی، الگوهای خواب، شیفت کاری، رژیم غذایی و سلامت روان، خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را برای افرادی که در شب در معرض نور بودند، بیشتر دیدند.

علاوه بر این، این اثر وابسته به دوز بود: سطوح بالاتر نور روشن‌تر باعث افزایش بیشتر خطر دیابت می‌شود.

فیلیپس گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که کاهش قرار گرفتن در معرض نور در شب و حفظ یک محیط تاریک ممکن است راهی آسان و ارزان برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن ابتلاء به دیابت باشد.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۵۴۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان