//
کدخبر: ۴۷۴۰۰۴ //
سلامت | سماگلوتید

در مورد داروی سماگلوتید بیشتر بدانید!

مصرف بیش از حد تصادفی داروی دیابت و چاقی سماگلوتید (Ozempic، Wegovy) در حال افزایش است. مصرف بیش از حد تصادفی این دارو ها احتمالاً به دلیل نسخه های ترکیبی دارو است که مورد تأیید FDA نیستند. علائم و نشانه های مصرف بیش از حد سماگلوتید شامل حالت تهوع بی وقفه، سردرد و استفراغ است.

در مورد داروی سماگلوتید بیشتر بدانید!
به گزارش فرتاک نیوز،

مصرف بیش از حد تصادفی داروی محبوب دیابت و چاقی سماگلوتاید، که با نام های تجاری Ozempic و Wegovy به فروش می رسد، در حال افزایش است. کارشناسان می گویند نسخه های ترکیبی یا تقلبی این دارو احتمالاً مقصر هستند. این افزایش از طریق داده‌های ملی کنترل مسمومیت آشکار شده است و مراکز تماس افزایش چشمگیری در تعداد تماس‌های انجام شده در مورد داروی سماگلوتید گزارش کرده‌اند. بر اساس گزارشی از سی‌ان‌ان، انجمن مراکز کنترل سم آمریکا، که داده‌های مراکز کنترل مسمومیت دولتی را جمع‌آوری می‌کند، از ژانویه تا نوامبر دریافته است که «نزدیک به 3000 تماس مربوط به سماگلوتاید بوده است که از سال 2019 بیش از 15 برابر شده است. در 94 درصد تماس ها، این دارو تنها ماده گزارش شده بود.

افراد علائم مرتبط با عوارض جانبی شناخته شده سماگلوتاید مانند تهوع، استفراغ و اسهال را گزارش می کنند. با این حال، در برخی موارد، علائم آنها شدیدتر است و برخی نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

در این سال، دکتر جوزف لمبسون، دکتر فارم، مدیر مرکز اطلاعات سم و داروی نیومکزیکو، و استادیار کالج داروسازی دانشگاه نیومکزیکو، گزارش موردی منتشر شده در ژورنال انجمن داروسازان آمریکا را نوشت. تجربه مصرف بیش از حد سماگلوتید در حین کار در مرکز کنترل مسمومیت یوتا.

آنچه واقعاً علاقه ما را به انجام این تحقیق برانگیخت این است که متخصصان ما در مرکز تماس تماس‌هایی در مورد مواجهه با سماگلوتید دریافت می‌کردند که کاملاً با آنچه ما با فرمول‌های مورد تأیید FDA انتظار داریم مطابقت نداشت.

چگونه مردم 10 برابر مقدار توصیه شده سماگلوتید مصرف کردند

گزارش دو نفر را مستند می کند که 10 برابر دوز مورد نظر خود مصرف کرده بودند. در یک نمونه، یک مرد 50 ساله مبتلا به دیابت نوع 2 که سماگلوتاید را از داروخانه ترکیبی تهیه کرده بود، به طور تصادفی به جای 0.05 میلی لیتر، 0.5 میلی لیتر سماگلوتید به خود تزریق کرد. او 2 روز استفراغ و 1 هفته تهوع مداوم را گزارش کرد اما نیازی به مراقبت در بیمارستان نداشت.

در مورد دیگری، یک زن 37 ساله مبتلا به چاقی زمانی که دوز مورد نظر 0.1 میلی لیتر بود، 1 میلی لیتر سماگلوتاید برای خود تجویز کرد. او سردرد، ضعف و خستگی مداوم را گزارش کرد، اما نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشت. او نیز این دارو را از طریق یک داروخانه ترکیبی دریافت کرد.

فرد سوم، یک زن 33 ساله، پس از دریافت سماگلوتید در یک آبگرم زیبایی، گزارش داد که با تهوع، استفراغ و شکم به اورژانس مراجعه کرده است. مشخص نیست که اسپا دارو را از کجا تهیه کرده است.

لمبسون متوجه شد که تماس‌گیرندگان دوز مصرفی خود را بر حسب میلی‌لیتر گزارش می‌کنند، نه میلی‌گرم. فرمول‌های مورد تایید FDA برای سماگلوتید به‌عنوان Ozempic و Wegovy از میلی‌گرم استفاده می‌کنند و به‌عنوان قلم‌های تزریقی خود تجویز شده با دوز مشخص فروخته می‌شوند.

بنابراین، بیشتر این قلم‌ها فقط یک دوز را تجویز می‌کنند و شما روی قلم کلیک می‌کنید تا عمل شود. شما آن را مانند یک EpiPen تزریق می کنید، و دوز خود را دارید. لمبسون گفت، اما این فرمول‌های ترکیبی، چیزی که باعث می‌شود آنها بیش از حد مصرف کنند، این است که معمولاً در یک ویال و همراه با آن سوزن و سرنگ توزیع می‌شوند.

نتیجه گیری

علائم و نشانه های مصرف بیش از حد سماگلوتید ممکن است شامل این عوارض جانبی باشد اما ممکن است شدیدتر باشد.

“علائمی که بیش از همه به ما گزارش شده اند با آنچه در یک دوز معمولی پیش بینی می کنید کاملاً سازگار است، اما فقط کمی اغراق آمیزتر است. و بنابراین ما شاهد شکایت هایی از حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، گرفتگی عضلات، سردرد و سرگیجه هستیم. اگر علائم شدیدتر از آنچه با پزشک خود صحبت کرده اید را تجربه می کنید، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید، با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید یا به بیمارستان بروید.

مصرف بیش از حد تصادفی سماگلوتید داروی دیابت و چاقی (Ozempic، Wegovy) در حال افزایش است. فرم های ترکیبی دارو مورد تایید FDA نیستند و تضمین های ایمنی و اثربخشی یکسانی ندارند. علائم مصرف بیش از حد سماگلوتید شامل حالت تهوع بی وقفه، سردرد، استفراغ و اسهال است. همیشه سماگلوتید را از طریق یک نسخه از یک پزشک مجاز دریافت کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۰۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد