//
کدخبر: ۴۷۴۲۷۱ //
سلامت | سکته مغزی

باورهای غلط درباره سکته مغزی| حتما این مطلب را بخوانید!

حقایق بسیاری درباره سکته مغزی وجود دارد که ما از آن ها مطلع نیستیم و یا باور های نادرستی در این باره داریم که باید اصلاح بشود.

باورهای غلط درباره سکته مغزی| حتما این مطلب را بخوانید!
به گزارش فرتاک نیوز،

 این بیماری بسیار خطرناک است و داشتن اطلاعات مناسب و آگاهی های کافی به جلوگیری از سکته کمک شایانی میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کاردرمانی برای سکته مغزی مراجعه کنید.

باورهای غلط درباره سکته مغزی

سکته یک قاتل خاموش است که ممکن است به صورت ناگهانی برای افراد اتفاق بیافتد که می تواند موجب مرگ فرد بشود یا عوارض ناخوشایندی مثل معلولیت و… را برای آن فرد به همراه داشته باشد. در اینجا به چند مورد از باور های نادرست درباره سکته اشاره میکنیم که داشتن آن ها بسیار مهم است.

بعضی از افراد بر این باورند که سکته مغزی برای افراد مسن اتفاق می افتد.

درست است که افزایش سن امکان بروز سکته را افزایش می دهداما درصد قابل توجهی از سکته هایی که اتفاق می افتد، زیر ۴۵ سال است. ۲۱ درصد از سکته های مغزی به دلیل خون ریزی و ۱۶ درصد به علت لخته شدن خون است. لازم به ذکر است حتی ممکن است نوزادان و کودکان نیز دچار سکته بشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به گفتار درمانی سکته مغزی مراجعه کنید.

طبق آمار حدود ۸۰ درصد سکته های مغزی به علت لخته شدن خون است و ۲۰ درصد دیگر به علت پاره شدن رگ های خونی است که اینگونه سکته های مغزی قابل درمان نیست ولی سکته های ایسکمیک هست در اثر ایجاد لخته خون رخ می دهد قابلیت درمان دارند. به همین علت اگر تا ۴ یا ۵ ساعت بعد از سکته به بیمارستان بروید و داروی ضد انعقاد خون مصرف کنید می توانید تا حد قابل توجهی از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنید چرا که این دارو روند آسیب دیدن سلول های مغزی بر اثر لخته شدن خون را معکوس می کند.

ممکن است علائم سکته پس از چند ساعت از بین برود اما همانطور که گفته شد این نوع سکته یک قاتل خاموش است و میتواند مجدد رخ بدهد و آسیب شدید تری را به همراه داشته باشد. بنابراین باید تحت بررسی دقیق پزشک قرار بگیرید تا خطر کاملا از شما دور شود.

شاید فکر کنید سکته اتفاقی نادر است در صورتی که یک چهارم بزرگسالان بالای بیست و پنج سال دچار سکته شده اند و درواقع سکته دومین عامل مغزی در سطح جهانی است و طبق آمار سالانه ۵/۵ میلیون از انسان ها به علت سکته فوت می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کاردرمانی بزرگسالان مراجعه کنید.

علت بروز سکته مغزی چیست

در حالت کلی سکته مغزی به علت پاره شدن عروق مغز اتفاق می افتد. در این حالت مغز دچار مشکل می‌شود و سکته می‌کندو کم کم سلول‌های مغز از بین می‌روند و مغز از کار می‌افتد یا در عملکرد خود دچار مشکل می‌شود.

سکته ها انواع مختلفی دارد که موردی که نسبت به دیگر انواع آن شایع تر است سکته‌ مغزی ایسکمیک است که به علت کاهش یا قطع جریان خون به مغز رخ می‌دهد و ۸۷ درصد از کل سکته‌ها را تشکیل می‌دهد.

چه کسانی در معرض سکته مغزی قرار می گیرند

این اتفاق ناگوار ممکن است برای هرکسی بیافتد و مخصوص به گروه سنی خاصی نیست.اما عوامل وجود دارد که بهتر است آن ها را بدانیم چرا که خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهد.

موارد زیر می تواند احتمال وقوع سکته مغزی را پر رنگ تر کند.

افراد مبتلا به دیابت

افراد مبتلا به کلسترول

افراد دارای فشار خون بالا

افراد دارای آریتمی قلبی

داشتن اضافه وزن شدید

داشتن سابقه خانوادگی در این زمینه

مصرف بیش از حد سیگار و الکل

افراد مبتلا به افسردگی و استرس شدید

علائم سکته مغزی چیست

سکته مغزی بسیار خطرناک است، اما علائمی دارد که می توانند آن را از پیش اعلام کنند. پس می‌توان از آن پیشگیری کرد و یا آسیب‌های آن را به حداقل رساند. همچنین با استفاده از یک سبک زندگی سالم می‌توان از ابتلا به این مشکل تا حد ممکن پیشگیری کرد.

در هنگام بروز سکته بخشی از مغز دچار کبود اکسیژن می شود و هرچه این مساحت بیشتر باشد عوارض بدتری را به همراه دارد و می تواند اختلال بیشتری را در عملکرد عصبی به همراه داشته باشد. از علائم سکته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ضعف ناگهانی و بی حسی

اختلال در تعادل و بینایی و گفتار

تغییر در سطح هوشیاری

سردرد شدید

استفراغ و حالت تهوع

عوارض بعد از سکته مغزی

پس از بروز سکته بسته به شدت آن، ممکن است به موارد زیر مبتلا بشوید.

فلج شدن ماهیچه ها و یا اندام های بدن

به سختی صحبت کردن یا بلعیدن چیزی

اختلال در تمرکز و فکر کردن

اختلالات احساسی و عاطفی

داشتن درد

تغییر در خلق و خو و توانایی‌های فردی

سخن پایانی

اگر هر یک از شما عزیزان سکته مغزی را از سر گذرانده‌اید، حتما برای اقدامات درمانی بعد از سکته باید به متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. درمان قطعی سکته امکان پذیر نیست اما در صورت مراجعه به پزشک متخصص تا حد بسیار زیادی می توان آن را کنترل کرد و تا حد قابل توجهی کیفیت زندگیتان را افزایش دهید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۲۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد