//
کدخبر: ۴۷۲۱۷۸ //

تغییرات آب و هوایی باعث سکته میشود؟

محققان در 10 آوریل در ژورنال Neurology گزارش دادند که یخبندان و امواج گرمای داغ سالانه با بیش از نیم میلیون مرگ در سال های اخیر مرتبط است. کوان چنگ، محقق بیمارستان Xiangya در دانشگاه مرکزی جنوبی در چانگشا، چین گفت: «تغییرات چشمگیر دما در سال‌های اخیر بر سلامت انسان تأثیر گذاشته و باعث نگرانی گسترده شده است».

تغییرات آب و هوایی باعث سکته  میشود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

چنگ در یک نشریه خبری اضافه کرد: «مطالعه ما نشان داد که این تغییر دما ممکن است بار سکته مغزی را در سراسر جهان افزایش دهد، به ویژه در جمعیت‌های مسن‌تر و مناطقی که نابرابری‌های مراقبت‌های بهداشتی بیشتری دارند».

به گفته محققان، به ویژه جبهه های سرد استخوانی با سکته های مغزی بیشتر مرتبط است. محققان در یادداشت‌های پس‌زمینه اضافه کردند، اما دمایی که بیش از حد بالا یا خیلی پایین می‌چرخد، می‌تواند خطر سکته مغزی را در افراد افزایش دهد.

دمای پایین باعث انقباض رگ های خونی فرد و افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا یک عامل خطر اولیه برای سکته مغزی است. از سوی دیگر، دمای بالاتر می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که باعث ضخیم شدن و کندی خون می‌شود – عواملی که با سکته مغزی نیز مرتبط هستند.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در ایالات متحده بین سال های 2011 تا 2021، 26 درصد افزایش یافته است. محققان استدلال می کنند که برخی از این می تواند با تغییرات آب و هوایی مرتبط باشد.

برای این مطالعه، این تیم به بررسی سه دهه سوابق بهداشتی برای بیش از 200 کشور و منطقه پرداختند و مرگ و میر ناشی از سکته را با دمای محلی در آن زمان مقایسه کردند. محققان تخمین می زنند که بیش از 521000 مرگ ناشی از سکته مغزی در سال 2019 مربوط به دمای بسیار پایین یا بسیار بالا بوده است.

نتایج نشان می‌دهد که جبهه‌های سرد با بیش از 474000 نفر از این مرگ‌ها مرتبط بوده است. بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، این بخش بزرگی از 6.6 میلیون مرگ در سراسر جهان است که به سکته مغزی در سال 2019 نسبت داده می شود.

به گفته محققان، میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی مرتبط با تغییرات دما 7.7 مرگ در هر 100000 نفر برای مردان و 5.9 در هر 100000 برای زنان بود. آسیای مرکزی منطقه ای با بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از سکته مغزی با 18 در 100000 نفر بود.

چنگ گفت: «تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر تغییر دما بر سکته مغزی و هدف‌یابی راه‌حل‌هایی برای رسیدگی به نابرابری‌های سلامت مورد نیاز است.» تحقیقات آینده باید با یافتن سیاست‌های بهداشتی مؤثری که به علل بالقوه تغییرات اقلیمی، مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی و فرآیندهای صنعتی رسیدگی می‌کند، این تهدید را کاهش دهد.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۱۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد