//
کدخبر: ۴۷۲۲۹۵ //
سلامت | کلاریترومایسین

با این دارو بیشتر آشنا شوید!

متخصصان دانشگاه هاروارد به تولید یک ترکیب جدید به نام ” کلاریترومایسین یا کرسومایسین” پرداخته‌اند که به طور موثر در مقابل باکتری‌های مقاوم به دارو عمل می‌کند، این ترکیب موجب ایجاد امیدی برای پیشگیری از بحران سلامت عمومی شده است که ناشی از فرآیند “مقاومت آنتی‌بیوتیکی” در جهان است.

با این دارو بیشتر آشنا شوید!
به گزارش فرتاک نیوز،

کرسومایسین توانایی از بین بردن بسیاری از سویه‌های باکتری‌های مقاوم به دارو را دارد، از جمله باکتری‌هایی چون “استافیلوکوک اورئوس” و “سودوموناس آئروژینوزا”. این آنتی‌بیوتیک جدید به ریبوزوم‌های باکتری‌های مقاوم متصل می‌شود که وظیفه کنترل سنتز پروتئین را بر عهده دارند. در عملکرد بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها، اختلال در عملکرد ریبوزوم ایجاد می‌شود، اما برخی از باکتری‌ها تکامل یافته‌اند و دارای مکانیسم‌های محافظتی هستند که اثربخشی دارو را کاهش می‌دهند.

کرسومایسین نمونه‌ای از ترکیباتی است که توسط این تیم تحقیقاتی به‌منظور مقابله با این چالش طراحی شده است. این آنتی‌بیوتیک جدید با الهام از ساختارهای شیمیایی لینکوزامیدها طراحی شده و تغییرات شیمیایی برای افزایش کارایی در مقابل باکتری‌های مقاوم به دارو اعمال شده است.

باکتری‌ها از طریق بیان ژن‌هایی که آنزیم‌های متیل‌ترانسفراز آران‌ای ریبوزومی تولید می‌کنند، می‌توانند مقاومت خود را نسبت به داروهای آنتی‌بیوتیکی که به ریبوزوم هدف می‌گیرند، تقویت کنند. این آنزیم‌ها قادر به محدود کردن اتصال اجزای دارو به ریبوزوم هستند و در نهایت، از عملکرد داروها جلوگیری می‌کنند. با استفاده از مهندسی کردن ترکیب کرسومایسین، محققان تلاش کرده‌اند تا این مشکل را حل کنند و مولکولی را طراحی کنند که محکم‌تر به ریبوزوم متصل شود و بتواند از این آنزیم‌ها عبور کند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که اگر اقدامات لازم انجام نشود، مقاومت به آنتی‌بیوتیک می‌تواند تا سال 2050 منجر به مرگ سالانه 10 میلیون نفر شود. این تحقیقات نشان می‌دهند که نیازمندی‌هایی برای آنتی‌بیوتیک‌های جدید و نوآورانه در جهت مقابله با چالش‌های آینده در حوزه بهداشت جهانی وجود دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۲۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد