//
کدخبر: ۴۷۱۸۰۸ //

چگونه میل جنسی خود را در دوران یائسگی افزایش دهیم؟

در یائسگی، استروژن و تستوسترون کاهش می‌یابد و باعث کاهش میل جنسی می‌شود. در این مقاله شما را با روش‌های افزایش میل جنسی در دوران یائسگی آشنا می‌کنیم.

 چگونه میل جنسی خود را در دوران یائسگی افزایش دهیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در یائسگی ، استروژن و تستوسترون کاهش می‌یابد. از دست دادن استروژن و تستوسترون می‌تواند به تغییراتی در بدن و میل جنسی زنان منجر شود. خانم‌هایی که یائسگی را تجربه می‌کنند، ممکن است متوجه شوند که از نظر جنسی به راحتی تحریک نمی‌شوند و ممکن است حساسیت کمتری نسبت به لمس و نوازش داشته باشند. همه این موارد می‌تواند به علاقه کمتر به رابطه جنسی منجر شود.

سطوح پایین استروژن نیز باعث کاهش خون‌رسانی به واژن می‌شود که بر روانکاری واژن تاثیر می‌گذارد و باعث خشکی واژن و رابطه جنسی دردناک می‌شود. 

عوامل دیگری نیز ممکن است بر میزان علاقه زن به رابطه جنسی در دوران یائسگی و بعد از آن تاثیر بگذارد. این عوامل عبارتند از:

  • مشکلات کنترل مثانه
  • اختلالات خواب
  • افسردگی یا اضطراب
  • استرس
  • داروها
  • نگرانی‌های بهداشتی

بیشتر بخوانید: علت سوزش واژن، پیشگیری و درمان

چگونه میل جنسی خود را در دوران یائسگی افزایش دهیم؟

آیا میل جنسی در دوران یائسگی در همه زنان کاهش می یابد؟

خیر. برخی از زنان یائسه می‌گویند که میل جنسی آن‌ها بهبود یافته که ممکن است به دلیل اضطراب کمتر به دلیل ترس از بارداری باشد. همچنین، بسیاری از زنان یائسه معمولا مسئولیت‌های تربیتی کمتری بر عهده دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در هنگام رابطه جنسی آرامش داشته باشند و از صمیمیت و رابطه جنسی با همسر خود لذت ببرند.

چگونه میل جنسی خود را در دوران یائسگی افزایش دهیم؟

درمان خشکی واژن در دوران یائسگی چگونه است؟

  • در طول دوران یائسگی و بعد از آن، خشکی واژن را می‌توان با  روان‌کننده‌های محلول در آب مانند استروگلید  Astroglide یا کی- وای ژلی K-Y Jelly درمان کرد.
  • از روان‌کننده‌های غیر محلول در آب مانند وازلین استفاده نکنید،  چون می‌توانند لاتکس کاندوم را ضعیف کنند. تا زمانی که پزشکتان تایید کند که دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنید باید برای پیشگیری از بارداری و همچنین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جنسی از کاندوم استفاده کنید. روان‌کننده‌های غیر محلول در آب نیز می‌توانند محیطی را برای رشد باکتری‌ها فراهم کنند. این احتمال به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان در اثر شیمی درمانی ضعیف شده، بیشتر است.
  • می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های واژن مانند  گلیسیرین مین اویل  و لوونا به طور منظم برای حفظ رطوبت در واژن استفاده کنید. همچنین می‌توانید در مورد استروژن‌درمانی واژینال با پزشکتان مشورت کنید.
  • برخی داروهای خوراکی مانند اوسفنا  (Osphena) نیز وجود دارند که باید یک بار در روز مصرف شوند. مصرف این داروهای خوراکی باعث حفظ رطوبت واژن می‌شود، در نتیجه درد کمتری را هنگام رابطه جنسی تجربه می‌کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا درباره مصرف این دارو هشدار می دهد که  ممکن است آندومتر (پوشش داخلی رحم) را ضخیم کند  و خطر سکته مغزی و لخته شدن خون را افزایش دهد.

چگونه میل جنسی خود را در دوران یائسگی افزایش دهیم؟

افزایش میل جنسی در دوران یائسگی و پس از آن 

  • برای افزایش میل جنسی در دوران یائسگی، ممکن است  جایگزینی استروژن  موثر باشد. استروژن با درمان خشکی واژن می‌تواند درد رابطه جنسی را کاهش دهد. با این حال تحقیقات بیشتری درباره اثربخشی این دارو نیاز است.
  • پزشکان همچنین در حال بررسی  ترکیبی از استروژن و هورمون‌های مردانه «آندروژن»  برای به تقویت میل جنسی در زنان در دوران یائسگی هستند.
  • درست است که صحبت در مورد مشکلات جنسی ممکن است سخت باشد، با این حال درباره کاهش میل جنسی‌تان با پزشکتان صحبت کنید. گزینه‌هایی مانند مشاوره را نیز در نظر بگیرید. پزشک ممکن است شما و همسرتان را به پزشکی که در زمینه اختلال عملکرد جنسی تخصص دارد، ارجاع دهد. درمانگر ممکن است مشاوره جنسی را به صورت انفرادی، یا با همسرتان توصیه کند. این نوع مشاوره حتی زمانی که به صورت کوتاه‌مدت انجام شود، می‌تواند بسیار موفق باشد.
  • دستگاه «اروس»  نیز با تجویز پزشک برای درمان زنان مبتلا به اختلالات تحریک جنسی استفاده می‌شود. این دستگاه،  شامل یک مکنده کوچک  است که قبل از رابطه جنسی روی کلیتوریس قرار می‌گیرد. مکش ملایمی که توسط پمپ خلاء ایجاد می‌شود، خون را به داخل کلیتوریس می‌کشد و فشار روی عصب کلیتورال را افزایش می‌دهد. این وسیله باعث افزایش لغزندگی، حس و حتی تعداد ارگاسم در بسیاری از زنانی که از آن استفاده کرده‌اند، شده است.

چگونه میل جنسی خود را در دوران یائسگی افزایش دهیم؟

محافظت در مقابل بیماری های مقاربتی چگونه است؟

برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • نداشتن رابطه جنسی، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از بیمار‌‌های مقاربتی است.
  • هر بار که رابطه جنسی دارید، از کاندوم لاتکس استفاده کنید.
  • هر چه شرکای جنسی شما بیشتر باشد، احتمال ابتلای شما به بیماری مقاربتی بیشتر می‌شود.
  • تک‌همسری را تمرین کنید. یعنی فقط با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید. پایبندی شما و همسرتان به این اصل مهم، از ابتلای شما و همسرتان به بیماری‌های مقاربتی پیشگیری می‌کند.
  • با شخصی که مشکوک به بیماری مقاربتی است، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • برای بیماری‌های مقاربتی بررسی شوید. برای این کار می‌توانید  تست بیماری‌های مقاربتی  بدهید. با این اقدام در صورت ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، خطر انتقال آن به افراد دیگر را کاهش می‌دهید. 
  • از همسر خود نیز بخواهید که برای بیماری‌های مقاربتی تست بدهد. ممکن است علائم بیماری‌های مقاربتی قابل مشاهده نباشد، یا فقط علائمی برای شریک زندگی‌تان ایجاد کند.
  • قبل از رابطه جنسی، از الکل یا مواد مخدر استفاده نکنید. 
  • علائم بیماری‌های مقاربتی را بشناسید.

خلاصه

خانم‌ها در دوران یائسگی به دلیل کاهش استروژن و تستوسترون، خشکی واژن را تجربه می‌کنند که می‌تواند رابطه جنسی را دردناک و میل جنسی زنان را کاهش دهد. برای افزایش میل جنسی خود در دوران یائسگی با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است  استروژن‌درمانی  یا استفاده از گلیسیرین مین اویل را توصیه کند. تا زمانی که پزشکتان تایید نکرده که دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنید، از کاندوم استفاده کنید چون ممکن است حتی بدون پریود هم تخمک‌گذاری کنید و در این صورت، احتمال باردار شدنتان وجود دارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۱۸۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد