//
کدخبر: ۴۷۴۷۱۳ //
سلامت | قلب

سال های اول مصرف داروهای ADHD ممکن است حیاتی باشد!

استفاده از برخی داروهای ADHD ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد.

سال های اول مصرف داروهای ADHD ممکن است حیاتی باشد!
به گزارش فرتاک نیوز،

 اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) یک وضعیت رشدی است که ممکن است تمرکز افراد را سخت تر کند و رفتارهای تکانشی را بیشتر کند. برخی از افراد مبتلا به ADHD ممکن است از مصرف داروهایی که به چنین رفتارهایی کمک می کنند سود ببرند. ا این حال، تحقیقات در مورد خطرات و مزایای بالقوه این داروها ادامه دارد.

 یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که داروهای ADHD طولانی مدت مصرف می کنند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشند. ADHD یک اختلال عصبی رشدی است که می تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. افراد مبتلا به ADHD ممکن است از داروهای خاصی برای کمک به عملکرد کار و مدرسه و در نهایت بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنند.

یک مطالعه مورد-شاهدی جدید منبع معتبر منتشر شده در JAMA Psychiatry Trusted Source به این موضوع پرداخت که چگونه استفاده طولانی مدت از داروهای ADHD بر خطرات بیماری قلبی عروقی تأثیر می گذارد. در جمع آوری داده های خود از بیش از 278000 شرکت کننده، محققان دریافتند افرادی که داروهای ADHD مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی، به ویژه فشار خون بالا و بیماری های شریانی هستند. این مطالعه به نیاز حیاتی پزشکان اشاره می‌کند تا خطرات و مزایای احتمالی افرادی که از داروهای ADHD استفاده می‌کنند را برای کمک به کنترل علائم خاص به دقت ارزیابی کنند.

داروهای مختلف برای ADHD

اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) منبع مورد اعتماد یک اختلال عصبی رشدی است. انواع فرعی دارد و پزشکان از علت دقیق ADHD کاملا مطمئن نیستند. CDC تخمین می زند که 9.8٪ از کودکان بین سنین سه تا هفده سال به ADHD در ایالات متحده مبتلا شده اند. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است شرایط دیگری مانند اختلال طیف اوتیسم یا اضطراب نیز داشته باشند.

ADHD می تواند شامل چندین مؤلفه رفتاری باشد. فرد مبتلا به ADHD ممکن است در توجه کردن مشکل داشته باشد، بدون فکر عمل کند و برایش سخت باشد که یک جا بنشیند. مشخصات می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. درمان ADHD می تواند شامل استفاده از داروهای خاصی باشد که می تواند به بهبود برخی رفتارها و علائم کمک کند. داروهای رایج شامل محرک ها و غیر محرک ها هستند. گاهی اوقات، فرد مبتلا به ADHD ممکن است بیش از یک دارو برای کمک به علائم ADHD مصرف کند.

محققان در مطالعه حاضر نوشتند که «درمان دارویی، شامل محرک‌ها و غیرمحرک‌ها، به‌عنوان خط اول درمان ADHD در بسیاری از کشورها توصیه می‌شود. استفاده از داروهای ADHD در طول دهه های گذشته در کودکان و بزرگسالان بسیار افزایش یافته است. تحقیقات در مورد اثرات بالقوه طولانی مدت استفاده از داروهای ADHD ادامه دارد. جمع آوری داده های بیشتر در این زمینه می تواند به پزشکان در تصمیم گیری آگاهانه در هنگام تجویز داروهای ADHD کمک کند.

این مطالعه مورد شاهدی در سوئد انجام شد. محققان 278027 شرکت کننده را شامل شدند. شرکت کنندگان 6-64 ساله بودند و یا تشخیص ADHD را دریافت کرده بودند یا از داروهای ADHD استفاده می کردند.

آنها دوره زمانی استفاده از داروهای ADHD را تا 14 سال، و بروز چندین بیماری قلبی عروقی، مانند ریتم غیر طبیعی قلب، نارسایی قلبی، فشار خون بالا و بیماری شریانی را بررسی کردند. محققان داده‌ها را از طریق ثبت ملی بیماران بستری، که تشخیص‌ها را ثبت می‌کند، و ثبت داروهای تجویزی سوئد، که داده‌های مربوط به داروهای تجویز شده را ثبت می‌کند، جمع‌آوری کردند. آنها در تجزیه و تحلیل خود دریافتند افرادی که از داروهای ADHD استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند، به ویژه در سه سال اول تجمعی پس از مصرف داروی ADHD.

پس از این، ریسک مرتبط با ثبات تر باقی ماند. محققان نتایج مشابهی را در میان مردان و زنان و در میان کودکان و بزرگسالان یافتند. محققان همچنین دریافتند که شرکت‌کنندگانی که از داروهای ADHD استفاده می‌کنند، به‌ویژه در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری شریانی هستند. با این حال، خطر مربوط به چندین بیماری قلبی عروقی دیگر از نظر آماری معنی دار نبود.

این مطالعه به خوبی انجام شده و طولانی مدت هیچ افزایش آماری قابل توجهی را در خطر آریتمی، نارسایی قلبی، بیماری ایسکمیک قلبی، بیماری ترومبوآمبولیک یا بیماری عروق مغزی مشاهده نکرد و باید به مردم اطلاع دهد که این شرایط تهدید کننده زندگی به وضوح آشکار نشده است. محرک خطرات از این رو، منطقی است که احتمال واقعی افزایش خطر ابتلا به فشار خون و بیماری شریانی، به ویژه مرتبط با استفاده از داروهای محرک را درک کنیم، بدون اینکه پیشنهاد کنیم از تمام داروهای ADHD، حتی به طور مختصر، همیشه باید اجتناب شود.

داروهای محرک در مقابل داروهای غیرمحرک برای ADHD

نتایج همچنین نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است هنگام مصرف محرک‌ها به جای غیر محرک‌ها بیشتر باشد. این تحقیق به اهمیت سنجش خطرات و مزایای مصرف طولانی مدت داروهای ADHD اشاره می کند.

این تحقیق محدودیت های خاصی دارد. اولاً، نمی توان ثابت کرد که داروی ADHD باعث بروز هر گونه مشکل بیماری قلبی عروقی می شود. همچنین فقط افراد یک کشور را شامل می شود که می تواند نشان دهنده نیاز به مطالعات متنوع تر در آینده باشد. تحقیقات آتی نیز می تواند حجم نمونه بزرگتری داشته باشد.

محققان خاطرنشان می کنند که این احتمال وجود دارد که مواردی از بیماری قلبی عروقی وجود داشته باشد که پزشکان آن را تشخیص نداده باشند. آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که اگر شرکت‌کنندگان داروهای خود را به روشی که متخصصان پزشکی تجویز کرده‌اند مصرف نمی‌کردند، ممکن بود طبقه‌بندی نادرست مواجهه وجود داشته باشد. همچنین احتمال سردرگمی باقیمانده وجود دارد و نتایج ممکن است تحت تأثیر عوامل مخدوش کننده با زمان متفاوت باشد. این تحقیق همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در بین افرادی که قبلاً بیماری قلبی عروقی داشتند بررسی نکرد. نویسندگان این مطالعه، دکتر لی ژانگ و دکتر ژنگ چانگ، برخی از مؤلفه های تحقیقات آینده را برای MNT توضیح دادند:

“مطالعه فعلی خطر CVD را در بین افراد مبتلا به CVD از قبل مورد بررسی قرار نداد. تحقیقات بیشتری برای بررسی خطرات بالقوه در میان افراد مبتلا به CVD از قبل لازم است. افراد مبتلا به CVD از قبل، یک گروه بالینی متمایز را نشان می دهند که نیاز به نظارت دقیق دارند. بنابراین، ارزیابی ریسک در میان آنها نیازمند یک طرح مطالعه متفاوت است که تأثیر بالقوه دانش قبلی و نظارت دوره‌ای را به دقت در نظر می‌گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۷۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد