//
کدخبر: ۴۷۴۲۶۷ //
سلامت | سرطان سینه

ورزش چه تاثیری بر روند سرطان سینه دارد؟

یک کارآزمایی اخیر بررسی کرد که آیا ورزش می تواند کیفیت زندگی را در میان افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک بهبود بخشد. سرطان سینه متاستاتیک به عنوان سرطان سینه شروع می شود اما به سایر نقاط بدن گسترش می یابد.

ورزش چه تاثیری بر روند سرطان سینه دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 از آنجایی که سرطان سینه متاستاتیک و درمان های آن عوارض جانبی زیادی ایجاد می کند، محققان در حال بررسی چگونگی بهبود کیفیت زندگی بیماران هستند. در پایان کارآزمایی 9 ماهه، افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک که از یک رژیم ورزشی منظم پیروی می کردند، خستگی و درد را کاهش دادند.

محققان از اروپا و استرالیا برای انجام کارآزمایی با اثر ترجیحی، که بر مزایای بالقوه ورزش در افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک متمرکز بود، همکاری کردند.

از آنجایی که سرطان سینه متاستاتیک اغلب باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می شود، محققان می خواستند ببینند که یک رژیم ورزشی منظم تا چه حد می تواند علائم را بهبود بخشد.

محققان بیش از 300 شرکت کننده را برای آزمایش انتخاب کردند و آنها را به دو گروه تمرین و کنترل تقسیم کردند.

محقق اصلی این مطالعه، پروفسور آن می، دکترای مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت، مرکز جولیوس در هلند، یافته ها را در سمپوزیوم سرطان پستان سن آنتونیو ارائه خواهد کرد. یافته های تحقیق هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است.

آیا ورزش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه را بهبود می بخشد؟

دانشمندان شرکت کنندگانی را از موسسات پزشکی مختلف در کشورهایی مانند هلند، سوئد، استرالیا و اسپانیا به کار گرفتند.

این کارآزمایی 357 شرکت‌کننده مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک را مورد بررسی قرار داد و به گفته پروفسور می، آنها فقط شرکت‌کنندگانی را با امید به زندگی حداقل 6 ماه شامل شدند.

دانشمندان افرادی را که درد شدید کنترل نشده داشتند، در حال حاضر در یک برنامه ورزشی شدید شرکت می کردند یا «متاستاز استخوانی ناپایدار» داشتند، حذف کردند.

محققان این زنان را به دو گروه تقسیم کردند: گروه تمرین و کنترل. افراد گروه تمرین دو بار در هفته در یک برنامه ورزشی شرکت کردند.

پروفسور می به Medical News Today گفت که برنامه تمرینی دارای سه بخش بود که شرکت کنندگان هر جلسه را تکمیل کردند:

تمرین هوازی تناوبی با شدت متوسط و زیاد

تمرین مقاومتی تمام عضلات بزرگ بالا و پایین بدن

آموزش تعادل

هر جلسه تمرین 1 ساعت به طول انجامید و پروفسور می گفت که یک فیزیوتراپیست یا یک متخصص ورزش بر این برنامه نظارت می کند.

پروفسور می گفت: “در 6 ماه اول، شرکت کنندگان دو جلسه تحت نظارت در هفته داشتند و در 3 ماه گذشته، یک جلسه تحت نظارت با یک جلسه بدون نظارت جایگزین شد.” دانشمندان همچنین برای ارزیابی میزان خستگی، وضعیت عاطفی و سطح درد شرکت کنندگان، پرسشنامه هایی را در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند.

ورزش چگونه به سرطان سینه متاستاتیک کمک می کند؟

در پایان مطالعه، افراد گروه تمرین نسبت به شرکت کنندگان در گروه کنترل، بهبود کیفیت زندگی خود را تجربه کردند. نتایج پرسشنامه نشان داد که شرکت کنندگان در گروه تمرین، سطوح پایین تری از خستگی را هنگام پرسش در 3 ماهگی، 6 ماهگی و 9 ماهگی گزارش کردند.

گروه تمرین نیز در مقایسه با گروه کنترل از 6 ماهگی دچار کاهش تنگی نفس شدند. تنگی نفس یک عارضه جانبی شایع در افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک است. گروه تمرین نه تنها بهبود علائم جسمی را تجربه کردند، بلکه شاهد بهبود عملکرد اجتماعی نیز بودند.

چه نوع ورزش هایی برای سرطان سینه مفید هستند؟

“این باید متناسب با فرد و درمان آنها با همکاری تیم پزشکی و فیزیوتراپیست ها و کاردرمانگران طراحی شود. برنامه ورزشی گنجانده شده در این مطالعه (تمرینات تعادلی، مقاومتی و هوازی) برای اکثر افراد مناسب خواهد بود.

آنچه در مورد سرطان سینه متاستاتیک باید بدانید

پزشکان سالانه حدود 240000 زن را در ایالات متحده به سرطان سینه تشخیص می دهند.

سرطان سینه می تواند مردان را نیز درگیر کند و سالانه حدود 2100 مرد به این نوع سرطان مبتلا می شوند.

در حالی که درمان‌هایی برای سرطان سینه وجود دارد و اگر زود تشخیص داده شود، پیش‌آگهی آن می‌تواند خوب باشد، سرطان سینه همچنان سالانه جان 42000 زن را می‌گیرد.

گاهی اوقات سرطان سینه می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن مانند ریه‌ها، استخوان‌ها یا حتی مغز سرایت کند – به این سرطان سینه متاستاتیک یا سرطان سینه مرحله 4 می‌گویند.

محققان تخمین می زنند که 20 تا 30 درصد از زنانی که در مراحل اولیه سرطان سینه تشخیص داده شده اند، به سرطان سینه متاستاتیک مبتلا می شوند.

افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک مجموعه ای از عوارض جانبی ناشی از بیماری و درمان های خود را تجربه می کنند که اغلب کیفیت زندگی آنها را به شدت کاهش می دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی

درد مزمن

تغییرات رفتاری

به گفته منبع مورد اعتماد جامعه سرطان آمریکا، سرطان سینه متاستاتیک به طور معمول غیرقابل درمان است، اما درمان‌ها ممکن است بتوانند از رشد سرطان جلوگیری کنند. برخی از درمان ها شامل هورمون درمانی و شیمی درمانی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۲۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد