//
کدخبر: ۴۷۱۴۴۷ //

چرا نباید چای پررنگ بخوریم؟

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است. همه ما می دانیم که یک نوشیدنی منحصر به فرد است. اما با وجود این ویژگی های مثبت، برخی از اعمال یا عادات غلط مانند استفاده از چای پررنگ می تواند چای را از یک نوشیدنی مفید به نوشیدنی خطرناک تبدیل کند.

چرا نباید چای پررنگ بخوریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

نوشیدن زیاد چای پررنگ باعث بروز و شیوع کم خونی در افراد می شود. زیرا نوشیدن چای باعث جذب آهن در بدن می شود و این امر به بروز کم خونی در بین افراد کمک می کند. اگر مردم مایل به نوشیدن چای هستند، بهتر است آن را به آرامی بنوشند.

ریزش مو نیز ارتباط مستقیمی با کم خونی دارد. از دست دادن اشتها، عصبانیت، از دست دادن حواس و قدرت بدنی، بی حالی و خستگی زودرس از دیگر علائم کم خونی در بین افراد است.

به همین دلیل بهتر است افراد از دو تا سه فنجان رنگ روشن در روز استفاده کنند. همچنین توصیه می شود بلافاصله پس از صرف غذا چای ننوشید. نوشیدن چای پررنگ معمولا برای بدن مفید نیست. افرادی که مشکلات قلبی یا معده حساس دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند.

سمیرا ربیعی، استادیار و دکترای علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه چای حاوی مقدار زیادی کافئین است، گفت: هر چه چای مصرف شده تیره تر باشد، میزان کافئین دریافتی نیز بیشتر می شود.

به گفته وی، کافئین یک ماده شیمیایی خوراکی است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی یافت می شود.

وی افزود: شکل طبیعی کافئین در بسیاری از گیاهان از جمله قهوه، دانه های کاکائو و برگ چای و شکل مصنوعی آن در نوشابه های انرژی زا و نوشابه ها یافت می شود.

تاثیر مصرف زیاد کافئین بر بدن

این استادیار با اشاره به تاثیرات کافئین بر بدن گفت: کافئین ادرار آور است. بنابراین نوشیدن چای پررنگ باعث از دست دادن آب بدن و ایجاد یبوست می شود. ربیعی کافئین را باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون ذکر کرد و خاطرنشان کرد: نوشیدن چای پررنگ باعث سوزش در ناحیه سینه و قلب می شود.

این دکترای متخصص علوم تغذیه با بیان اینکه کافئین در جذب آهن غذا اختلال ایجاد می کند، گفت: هر چه چای مصرف شده قوی تر باشد، شدت این تداخل بیشتر می شود. وی توصیه کرد: مبتلایان به کم خونی فقر آهن نوشیدن چای پررنگ را قطع کنند یا مصرف آن را حداقل به یک ساعت قبل یا بعد از غذای حاوی آهن موکول کنند.

به گفته ربیعی، تاثیر منفی کافئین بر جذب آهن تنها مربوط به منابع گیاهی آهن مانند آهن موجود در اسفناج است و نه منابع حیوانی مانند آهن موجود در گوشت قرمز. بنابراین گیاهخواران باید به این موضوع توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه کافئین سطح هوشیاری را بالا می برد، گفت: شاید در ظاهر این اثر کافئین مطلوب به نظر برسد، اما در واقع نوشیدن چای پررنگ در شب به ویژه در اواخر شب منجر به بی قراری و بی خوابی می شود. و در دراز مدت.” سطح اضطراب را افزایش می دهد.

موارد منع مصرف چای پررنگ

این استادیار دانشکده علوم تغذیه تاکید کرد: افراد دارای سابقه مشکلات قلبی، زنان باردار، مبتلایان به رفلاکس (سوزش سر دل، سوزش سر دل)، زخم معده و سنگ کلیه از نوشیدن چای پررنگ پرهیز کنند یا مصرف آن را محدود کنند. .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۱۴۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد