//
کدخبر: ۴۷۴۱۲۴ //
سلامت | لیزیک

عمل لیزیک چشم چیست| تفاوت لیزیک با فمتولیزیک

عمل لیزیک چشم، نسل اول اصلاح بینایی جهت خلاص‌شدن از عینک محسوب می‌شود. در این روش، بافت چشم توسط لیزر اگزایمر (برانگیخته‌پار) جهت تغییر شکل قرنیه و حذف قدرت عینک از بین می‌رود. بااین‌حال، لیزیک مستلزم ساخت یک فلپ با تیغه مکانیکی به ‌نام میکروکراتوم است؛ بنابراین، جهت بهبود بیشتر و پیشبرد، روش فمتولیزیک توسعه یافت.

عمل لیزیک چشم چیست| تفاوت لیزیک با فمتولیزیک
به گزارش فرتاک نیوز،

تصحیح بینایی با لیزر لیزیک یک روش عالی است. جهت درمان عیوب در بسیاری از مواقع، انتخاب روش به پزشک یا بیمار بستگی ندارد، بلکه به ویژگی‌های آناتومیکی ساختار چشم بستگی دارد. بعد از این ۲ روش، بیشتر بیماران پس‌از یک یا ۲ روز می‌توانند بدون وجود درد، فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. در این گفتار، تفاوت و مزایای این ۲ مورد به‌طور کامل مورد بحث قرار می‌گیرد.

عمل لیزیک چشم چیست

این جراحی شامل برش با استفاده از تیغه توسط دستگاه میکروکراتوم در بافت قرنیه است. سپس لایه بالایی (فلپ قرنیه) به‌صورت مکانیکی برداشته می‌شود و لیزر اگزایمر ( برانگیخته‌پار) روی فلپ اعمال می‌شود تا آن را دوباره شکل دهد و قدرت چشم بیمار را اصلاح کند. با گذشت روزها، بافت‌ها و برش بدون بخیه خودبه‌خود بازسازی می‌شوند.

با توجه به حساسیت این عمل، جراحی که عمل لیزیک چشم را انجام می‌دهد باید دارای گواهی، مجوزهای لازم و تجربه در این زمینه باشد. پزشک متخصص، قابلیت تشخیص دقیق مشکل بینایی و درمان طیف وسیعی از مشکل‌های چشمی را دارد.

عمل فمتولیزیک چیست

این روش در مقایسه با لیزیک، برش فلپ قرنیه با کمک لیزر فمتوثانیه انجام می‌شود. این دستگاه دقت و صحت ساخت فلپ را در مقایسه با تیغه میکروکراتوم افزایش می‌دهد. فمتولیزیک چشم را لیزیک بدون تیغه نیز می‌نامند. این جراحی، اصلاح بینایی را با افزودن دقت بیشتر ایمن‌تر کرد.

این روش توسط اشعه مادون قرمز الگویی از فضاهای کوچک در سطح زیر قرنیه ایجاد می‌کند. این تکانه‌های بسیار قوی بدون ایجاد گرما و تماس با بافت، بافت قرنیه را در سطح مولکولی ازهم جدا می‌کنند. حرکت لیزر به ‌سمت بالا و پایین فلاپ را تشکیل می‌دهد. این مورد نیازی به بخیه ندارد و بهبودی بعد از عمل، سریع است.

بهترین سن برای عمل لیزیک چشم و فمتولیزیک چه زمانی است

میانگین سن استاندارد جهت انجام عمل چشم در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارد. با اینکه افراد بالای ۱۸ سال این عمل جراحی را می‌توانند انجام دهند اما به توصیه پزشکان متخصص در این زمینه افراد باید تا ۲۵ سالگی صبر کنند تا شماره چشم آن‌ها ثابت شود.

چطور تشخیص دهیم که عمل لیزیک چشم مناسب است یا فمتولیزیک

زمانی که فردی دچار نقصی مانند نزدیک‌بینی می‌شود و می‌خواهد تحت عمل جراحی قرار بگیرد باید ساختار چشم خود را به‌طور کامل مطالعه کند تا مشخص شود آیا بیمار داوطلب مداخله است یا خیر. به‌عنوان مثال، کسانی که قرنیه بسیار نازکی داشته باشند نمی‌توانند عمل لیزیک انجام دهند و باید با فمتولیزیک درمان شوند.

پس‌از آگاهی از تفاوت‌ این ۲ روش با کمک یک متخصص در این زمینه می‌توان بهترین عمل جراحی را انتخاب کرد. پزشک با توجه به شغل مورد نظر، فعالیت روزانه و ضخامت قرنیه چشم بیمار روش مناسب را ارائه می‌دهد. برای مثال، کسانی که ورزش بوکس انجام می‌دهند باید عمل لیزیک با طول درمان تدریجی انجام دهند.

جدا از روش‌های متفاوت در ایجاد فلپ قرنیه و تفاوت آشکار در ایمنی، هر ۲ مورد تقریبا یکسان هستند و به‌صورت سرپایی و فوق‌العاده سریع انجام می‌شوند. جراحی چشم از نوآوری‌های قرن ۲۰ است که با ازبین‌بردن نیاز کاربر به عینک و لنز تماسی، بینایی تقریبا کاملی را برای بیماران بازیابی می‌کند. به‌طور کلی، چشم‌انداز و آینده سلامتی چشم‌ها به انتخاب بهترین و مجرب‌ترین پزشک بستگی دارد.

تفاوت عمل لیزیک چشم و فمتولیزیک

۲ روش به‌ یک اندازه موفق هستند. از ویژگی‌های روش فمتولیزیک می‌توان به کنترل بیشتر، دقت بالا، شگفتی‌های کم‌تر و بهبودی بهتر اشاره کرد. لیزر همیشه دقت و ایمنی زیادتری نسبت به سیستم‌های برش تیغه سنتی دارد. یک متخصص پزشکی می‌تواند بهترین جراحی را جهت حل مشکل بینایی تعیین کند.

در عصر مدرن امروز، طیف وسیعی از گزینه‌ها جهت رفع نقص بینایی با توجه به نیازهای هر بیمار وجود دارد. جراحی لیزیک، سال‌ها به میلیون‌ها نفر با عیب‌های بیشتر امکان درمان با لیزر را به‌بهترین شکل می‌دهد. تفاوت این ۲ مورد در استفاده از فمتوثانیه جهت ایجاد فلپ است. در عمل لیزیک، ۱۲ دیوپتر (واحد اندازه‌گیری توان عدسی) نزدیک‌بینی به‌خوبی اصلاح می‌شود. در این روش، استحکام و مقاومت قرنیه در برابر ضربه کاهش پیدا نمی‌کند.

در روش لیزیک، میکروکراتوم عمل برش بافت قرنیه را انجام می‌دهد؛ اما در فمتولیزیک، لیزر فمتوثانیه بدون ایجاد برش، لایه‌های بافت را جدا می‌کند. این روش بسیار دقیق و کنترل‌شده است که دقت آن به ترفند جراحی بستگی دارد و اگر دقیق نباشد می‌تواند خطرآفرین باشد. در لیزیک جهت کنترل ترمیم زخم نیازی به استفاده از قطره‌های استروئیدی نیست. این بیماران تا بیش ‌از یک هفته به دارو نیازی ندارند.

عمل فمتولیزیک نسبت به جراحی لیزیک خطر کم‌تری جهت اکتازی قرنیه دارد. به ‌لطف دقت در این روش، قرنیه نازک‌تر را می‌توان به‌راحتی عمل کرد. احتمال خشکی چشم در این مورد جزئی‌تر از روش لیزیک است. نتایج و بهبود بینایی در بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند بهتر عمل‌ می‌کند.

در هر ۲ روش باید فلپ روی قرنیه بیمار ایجاد شود. در لیزیک سنتی این فلپ توسط تیغه فولادی مکانیکی ایجاد می‌شود. در فمتولیزیک این عمل توسط لیزر فوق دقیق سفارشی‌شده برای هر بیمار به‌کار می‌رود. در این جراحی، لیزر حرکات چشم و شکل قرنیه را ردیابی و دنبال می‌کند و از این طریق امکان انجام یک عمل شخصی برای هر بیمار را انجام می‌دهد.

فلپ‌های قرنیه ایجادشده در طی جراحی فمتولیزیک نسبت به تیغه‌های فولادی یکدست‌تر هستند. این روش به افراد بیشتری اجازه می‌دهد تا از عینک خلاص شوند. دوران نقاهت این جراحی تا ۳ روز است. به همین علت بسیاری از افراد این عمل را نسبت به لیزیک ترجیح می‌دهند.

عمل لیزیک چشم، سال‌ها به‌عنوان یک استاندارد طلایی در جراحی چشم در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال با توجه به تکنیک‌ها و پیشرفت‌های فناوری یک گزینه‌درمانی پیشرفته‌تر به ‌نام فمتولیزیک درحال‌حاضر در دسترس است. این روش انقلابی جدید که بدون تیغه به‌ کار می‌رود آن را به مؤثرترین و ایمن‌ترین درمان برای افرادی که از نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم رنج می‌برند تبدیل می‌کند.

در روش تیغه، انحنای قرنیه زیاد بوده و فلپ مرکزی می‌تواند ضعیف‌تر باشد. این موضوع، خطر سوراخ‌شدگی فلپ را افزایش می‌دهد. به اعتقاد پزشکان، این عوارض با هر ۲ فناوری امکان دارد که به‌ وجود بیایند. این ابزارها در دست جراح قرار دارند و کیفیت نهایی عمل، وابسته به پزشک متخصص است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۱۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد