//
کدخبر: ۴۷۴۰۱۱ //
سلامت | سقط جنین

آمار نگران کننده سقط جنین در جهان!/ کدام کشورها آزادی عمل بیشتری دارند؟

جمعیت جوان و فعال یکی از ابزارهای مهم قدرت و مهمترین سرمایه ملی هر کشوری است. اکنون جهان با چالش کمبود جمعیت مواجه است و این مشکل اساسی برای کشورها شده است. موضوعی که دولت ها را به ویژه در آمریکا و کشورهای اروپایی نگران کرده و در عین حال چاره ای بیندیشند.

آمار نگران کننده سقط جنین در جهان!/ کدام کشورها آزادی عمل بیشتری دارند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مهار سقط جنین و تصویب قوانینی برای محدود کردن سقط جنین یکی از راهکارهایی است که اکنون مورد توجه قانونگذاران غربی قرار گرفته است. به گفته ناظران، سرمایه گذاری در این زمینه می تواند از مرگ تعداد قابل توجهی از نوزادان جلوگیری کرده و جوانی جمعیت را در آینده تضمین کند.

بر اساس حکم قانونی سال 1973 در آمریکا سقط جنین یکی از حقوق اساسی زنان است. قانونی که در سرتاسر آمریکا و اروپا و غرب تغییر کرده است سعی در اعمال محدودیت هایی برای جلوگیری از سقط جنین دارد. محدودیت های سقط جنین با مخالفت مدافعان حقوق زنان و احزاب مختلف مواجه شده است. به گفته آنان، انسداد مسیر سقط جنین به نوعی آزادی زنان را زیر سوال می برد و همچنین باعث سقط غیرقانونی زنان می شود که عواقب جبران ناپذیری برای خانواده و جامعه دارد.

وضعیت سقط جنین در ایران روبه افزایش است

در ایران موضوع کاهش جمعیت به موضوعی قابل توجه و مهم تبدیل شده است و روند کاهشی آمارهای جمعیتی به ویژه در دهه اخیر نگرانی های بسیاری را به وجود آورده است.

به گفته «محمد اسماعیل اکبری»، رئیس کارگروه جمعیت و سرمایه اجتماعی، کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سالانه نزدیک به 530 هزار سقط جنین عمدی در ایران انجام می‌شود. در واقع، سقط جنین عمدی یا مجرمانه نزدیک به یک سوم سقط جنین ها را تشکیل می دهد که عدد بالایی است.

به گفته کارشناسان، یک سری عوامل به ویژه مشکلات مالی و اقتصادی در ایران عامل بسیاری از سقط جنین است. مشکلی که باعث افزایش سن ازدواج در کشور شده است.

اکبری درباره تجربیات کشورهای دیگر در کاهش نرخ سقط و لزوم بهره برداری ایران از آن می گوید: مهم ترین مولفه ای که کشورهای دیگر دارند این است که در زمینه فرزندآوری تلاش کردند. در فرانسه، آلمان و کانادا اگر فردی 4 فرزند داشته باشد به غیر از تربیت و نگهداری از فرزندانش هیچ مسئولیت اجتماعی دیگری ندارد و دولت حقوق و مسکن و سایر امکانات رفاهی را در اختیار او قرار می دهد.

همانطور که گفته شد بسیاری از کارشناسان محدودیت های قانونی را راه حل مفیدی برای کاهش نرخ سقط نمی دانند اما معتقدند این اقدام باعث افزایش سقط های مخفی می شود که خود آسیب های فردی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد.

مؤسسه امریکن پروگرس در گزارشی با عنوان «راه درست برای کاهش سقط جنین» راه حل های مؤثرتری برای کاهش این مشکل پیشنهاد کرده و می نویسد: دو راه کلیدی برای کاهش سقط وجود دارد. گزینه اول اتخاذ تدابیری برای کاهش ضرورت سقط جنین است و گزینه دوم ممنوعیت سقط جنین است که تنها اولین رویکرد انسانی، مؤثر و منصفانه است.

شواهد نشان می دهد که زنان در کشورهایی که سقط جنین غیرقانونی است، سقط جنین غیرقانونی و ناایمن انجام می دهند که اغلب منجر به تراژدی های وحشتناک می شود.

سالانه نزدیک به 70000 زن در جهان به دلیل سقط جنین ناایمن جان خود را از دست می دهند و از آسیب های جدی بسیاری مانند عفونت، خونریزی و ناباروری ناشی از آن رنج می برند. مسئله‌ای که به زنان، خانواده‌ها و کل جوامع آسیب می‌زند، اما کمک چندانی به کاهش سقط جنین نمی‌کند.

سالانه نزدیک به 70000 زن در جهان به دلیل سقط جنین غیرایمن جان خود را از دست می دهند و در نتیجه دچار آسیب های جدی مانند عفونت، خونریزی و ناباروری می شوند.بنابراین، انجام اقداماتی که نیاز به سقط جنین را کاهش دهد، رویکرد بهتری است. اولین راه برای انجام این کار کاهش بروز بارداری ناخواسته است. اگر در این زمینه سرمایه گذاری شود، بارداری ناخواسته می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

اقداماتی مانند آموزش جامع جنسی شامل اطلاعات دقیق پزشکی در مورد پرهیز از بارداری و پیشگیری از بارداری، پوشش بیمه ای و بودجه عمومی برای خدمات تنظیم خانواده، افزایش دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری و برنامه هایی که به خشونت خانگی و سوء استفاده جنسی می پردازد را اجرا کنید. خودداری کنید واضح است که زنانی که می توانند از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند، مجبور نیستند تصمیم سختی برای سقط جنین بگیرند.

متأسفانه، حتی با اراده این حمایت ها، همیشه برخی از حاملگی های ناخواسته وجود خواهد داشت. زیرا روش های پیشگیری از بارداری قابل خطا هستند. بنابراین، هنگامی که یک زن با حاملگی غیرمنتظره مواجه می شود، دومین راه مثبت برای کاهش سقط جنین این است که اطمینان حاصل شود که زنان در صورت تمایل به نگهداری از نوزاد، از امکانات کافی برای تربیت کودک در سلامت و امنیت برخوردار باشند.

به گفته مؤسسه آلن گوتماخر، که سلامت باروری و جنسی را مورد مطالعه قرار می دهد، یکی از دو دلیل رایجی که زنان برای سقط جنین انتخاب می کنند این است که نمی توانند هزینه های بچه دار شدن را بپردازند. بسیاری از زنان کم‌درآمد و جوان با فراهم کردن فرصت‌های واقعی آموزشی و شغلی، مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت از کودکان، مسکن، خدمات برای کودکان معلول و سایر حمایت‌های اولیه، منابع لازم برای انجام مسئولیت‌های خود را به عنوان مراقب و خودداری از سقط جنین در اختیار خواهند داشت.

آمار نگران کننده سقط جنین در جهان

سوال اساسی این است که چه تعداد سقط جنین در دنیا توانسته توجه قانونگذاران را به خود جلب کند؟ اگرچه برآورد دقیق میزان سقط جنین در جهان آسان نیست، سازمان تحقیقات و سیاست گاتماخر تا حدودی به آن پاسخ داده است.

وب سایت «رادیو ملی آمریکا» (NPR) در گزارشی با طرح این سوال که آیا سقط جنین در کشورهایی که سقط جنین غیرقانونی است کمتر اتفاق می افتد؟ جاناتان بیاراک، یک جمعیت شناس اجتماعی در موسسه گاتماچر، پاسخ را ارائه کرد و به نقل از او گفت: این سوال ساده به نظر می رسد، اما پاسخ به آن دشوار است، زیرا در مکان هایی با قوانین سختگیرانه سقط جنین، این روش کاملاً پنهان و مخفی است. انجام شد؛ بنابراین تخمین میزان سقط جنین بسیار مشکل است.

بر اساس مطالعه انجام شده توسط بیارک و تیم وی، در کشورهایی که سقط جنین عموما قانونی است، به ازای هر 1000 زن 15 تا 49 ساله، سالانه بین 36 تا 47 سقط جنین انجام می شود. همچنین در کشورهایی که به طور کلی سقط جنین ممنوع است، به طور متوسط ​​در این کشورها سقط جنین انجام می شود. از 31 تا 51 سقط به ازای هر 1000 زن در سال.

در کشورهایی که سقط جنین عموماً قانونی است، به ازای هر 1000 زن 15 تا 49 ساله، سالانه بین 36 تا 47 سقط جنین انجام می شود.بیاراک و تیم او به این نتیجه رسیدند که در کشورهایی که سقط جنین قانونی است، استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری رایج‌تر است، زیرا این کشورها ثروتمندتر هستند و سیستم‌های مراقبت بهداشتی قوی‌تری دارند.

به گفته وی، در صورت وجود نظام بهداشتی قوی و دسترسی همگانی به مراقبت های باروری، پیش بینی می شود میزان بارداری ناخواسته کاهش یابد. بنابراین، میزان حاملگی ناخواسته در این کشورها پایین است، بین 53 تا 66 حاملگی ناخواسته در سال به ازای هر 1000 زن 15 تا 49 ساله. اما درصد آن دسته از بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شود، زیاد است، زیرا سقط جنین در دسترس است و روند قانونی دارد.

برعکس، آنها دریافتند که در کشورهایی که سقط جنین به شدت محدود است، استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری کم است و در نتیجه میزان حاملگی ناخواسته بالاست. یعنی به ازای هر 1000 زن 15 تا 49 ساله، سالانه نزدیک به 70 تا 91 بارداری ناخواسته، اما درصد آن دسته از بارداری هایی که به سقط جنین ختم می شود، پایین است. شاید به این دلیل که سقط جنین در این کشورها آسان نیست.

سقط جنین در اروپا؛ کدام کشورها آزادی عمل بیشتری دارند؟

اروپا مدتی است که به طور جدی در تلاش است تا سقط جنین را محدود کند. اکثر کشورهای اتحادیه اروپا سقط جنین را در سه ماهه اول بارداری مجاز می دانند. کشورهای اروپای شمالی اولین کشورهایی بودند که سقط جنین را قانونی کردند و از نظر دسترسی به این امکان جزو آزادترین کشورها هستند.

بر اساس رتبه بندی که توسط گروه های حقوق سقط جنین تهیه شده است، سوئد در اطلس سیاست سقط جنین اروپا در سال 2021 مقام اول را به خود اختصاص داد زیرا اجازه سقط جنین تا هفته هجدهم بارداری را می دهد.سایت «پولیتیکو» (politico.eu) در گزارشی با اشاره به قوانین مختلف سقط جنین در اروپا می نویسد: بر اساس رتبه بندی که توسط گروه های حامی حقوق سقط جنین تهیه شده است، سوئد در اطلس سیاست های سقط جنین اروپا در سال 2021 مقام اول را به خود اختصاص داده است. اجازه سقط جنین تا هفته هجدهم بارداری را می دهد. در مقابل، کشورهای اروپای شرقی و جنوبی وضعیت بدتری داشتند. این امر باعث شد که این کشورها برای آزادی عمل بیشتر در زمینه سقط جنین مبارزه کنند.

همچنین می توانید جدول زمانی حقوق سقط جنین در اروپا را در زیر مشاهده کنید. برای هر کشور، دوره‌ای که سقط جنین غیرقانونی بوده یا هنوز غیرقانونی است با رنگ بنفش مشخص شده است و دوره پس از سقط جنین قانونی یا غیرقانونی با رنگ صورتی مشخص شده است.

البته موضوع سقط جنین در اروپا و اکثر نقاط جهان همواره در میان جناح های سیاسی موافقان و مخالفان خاص خود را دارد و این طیف های سیاسی در مقاطع مختلف به ویژه در دوران حکومت داری جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای درک بهتر، نگاهی به ایتالیا خواهیم داشت.

روزنامه گاردین در گزارشی با عنوان «به زنان در شمال ایتالیا می توان برای توقف سقط جنین پول پرداخت کرد» نوشت: بر اساس پیشنهاد مشاور راست افراطی ایتالیایی، زنان باردار در شمال پیمونت ایتالیا می توانند حقوق دریافت کنند. ، مبلغ 4000 یورو را در ازای توقف سقط جنین به آنها پرداخت کرد. پیشنهادی که با محکومیت احزاب مخالف و گروه های حامی زنان مواجه شد.

بر اساس برآورد “مائوریزیو مارونه” مشاور منطقه ای سیاست های اجتماعی، این منطقه باید 400 هزار یورو به انجمن های ضد سقط جنین بدهد تا این پول را در اختیار 100 زن قرار دهد و آنها را از سقط منصرف کند. مارونه معتقد است با این روش 100 فرزند دیگر در پیمونت به دنیا می آیند.

این طرح به سرعت توسط احزاب مخالف محکوم شد. سارا دی ساباتو، یکی دیگر از اعضای شورای پیمونت، این کمک مالی را هدیه ای برای تبلیغات ضد سقط جنین توصیف کرد و گفت که این کمک به زنانی است که به دلیل مشکلات اقتصادی سقط جنین را انتخاب می کنند.

ائتلاف فمینیستی (Non Una di Meno) نیز بر انزجار خود از این پیشنهاد تاکید کرد و مارونه را به استفاده از زنان و بدن آنها برای اهداف انتخاباتی و سیاسی خود متهم کرد.

این ائتلاف در صفحه فیسبوک خود نوشت: «مادر بودن یک انتخاب است، وعده دروغین حمایت اقتصادی نه تنها ما را قانع نمی کند، بلکه برعکس، نشان دهنده تمسخر زنان و نوعی فریب علیه کسانی است که در شرایط بد هستند. شرایط اقتصادی.ش

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۰۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد