//
کدخبر: ۴۷۳۳۶۶ //
سلامت | قرص کاپتاگون

قرص کاپتاگون رو بهتر بشناسید| والدین آگاه باشید!

قرص کاپتاگون که به قرص جهادی، کوکائین فقرا و فنتیلین معروف است، یک داروی محرک است و به عنوان پیش دارو شناخته می شود. این دارو با نام های بیوکاپتن و فیتون در بازار به فروش می رسد.

قرص کاپتاگون رو بهتر بشناسید| والدین آگاه باشید!
به گزارش فرتاک نیوز،

 این دارو به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن نسبت به سایر داروها طرفداران زیادی دارد و به صورت تفریحی در بین جوانان استفاده می شود.

کاپتاگون ترکیبی است که از آمفتامین و مت آمفتامین به دست می آید. این ماده مخدر که یک ماده مخدر است یکی از داروهای ممنوعه و غیرمجاز است که خاصیت انرژی زا دارد و باعث ایجاد احساس شادی در انسان می شود. کاپتاگون یکی از مواد روانگردانی است که روی مغز اثر منفی می گذارد.

قرص کاپتاگون در سال 1961 ساخته شد و به مدت 25 سال یک جایگزین ملایم برای آمفتامین بود و به جای ریتالین برای درمان سندرم بیش فعالی کودکان استفاده می شد. کاپتاگون از گروه آمفتامین ها است اما اثرات آن کمتر از مت آمفتامین است و خاصیت آمفتامین ضعیفی دارد.

پس از خوردن کاپتاگون در بدن انسان، کاپتاگون به یک داروی آمفتامین و تئوفیلین تبدیل می شود، به همین دلیل بیشتر بدنسازان از آن برای تقویت قدرت استفاده می کنند. کاپتاگون با وجود غیرقانونی بودن 20 سال است که بدون نسخه در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فروخته می شود و اخیراً به صورت قاچاق وارد ایران شده است.

نشانه های مصرف قرص کاپتاگون

سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که علائم مصرف این دارو چیست؟ در واقع سوال این است که چگونه می توانیم بفهمیم که فردی از این دارو استفاده می کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت کاپتاگون یک محرک است. و به همین دلیل علائم آن مانند علائم استفاده از شیشه، قرص ایکس یا سایر ترکیبات آمفتامین خواهد بود.

افزایش ضربان قلب

بی خوابی مصنوعی

بی اشتهایی

احساس سرخوشی

نشاط و شادی بیش از حد انرژی را افزایش می دهد

افزایش اعتماد به نفس

کاهش نیاز به خواب

عوارض قرص کاپتاگون

مانند هر داروی دیگری، استفاده از کاپتاگون عوارض جانبی خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه کنیم که عوارض مصرف این ماده برای همه یکسان نخواهد بود. با توجه به وزن و اندازه، مقدار و مدت زمان مصرف، این دارو می تواند عوارض مختلفی داشته باشد. برخی از رایج ترین عوارض جانبی کاپتاگون عبارتند از:

مشکلات کلیوی

گرفتگی عضلات

بیماری های روانی

کاهش وزن و مشکلاتی مانند سوء تغذیه

مشکلات قلبی مانند فشار خون بالا یا ضربان قلب نامنظم

اختلال خواب

دهان خشک

گشاد شدن مجاری قلب

احساس قدرت و برتری

گرفتگی و سفتی عضلات

پارانویا و روان پریشی

یکی از کاربردهای قرص کاپتاگون در جنگ است. سربازان جنگ قبل از جنگ از این قرص استفاده می کردند. این قرص باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب، احساس قدرت و برتری می شود و در نتیجه فرد را به مبارزه و نابودی نیروهای رقیب تشویق می کند. از طرفی مصرف این داروها باعث افزایش قدرت و انرژی فرد می شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سربازان داعش قبل از شروع جنگ یا فعالیت‌های خود از این دارو استفاده می‌کنند. این دارو تاثیر زیادی در افزایش خشونت دارد.

درمان اعتیاد به قرص کاپتاگون

نکته مهم در درمان اعتیاد به کاپتاگون این است که در درمان این دارو به دلیل اثر روان گردانی که دارد باید از روان درمانی در کنار سم زدایی استفاده کرد.

مصرف این دارو باعث میل روانی به مصرف مجدد این دارو می شود و در درمان و ترک این دارو کنترل وسوسه مصرف دارو بسیار مهم است. برای درمان اعتیاد به این قرص باید به فرد مبتلا به اعتیاد راه های مبارزه و کنترل میل درونی به مصرف مجدد این دارو آموزش داده شود تا احتمال پاک شدن پس از ترک افزایش یابد. از سوی دیگر، استفاده از کاپتاگون در برخی موارد باعث بروز برخی بیماری های روانی می شود; در این حالت ممکن است فرد دچار افسردگی، اختلالات خواب یا اسکیزوفرنی شود. در این صورت باید از روانشناس کمک گرفت و اقدامات روانی لازم برای درمان این بیماری ها و درمان اعتیاد به این دارو انجام شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۳۳۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد