//
کدخبر: ۴۷۴۰۰۷ //
سلامت | قرص نئوتادین

قرص نئوتادین ، عوارض و کاربردها!

قرص نئوتادین یکی از دارو های ضد حساسیت و کاهش آلرژی است که علائم آلرژیک و کهیر را بهبود می‌دهد.

قرص نئوتادین ، عوارض و کاربردها!
به گزارش فرتاک نیوز،

 قرص نئوتادین ماده ی بسیار طبیعی به نام هیستامین را بدن خنثی می‌کند و بعد از استفاده از نئوتادین آلرژی شما بهبود می‌باشد. قرص نئوتادین ۵ مناسب برای افراد دارای آلرژیک های فصلی جهت بهبود و درمان آبریزش بینی، عطسه، کهیر مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد و در کمترین زمان ممکن وضعیت شما را بهبود می‌دهد.

این دارو هم برای بزرگسالان و هم کودکان تجویز می‌شود. برای بهبود علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، قرمزی چشم‌ها، خارش بینی، خارش چشم، خارش پوست و تحریک گلو می‌توان از دس لوراتادین استفاده کرد. این دارو همچنین برای تسکین تب یونجه نیز تجویز می‌شود. همچنین علائم کهیر مانند خارش و تورم پوست را می‌توان با داروی نئوتادین رفع کرد.

نحوه مصرف نئوتادین

این دارو به دو شکل قرص و شربت عرضه می‌شود. در هر دو شکل معمولاً پزشک تجویز می‌کند که دارو یک‌بار در روز مصرف شود. شما می‌توانید دارو را همراه یا بدون غذا مصرف کنید. به‌دقت دستورالعمل روی بسته دارو را بخوانید و هرگونه سؤال را از پزشک خود بپرسید.

اگر برای شما شربت دس لوراتادین تجویزشده است، آن را با قاشق معمولی استفاده نکنید. از قاشق مخصوص یا قطره‌چکان استفاده کنید تا دوز دارو دقیق باشد. اگر از قرصی استفاده می‌کنید که سریع حل می‌شود، آن را روی زبان قرار داده تا حل شود.

قرص نئوتادین یک دارو بدون نسخه است و می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. این دارو به‌صورت قرص خوراکی پنج میلی‌گرم و قرص قابل انحلال (ODT) ۲.۵ و ۵ میلی‌گرم تولیدشده است. همچنین با نام تجاری clarinex به‌صورت محلول خوراکی 0.5 mg/ml نیز تولید می‌شود. نئوتادین برای کاهش علائم آلرژی فصلی مانند گرفتگی بینی یا حساسیت در نقاط مختلف بدن، درمان انواع آلرژی، رینیت آلرژیک، درمان کهیر مزمن ایدیوپاتیک و التهاب مخاط آلرژیک بینی استفاده می‌شود. این دارو در دوزهای بسیار متفاوتی تجویز می‌شود که بر اساس سن، میزان شدت علائم، واکنش فرد به اولین دوز مصرفی و شرایط پزشکی خاص فرد توسط پزشک تعیین می‌شود.

عوارض قرص نئوتادین

برخی از اثرات جانبی این دارو رایج هستند و در بسیاری از افراد دیده می‌شود. ازجمله:

سردرد

خستگی مفرط

خواب‌آلودگی

قاعدگی دردناک

ناراحتی معده

ازدست‌دادن اشتها

حالت تهوع

اسهال

سرگیجه

گلودرد

خشکی دهان

درد عضلانی

اسهال

مشکل خواب

منع مصرف نئوتادین

درصورتی‌که هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است متخصص داروی دیگری را جایگزین داروی دس لوراتادین کند.

بیماری فتیل کتونوری (به دلیل وجود آسپارتام در قرص دس لوراتادین).

بیماری کبدی

مشکلات کلیوی (به دلیل دفع آهسته دارو ممکن است اثرات دارو در بدن افزایش پیدا کند.)

تداخلات دارویی نئوتادین

نئوتادین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. این تداخلات باعث کاهش تأثیر هر یک از داروها شده یا عوارض شدیدی ایجاد می‌کند. قبل از مصرف این دارو حتماً با پزشک مشورت کرده و سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید.

برخی از تداخلات دارویی این دارو عبارت‌اند از:

سایمتیدین

آزیترومایسین

کتوکونازول

پیتولیسانت

داروهای حاوی لوراتادین (به دلیل شباهت داروی دس لوراتادین به لوراتادین)

فلوکستین

اریترومایسین

استفاده از نئوتادین در بارداری

دررابطه‌با تأثیر این دارو بر جنین در دوران بارداری هنوز تحقیقات کاملی صورت نگرفته است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کرده و سپس از داروی نئوتادین استفاده کنید. نئوتادین می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. اگر می‌خواهید در دوران شیردهی از داروی آنتی‌هیستامین استفاده کنید، حتماً با پزشک مشورت کرده تا کم عارض‌ترین دارو را به شما معرفی کند.

قرص نئوتادین متعلق به گروه آنتی‌هیستامین‌ها است و این داروها موارد مصرف و عملکرد مشابهی دارند. نئوتادین با کاهش میزان هیستامین در بدن فرد باعث کاهش علائم آلرژیک می‌شوند. هیستامین‌ها از عوامل مؤثر در ایجاد حساسیت هستند. عطسه، آبریزش بینی، قرمزی و خارش چشم رایج‌ترین آلرژی‌هایی است که توسط هیستامین‌ها ایجاد می‌شوند.

موارد منع مصرف نئوتادین

در صورت سابقه حساسیت به دس لوراتادین و هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده این دارو و یا لوراتادین باید به پزشک معالج اطلاع داده شود. مصرف نئوتادین در طی دوران بارداری موردمطالعه قرار نگرفته است به همین علت مصرف نئوتادین طی دوران بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص و بااحتیاط انجام شود.

نئوتادین در مقادیر جزئی در شیر مادر ترشح می‌شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته در کودک شیرخوار شود، ضمن آن‌که ممکن است جریان شیر را نیز کاهش دهد؛ بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. استفاده از داروها به کودکان زیر ۶ سال می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی به همراه داشته باشد. حتماً داروها مطابق دستور پزشک برای کودکان مصرف شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۰۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد