//
کدخبر: ۴۷۳۶۸۱ //

وبا را بیشتر بشناسید

کارشناس مسئول واحد پیشگیری ومراقبت از بیماریهای ستاد مرکز بهداشت شهرستان سقز گفت: وبا (التور) یک بیماری عفونی است که فقط در انسان باعث ایجاد بیماری می­ شود، این بیماری به شدت مسری است و به دنبال خوردن آب و مواد غذایی آلوده منتقل می ­گردد که معمولا بدون علامت است.

وبا را بیشتر بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد احمدی کارشناس مسئول واحد پیشگیری ومراقبت از بیماریهای ستاد مرکز بهداشت شهرستان سقز، به شناخت بیشتر علائم بیماری وبا و توصیه‌هایی در جهت پیشگیری از این بیماری پرداخت.

علائم بالینی وبا چیست؟

محمد احمدی با بیان اینکه بسیاری از افراد آلوده به باکتری عامل وبا، هیچ علامتی ندارند گفت: اسهال (آبکی حجیم بدون تب یا زور پیچ شکم)، استفراغ، مدفوع با رنگ سفید و کاهش شدید آب بدن از علائم بالینی این بیماری است.

راه‌های انتقال بیماری وبا چیست؟

این کارشناس پیشگیری و مراقبت از بیماری‌ها در ادامه با بیان اینکه انتقال وبا از راه مدفوعی دهانی است، افزود: وبا منحصرا از طریق آب یا غذای آلوده، استفاده از آبهای سطحی، آب چاه‌های کم عمق، حمام کردن در آب آلوده، غذاهای دریایی نپخته و خام به ویژه صدف، استفاده از یخ به صورت غیر بهداشتی‌ و استفاده از غذاهایی که کمی بعد از پخته شدن آلوده شده‌اند منتقل می‌شود.

وی در ادامه گفت: شستشوی میوه و سبزیجات با آب آلوده، در صورت عدم رعایت بهداشت فردی توسط شخصی که از بیمار مبتلا به وبا مراقبت میکند و استفاده از وسایل و سطوح آلوده نیز امکان انتقال بیماری وجود دارد.

شرایط محیطی مناسب برای شیوع وبا

محمد احمدی با بیان این موضوع که مناطق دارای آب ناسالم و بهداشت محیط نامناسب در معرض خطر شیوع وبا هستند گفت: نقاط شهری که آب آن به مقدار کافی کلرزنی نمی شود، مناطق روستایی که به لوله‌کشی و چاه‌های حفاظت شده دسترسی ندارند و مناطقی که توالت و دفع فاضلاب بهداشتی ندارند در معرض خطر بیشتر ابتلا به وبا هستند.

احمدی کارشناس واحد پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های ستاد مرکز بهداشت سقز در ادامه اظهار کرد: در صورت ابتلا به اسهال در خود و یا اطرافیان به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و در روستاها به خانه بهداشت مراجعه کرده و از خدمات و نمونه گیری رایگان استفاده کنید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۳۶۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد