//
کدخبر: ۴۷۰۴۹۷ //
سلامت | غذا

هشدار | تأثیر مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده بر مرگ و میر

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که مصرف بیشتر غذاهای فوق‌فرآوری شده می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را افزایش دهد، به‌ویژه به دلیل بیماری قلبی یا دیابت.

هشدار | تأثیر مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده بر مرگ و میر
به گزارش فرتاک نیوز،

 افراد مسنی که مقادیر بیشتری از این غذاها را مصرف می‌کنند، حدود ۱۰ درصد بیشتر در معرض مرگ زودهنگام قرار دارند در مقایسه با کسانی که کمتر این غذاها را مصرف می‌کنند.

تأثیر مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده بر مرگ و میر

Erikka Loftfield، محقق موسسه ملی سرطان (NCI)، در یک بیانیه خبری اعلام کرد که نوشابه‌ها و گوشت‌های بسیار فرآوری‌شده مانند هات داگ، سوسیس و آبغوره‌های سرد به شدت با خطر مرگ زودهنگام مرتبط هستند. لافتفیلد افزود: «پیش از این نیز توصیه شده بود که مصرف کم غذاهای فوق‌فرآوری شده برای پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت ضروری است.»

ترکیبات غذاهای فوق‌فرآوری شده

غذاهای فوق‌فرآوری شده عمدتاً از مواد استخراج‌شده از غذاهای کامل مانند چربی‌های اشباع شده، نشاسته و قندهای افزوده تشکیل شده‌اند. این محصولات همچنین حاوی انواع افزودنی‌ها مانند رنگ‌ها، امولسیفایرها، طعم‌دهنده‌ها و تثبیت‌کننده‌ها هستند که برای جذابیت بیشتر و افزایش ماندگاری به آن‌ها افزوده می‌شود.

به‌عنوان مثال می‌توان به محصولات پخته‌شده بسته‌بندی‌شده، غلات شیرین، محصولات آماده یا آماده برای گرم کردن و گوشت اغذیه‌فروشی اشاره کرد.

تحلیل داده‌های مطالعه

در این مطالعه، محققان داده‌های بیش از 540,000 فرد 50 تا 71 ساله را در مورد عادات غذایی و سلامت آنها تجزیه و تحلیل کردند. داده‌ها در اواسط دهه 1990 جمع‌آوری شده بود و بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در طی این مدت فوت کرده‌اند.

حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر سلامت، محققان دریافتند افرادی که بیشترین میزان غذاهای فوق‌فرآوری شده را مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که کمترین مصرف را داشتند، احتمال مرگ زودهنگام بیشتری داشتند.

خطرات سلامتی مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده

مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده به طور خاص خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا دیابت را افزایش می‌دهد، اما تاثیری بر خطر مرگ ناشی از سرطان ندارد.

لافتفیلد بیان کرد: «نتایج مطالعه ما از مطالعات پیشین که نشان‌دهنده تأثیر منفی مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده بر سلامت و طول عمر هستند، حمایت می‌کند.» او افزود: «هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی‌دانیم، از جمله اینکه کدام جنبه‌های غذاهای فوق‌فرآوری شده خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی دارند.»

این یافته‌ها در نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در شیکاگو ارائه شد. چنین تحقیقاتی باید مقدماتی در نظر گرفته شوند تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شوند. با توجه به این مطالعه، کاهش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری شده می‌تواند گامی مؤثر در افزایش طول عمر و بهبود سلامت عمومی باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۰۴۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد