//
کدخبر: ۴۷۰۹۹۶ //
سلامت | باد فتق

برای درمان باد فتق چه دکتری مناسب است؟

توجه و درمان این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید توسط پزشکان متخصص انجام شود. اما برای باد فتق پیش چه دکتری باید رفت؟

برای درمان باد فتق چه دکتری مناسب است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر علی جنگجو فلوشیپ جراحی کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو هیات علمی این دانشگاه گفت: «90 درصد اعمال جراحی شکم شامل سه جراحی فتق، کیسه صفرا و آپاندیس می‌باشد. [با این حال] بسیاری از اعمال جراحی به شیوه سنتی باز و با ایجاد برشی 30 سانتی متری بر روی بدن انجام می‌شود. حال آن که این برش‌ها خود برای بیمار عوارضی مانند عفونت و جوش نخوردن برش (فتق) را به دنبال دارد که در نهایت نیازمند عمل جراحی می‌شود. طول سوراخ‌های اعمال لاپاراسکوپی بین سه  تا 12 میلی متر هستند. سوراخ‌های پنج میلی متری کاربرد بیشتری دارد، سوراخ‌های 10 میلی متر برای دوربین و سوراخ‌های 12 میلی متری برای ابزارهای لاپاراسکوپی که داخل شکم وارد خواهند شد استفاده می‌شود». 

باد فتق چیست؟

در‌حالت عادی، تمام اعضای بدن انسان‌ها توسط یک دیواره عضله‌ای یا بافتی خاص، پوشیده می‌شوند. این پوشش‌ها، از اعضای بدن به خوبی مراقبت می‌کنند. فتق زمانی رخ می‌دهد که، یکی از اعضای بدن از این پوشش بیرون بزند. ایجاد توده برآمده در هر ناحیه‌ای، موجب توقف خونرسانی به بخش محبوس‌شده می‌شود. این مشکل در شرایط اورژانسی همراه با تب، درد و استفراغ خواهد بود؛ بنابراین، باید در سریع‌ترین زمان به پزشک مراجعه کند.

دکتر «منوچهر امامی»  متخصص جراحی عمومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در همدان، اظهار کرد: «فتق به معنای ضعف عضلات شکم و پارگی جدار شکم است که خود را به‌صورت بیرون‌زدگی نشان می‌دهد. زور زدن و فشار آوردن به ناحیه شکم علت ایجاد فتق نیست بلکه در مرحله‌ی اول بیمار مستعد فتق است و با ایجاد فشار و زور زدن به‌صورت بیرون‌زدگی خود را نشان می‌دهد. دکتر امامی با بیان این‌که فتق در نوزادان و کودکان نیز ایجاد می‌شود، افزود: فتق مادرزادی بوده و در برخی موارد نوزاد در شکم مادر با فتق متولد می‌شود. فتق در ناحیه‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود، مثلاً فتق نافی به‌علت زایمان‌های متعدد در زنان اتفاق می‌افتد و فتق ناحیه بیضه‌ها(هیدروسل) در مردان شایع است. به‌طور معمول درمان فتق جراحی است اما فتق‌های خفیف مانند فتق‌های نافی در کودکان و فتق کشاله‌ی ران ممکن است در طول مدت یک تا دو سالگی در کودکان بدون درمان بهبود یابد».

 اگر فتق را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

برخی از افراد فکر می‌کنند که با درمان نکردن و گذشت زمان، این مشکل برطرف خواهد شد؛ اما اینطور نیست. باید توجه داشته باشید که درمان این عارضه بسیار مهم است. شما باید با دیدن این برآمدگی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در‌صورت عمل نشدن فتق، شاهد مرگ یا عفونت در عضو محبوس‌شده خواهید بود.

دکتر فرامرز کریمیان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، متخصص جراحی عمومی، لاپاراسکوپی و عروق در خصوص انواع باد فتق گفت: در بیماری باد فتق احشاء داخل شکم بر اثر پارگی لایه محافظ جدار شکم، دچار بیرون زدگی می‌شوند. این بیماری به دو دسته تقسیم می‌شود که در باد فتق داخلی روده و احشاء داخل بدن جا به جا و این نوع از باد فتق تنها در عکس مشخص می‌شود.  وی با تاکید بر ضروری بودن عمل جراحی درمورد کسانی که باد فتق دارند، گفت: افراد به محض اینکه متوجه باد فتق می‌شوند باید عمل کنند و اگر دیر عمل کنند، قسمتی از روده سیاه می‌شود و احتمال خطر مرگ بالا می‌رود.

همچنین دکتر «محمد اسماعیلی»، متخصص بیماری‌های داخلی در گفتگو با ایرنا گفت: «از علائم باد فتق می‌توان به برجسته شدن احشاء زیر پوست و پاره شدن شکم که به همراه درد است اشاره کرد در این حالت ممکن است روده زیر پوست پیچ بخورد و سیاه شود. مهمترین عارضه‌ای که این بیماری به همراه دارد این است که احشاء داخل روده بیرون بزند و یا اینکه دچار پیچ خوردگی می‌شود چنانچه درمان به سرعت انجام نشود می‌تواند موجب مرگ فرد نیز شود.  فتق کشاله ران و شکمی در مردان 8 برابر بیشتر از زنان است.»

برای درمان باد فتق چه دکتری مناسب است؟

در حال حاضر، پزشکان بسیاری در زمینه درمان این عارضه فعالیت می‌کنند. به‌منظور درمان این مشکل باید به متخصص لاپاروسکوپی یا جراحی عمومی برای جراحی باد فتق مراجعه کنید. پزشک متخصص با بررسی نوع فتق روش مناسبی را برای درمان انجام می‌دهد. در‌صورتی که، مشکل با اعمال فشار توسط پزشک برطرف نشود، باید با عمل جراحی آن را برطرف کرد. در شهر‌های بزرگ مانند تهران و مشهد پزشکان متخصصی با مهارت بالا وجود دارند که می‌توانند در درمان این عارضه به شما کمک کنند.

بد نیست بدانید اصطلاح باد فتق از اساس اشتباه است! دکتر حمید احمدی – فوق تخصص جراحی پستان در مصاحبه با خبرگزاری برنا گفت: «برخی از اصطلاحات اشتباه پزشکی آنقدر مصطلح شده است که حتی وقتی برخی از این عبارت را در فضای مجازی جست‌وجو می‌کنیم هم با آن مواجه می‌شویم، استفاده از اصطلاحات رایج مثل «ترکیدن آپاندیس» قدیمی است و درباره مسائل نوظهور و امروزی پزشکی چنین اصطلاحاتی نداریم. «آپاندیسیت» صد سال پیش وجود داشته و مردم هم استفاده می‌کردند، «باد فتق» هم همین طور، اما کسی برای سرطان اصطلاح جدیدی درست نکرده است».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۰۹۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد