//
کدخبر: ۴۷۴۲۳۳ //

اشتباهات رایج بعد از لیزر که به پوست‌تان آسیب می‌زند!

بعد از لیزر حساسیت پوست به صورت موقت افزایش می‌یابد و سطح آسیب‌پذیری آن بیشتر می‌شود؛ به همین جهت لازم است با پیروی از یک روتین مراقبتی ضمن کاهش عارضه‌های احتمالی، نتایج مثبت حاصل از این فرآیند را هم افزایش دهید.

اشتباهات رایج بعد از لیزر که به پوست‌تان آسیب می‌زند!
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر کنجکاو هستید در مورد مراقبت‌های بعد از لیزر پوست اطلاعات بیشتری به دست آورید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در معرض نور خورشید نمانید

تا یک هفته بعد از لیزر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. با وجود اینکه دستگاه‌های لیزر مانع صدمه دیدن پوست و گرم شدن بیش از اندازه‌ی آن می‌شوند؛ اما اثرات ناشی از آن‌ها تا مدت زمان مشخصی باقی می‌ماند؛ به همین دلیل لازم است تا جایی که امکان دارد، از خورشید دوری کنید.

همان‌طور که می‌دانید اشعه فرابنفش حاصل از خورشید سرطان‌زا است و با وجود اینکه رنگدانه‌های ملانین معمولاً از پوست در برابر این اشعه‌ها محافظت می‌کنند، زمانی که به هر دلیلی تحت درمان با لیزر قرار می‌گیرید احتمال تخریب بخشی از این رنگدانه‌ها و در نتیجه افزایش آسیب‌پذیری پوست وجود دارد.

اگر به هر دلیلی مجبور به ترک خانه شدید حتماً قسمت‌های لیزرشده را بپوشانید یا اینکه از پوست خود با یک ضدآفتاب مناسب محافظت کنید.

ناحیه لیزر را به‌آرامی تمیز کنید

یکی از نکات مهم در مراقبت‌های بعد از لیزر نحوه‌ی شستشو و تمیز کردن ناحیه‌ی لیزر است. از آنجایی که پوست بعد از این فرآیند آسیب‌پذیرتر و حساس‌تر از قبل می‌شود در صورت قرار گرفتن در معرض آب گرم و محصولات بهداشتی مختلف از قبیل صابون و لایه‌بردار امکان تحریک و التهاب آن وجود دارد و این مسئله می‌تواند روند بهبودی آن را در مقایسه با حالت عادی افزایش دهد؛ بنابراین حداقل ۴ تا ۶ ساعت بعد از این فرآیند از دوش گرفتن خودداری کنید.

با توجه به این موارد بهتر است ضمن اجتناب از محصولات خشن محل مورد نظر را هم به آرامی با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید و از مالش دادن یا حرکات شدید بر روی آن خودداری کنید.

تورم را کاهش دهید (با کمپرس یخ)

ناحیه‌ی لیزرشده ممکن است بعد از این فرآیند دچار علائم آفتاب‌سوختگی نظیر تورم و درد شود که برای کاهش و به حداقل رساندن آن‌ها می‌توان از کمپرس یخ استفاده کرد. قرار دادن کمپرس چند بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به کاهش تورم و درد شما در ناحیه‌ی لیزرشده کمک می‌کند.

البته توجه کنید که قرار دادن مستقیم یخ بر روی محل لیزر، التهاب و تورم آن را افزایش خواهد داد؛ بنابراین حتماً یخ یا پک آن را درون یک حوله بپیچید و بعد بر روی محل مورد نظر قرار دهید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

گاهی اوقات افراد بعد از لیزر دچار خشکی پوست می‌شوند و این مسئله واقعاً برای آن‌ها دردناک است. اگر این مشکل برای شما هم بروز کرد، باید به کمک یک کرم ملایم که فاقد هرگونه عطر و ترکیبات حساسیت‌زا است رطوبت و حالت معمول همیشگی را به پوست خود بازگردانید.

معمولاً خود پزشک یک کرم مناسب برای مرطوب کردن محل لیزر به شما معرفی می‌کند که بهتر است از همان استفاده کنید.

از کرم‌های قوی استفاده نکنید

عدم استفاده از کرم‌های قوی حداقل تا ۲۴ ساعت یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از لیزر به شمار می‌رود که لازم است به‌صورت ویژه به آن توجه شود؛ چرا که این ترکیبات ممکن است منافذ پوست را مسدود کنند و به این طریق منجر به عفونت و طولانی‌تر شدن روند بهبودی آن شوند.

با توجه به این مسئله توصیه می‌کنیم که به سراغ ترکیبات سبک و غیرحساسیت‌زا که فاقد عطرهای قوی هستند و منجر به مسدودی منافذ پوست شما نمی‌شوند، بروید.

محل لیزر را اصلاح نکنید

توصیه می‌شود که حداقل تا ۷۲ ساعت از اصلاح ناحیه‌ی تحت درمان پرهیز کنید. کندن موها می‌تواند فولیکول آن‌ها را تحریک کند و به این ترتیب منجر به رشد مجدد آن‌ها شود. علاوه‌بر این چون پوست در حساس‌ترین حالت خود قرار دارد، این کار زمان لازم برای بهبودی آن را افزایش می‌دهد.

مدتی از لوازم آرایشی دور بمانید

حداقل تا ۴۸ ساعت و تا زمان از بین رفتن علائم التهاب و قرمزی از آرایش کردن بر روی محل لیزر خودداری کنید. پوست در طی روند بهبودی خود بسیار حساس می‌شود و استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی با ترکیبات مختلف می‌تواند منجر به تحریک آن شود؛ بنابراین حتماً این نکته از مراقبت‌های بعد از لیزر را جدی بگیرید و تا جایی که امکان دارد از محصولات آرایشی استفاده نکنید.

از خاراندن ناحیه لیزر خودداری کنید

خاراندن پوست و ایجاد هرگونه خراش در محل لیزر تحریک و التهاب آن را بیشتر و روند درمان را طولانی‌تر می‌کند؛ علاوه بر این احتمال بروز عفونت در شما افزایش می‌یابد. به همین جهت حداقل تا ۲۴ است لازم است که از انجام این کار پرهیز کنید و در صورت غیرقابل تحمل بودن به سراغ یک کرم موضعی یا کمپرس سرد بروید.

هنگام خواب سر خود را بالاتر قرار دهید

وارد نکردن سایش و فشار یکی از دیگر از نکات مهم مراقبت‌های بعد از لیزر به شمار می‌رود؛ بنابراین اگر صورت خود را لیزر کردید سعی کنید سر خود را در زمان خواب بالاتر قرار دهید و به پشت بخوابید تا از تماس پوست با بالشت و سایش آن و در نتیجه التهاب بیشتر خودداری شود.

از فعالیت‌های ورزشی سنگین پرهیز کنید

اگر ورزش جزو روتین زندگی شما است و همیشه در باشگاه تمرین می‌کنید، بهتر است حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر از انجام آن پرهیز کنید. ورزش‌های شدید با تعریق و اصطکاک در ناحیه‌ی تحت درمان خطر عفونت را افزایش می‌دهند و روند بهبودی را طولانی‌تر می‌کنند؛ در عوض می‌توانید ورزش‌هایی با شدت پایین مانند یوگا یا پیاده‌روی آهسته را امتحان کنید.

سخن آخر

توجه ویژه به مراقبت‌های بعد از لیزر به شما کمک می‌کند که ضمن کوتاه‌کردن دوره‌ی درمان خود بهترین نتیجه‌ را از این فرآیند دریافت کنید؛ بنابراین حتماً این موارد را به دقت در نظر داشته باشید و از انجام کارهایی که ممکن است منجر به التهاب، تورم و قرمزی بیشتر ناحیه‌ی لیزر شوند خودداری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۲۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد