//
کدخبر: ۴۶۹۱۰۷ //
سلامت| پوست

حتما از ضدآفتاب استفاده کنید | خطر سرطان پوست در کمین است!

شاخص UV برای سنجش میزان تابش پرتوهای فرابنفش استفاده می‌شود که از ۱ تا ۱۱ درجه‌بندی می‌شود. زمانی که این شاخص به بالای عدد ۶ می‌رسد، باید مواجهه با نور خورشید کاهش یابد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

حتما از ضدآفتاب استفاده کنید | خطر سرطان پوست در کمین است!
به گزارش فرتاک نیوز،

وزارت بهداشت تأکید می‌کند که کاهش مواجهه با نور خورشید در ساعات اوج تابش (از صبح تا بعد از ظهر شنبه و یک‌شنبه) ضروری است. بهترین راهکار برای کاهش خطرات تابش UV استفاده از کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی استاندارد، کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ و پوشیدن لباس‌های بلند است.

اشعه فرابنفش از امواج خطرناک برای انسان است که می‌تواند به پوست و چشم آسیب‌های جدی وارد کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرطان پوست جزو پنج سرطان شایع در ایران است و بیش از ۹۰ درصد دلایل ابتلا به این بیماری، ناشی از تابش UV است. همچنین، ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد کاتاراکت یا آب مروارید نیز به علت تابش اشعه UV رخ می‌دهد.

طبق داده‌های پایگاه هواشناسی جهانی MSN، شاخص اشعه فرابنفش در ایران و تهران در روزهای شنبه تا دوشنبه به وضعیت قرمز می‌رسد و بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ به بالای ۷ تا ۱۰ می‌رسد که بسیار خطرناک است. در این ساعات باید از مواجهه مستقیم با نور خورشید پرهیز شود.

علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوها، و عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، بر اهمیت کاهش مواجهه با نور خورشید در ساعات اوج تابش تأکید دارند. استفاده از کرم ضدآفتاب هر دو ساعت یکبار تجدید شود و بهتر است افراد حداکثر ۳۰ دقیقه زیر نور خورشید باشند.

تغییرات اقلیمی باعث تشدید شاخص UV و افزایش مواجهه با پرتوهای فرابنفش می‌شود. این تغییرات می‌تواند باعث کاهش پوشش ابرها و افزایش تابش UV شود که بیشترین آسیب‌ها به شاغلین در فضای باز و افراد بالای ۵۵ سال وارد می‌شود.

کارگران ساختمانی، کشاورزان و سایر شاغلین در فضای باز باید مواجهه با نور خورشید را در ساعات ۱۰ تا ۱۶ به حداقل برسانند. همچنین، کودکان و نوزادان نیز گروه‌های آسیب‌پذیر در این شرایط هستند که نیاز به مراقبت ویژه دارند.

با رعایت این توصیه‌ها و اقدامات پیشگیرانه، می‌توان از آسیب‌های جدی ناشی از تابش اشعه فرابنفش جلوگیری کرد و سلامت عمومی جامعه را بهبود بخشید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۹۱۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد