//
کدخبر: ۴۷۵۴۷۴ //
سلامت| دارو

کاربرد و عوارض قرص انتریک کوتد آسپرین !

قرص انتریک کوتد آسپرین برای کاهش درد در بخش های مختلف بدن مانند درد های عضلانی، تب، دندان درد، التهاب، درد های روماتیسمی، آرتریت و غیره مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد. قرص انتریک کوتد باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

کاربرد و عوارض قرص انتریک کوتد آسپرین !
به گزارش فرتاک نیوز،

قرص انتریک کوتد آسپرین جهت کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط ناشی از شرایطی چون درد عضلات، دندان‌درد، سردرد و سرماخوردگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این دارو همچنین ممکن است جهت کاهش درد و تورم در بیماری‌هایی مانند آرتریت استفاده شود. قرص انتریک کوتد آسپرین به‌عنوان یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) و سالیسیلات شناخته می‌شود. این دارو با مسدود کردن تولید مواد طبیعی خاصی در بدن که منجر به التهاب می‌شوند، عمل می‌کند. پیش از مصرف این دارو در کودکان زیر 12 سال، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

این دارو ممکن است در بیماران مبتلابه موکوس معده و سوء هضم اشکال ایجاد کند. بنابراین باید بااحتیاط مصرف شود. در موارد آلرژیک و آسم نیز این دارو باید بااحتیاط مصرف شود. ضمن این‌که باید در بیماران کلیوی و کبدی نیز این احتیاط حفظ شود. به خاطر ایجاد سندرم رای Reye در کودکان نیز باید با رعایت موارد احتیاطی مصرف شود.

قرص انتریک کوتد از طریق لوله گوارش جذب و در خون و بافت‌ها هیدرولیز و درنهایت نیز به دو ماده استات و اسید سالیسیلیک تحلیل می‌شود. سالیسیلات یک بازدارنده غیرانتخابی سیکلواکسیژناز به‌حساب می‌آید. مقدار عمر این دارو در موارد پایین معادل 3 تا 5 و در موارد بیشتر معادل ۱۵ ساعت می‌باشد. دفع آن نیز از طریق کلیه فراهم می‌شود.

این دارو در 70 درصد مصرف‌کنندگان قرص انتریک کوتد باعث کاهش خون به‌صورت خفیف و در برخی از بیماران موجب آنمی فقر آهن می‌گردد. البته تجویز H2 بلوکرها و مقادیر بالای آنتی‌اسیدها از بروز آن می‌کاهد. برخی از بیماران آسمی یا مبتلابه کهیر و رینیت مزمن نسبت به آ.اس.آ عوارض خاصی را از خود نشان می‌دهند.

این دارو زمان خونریزی را افزایش می‌دهد. چون خاصیت چسبندگی پلاکت را از بین می‌برد. درنتیجه در موارد استفاده زیاد باعث بروز هیپوپروترومبینمیا می‌گردد.

چنانچه این دارو را بدون تجویز پزشک جهت درمان سردرد استفاده می‌کنید و به لکنت زبان، ضعف در یک‌طرف بدن یا تغییرات ناگهانی بینایی دچار شدید، هر چه سریع‌تر به‌فوریت مای پزشکی مراجعه کنید. چنانچه سردرد ناشی از آسیب سر، سرفه یا خونریزی دارید یا درصورتی‌که سردردتان به همراه استفراغ شدید یا مداوم، تب و گرفتگی گردن است، پیش از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قرص انتریک کوتد آسپرین

اولین عارضه مربوط به قرص انتریک کوتد, مشکلات گوارشی است. مشکلاتی مانند استفراغ، سوء هضم و تهوع که البته این عوارض را می‌توان با مصرف دارو با غذا به حداقل رساند.

ناراحتی معده

سوزش سر دل

تهوع یا استفراغ مکرر

زنگ زدن در گوش

علائم مشکلات کلیه

خستگی ناگهانی

سرگیجه

ادرار تیره

زرد شدن چشم یا پوست

درد مداوم یا شدید معده یا شکم

اگر هرکدام از عوارض بالا به مدت زیادی برای شما ایجاد شد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

چنانچه به آن حساسیت دارید، یا به سالیسیلات یا سایر داروهای مسکن (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب) آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند واکنش مای آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک داروساز خود مشورت کنید.

کودکان و نوجوانانی که کمتر از 18 سال دارند، یا در صورت داشتن عفونت آبله‌مرغان، آنفولانزا یا هر بیماری تشخیص داده نشده یا چنانچه اخیراً واکسن دریافت کرده‌اند، نباید آسپرین مصرف کنند. در این موارد، مصرف آسپرین خطر ابتلا به سندرم ری، که یک بیماری نادر اما جدی است را افزایش می‌دهد. چنانچه تغییراتی در رفتار به همراه حالت تهوع و استفراغ مشاهده کردید، به‌سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. این علائم ممکن است نشانه اولیه سندرم ری باشند.

میزان مصرف انتریک کوتد

325 تا 500 میلی‌گرم، هر سه ساعت یک‌بار

325 تا 650 میلی‌گرم، هر 4 ساعت یک‌بار

650 تا 1000 میلی‌گرم، هر ۶6 ساعت یک‌بار

تداخلات دارویی انتریک کوتد

قرص انتریک کوتد با دارو مای زیر تداخل دارد:

استازولامید

بتابلوکرها

داروهای ضد تشنج

مدرها

داروهای پایین آورنده قند خون خوراکی

پروبنسید و سولفین پرازون

متوترکسات

درمان با هپارین و وارفارین

ACE inhibitors

پیش از شروع مصرف این دارو، اطلاعات مندرج در برگه دارو را مطالعه کرده و چنانچه سؤالی دارید، آن را با پزشک یا داروساز خود مطرح سازید. چنانچه ای دارو را پزشک برایتان تجویز کرده است، آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید. نباید از این دارو به‌عنوان خوددرمانی درد بیش از 10 روز استفاده کنید. همچنین نباید از این دارو برای درمان تب طولانی‌تر از 3 روز، استفاده کنید. در این موارد، با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است وضعیت جدی‌تری داشته باشید. اگر دچار زنگ زدن گوش یا مشکل شدید شنوایی شدید، به‌سرعت به پزشکتان اطلاع دهید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۵۴۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد