//
کدخبر: ۴۷۸۱۳۱ //

فرد دیابتی چند سال عمر می‌کند؟

بیماری دیابت یکی از چالش‌های بزرگ سلامتی در دنیای امروز محسوب می‌شود که تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

فرد دیابتی چند سال عمر می‌کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

سوال مهمی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود، این است که فرد دیابتی چند سال عمر می‌کند؟ خبر خوب اینکه با رعایت نکات مراقبتی و توصیه های پزشک (برای دیابت به این دکترها مراجعه کنید) و اصلاح رژیم غذایی همراه با مصرف داروهای کنترل کننده قند خون، افراد دیابتی می‌توانند طول عمر طبیعی داشته باشند.

البته در تخمین طول عمر دیابتی‌ها، عواملی مانند نوع دیابت، میزان پیشرفت بیماری و سبک زندگی بیماران به شکل قابل توجهی اثرگذار هستند. در ادامه، عوامل مختلفی را که بر طول عمر بیماران دیابتی تاثیر می‌گذارند، بررسی خواهیم کرد.

آیا باید از بیماری دیابت بترسیم؟

آیا باید از بیماری دیابت بترسیم؟

دیابت یکی از رایج‌ترین بیماری‌های متابولیک به حساب می‌آید که با افزایش سطح قند خون همراه است و می‌تواند به مشکلات جدی در بخش‌های مختلف بدن منجر شود. اما آیا این بیماری به اندازه‌ای که ترسناک به نظر می‌رسد، خطرناک است؟ واقعیت این است که دیابت در صورت عدم کنترل مناسب می‌تواند به عوارض جدی منجر شود. با این حال، بسیاری از بیماران با مدیریت مناسب می‌توانند زندگی طولانی و سالمی داشته باشند.

آمارها نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از جمعیت جهان به نوعی از دیابت مبتلا هستند و این تعداد در حال افزایش است. به‌طور کلی 529 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند. آمار ابتلا به دیابت در ایران هم نسبتا بالا برآورد می‌شود و براساس آمار حدود 5 درصد جمعیت بزرگسالان ایران به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. نکته ترسناک‌کننده این است که بسیاری از افراد مبتلا، از ابتلا به دیابت خبر ندارند و این یعنی ممکن است درصد مبتلایان به این بیماری در کشور از آمارهای برآوردشده، بیشتر هم باشد.

عموما ابتلا به دیابت در دهه سوم زندگی آغاز می‌شود و اکثریت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در این محدوده سنی قرار دارند. نکته مهم اینکه دیابت آرام آرام آغاز می‌شود و فرآیند پیشرفت آن کند است؛ بنابراین، شناخت علائم اولیه دیابت و مراجعه به پزشک متخصص در اسرع وقت می‌تواند به پیشگیری از عوارض جدی کمک کند.

در هر صورت ترس از دیابت ترس منطقی نیست؛ شما می‌توانید با هوشیاری و برخورد آگاهانه با این بیماری، زندگی طبیعی داشته باشید و رسیک ابتلا به عوارض ناخوشایند این بیماری را به حداقل برسانید. مهم است که این بیماری را زود تشخیص دهید و از همان ابتدا آن را جدی بگیرید. پس اگر علائمی مانند لرزش، خستگی مداوم، افزایش وزن ناگهانی یا کاهش تحرک را تجربه کردید، بهتر است با پزشک فوق تخصص غدد مشورت کنید.

همچنین اگر سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارید، لازم است سالانه از نظر میزان قند خون چکاپ شوید تا در صورت مشاهده سطوح بالای قند خون، اقدامات لازم را برای کنترل این بیماری و جلوگیری از پبشرفت آن، انجام دهید.

میانگین عمر مبتلایان به دیابت چقدر است؟

طول عمر بیماران دیابتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از عوامل موثر در میانگین عمر بیماران دیابتی می‌توان به مدیریت صحیح بیماری، نوع دیابت، سطح فعالیت بدنی و رژیم غذایی نام برد. به طور کلی، عمر دیابتی‌ها به دلیل عوارض ناشی از بیماری می‌تواند کوتاه‌تر از افراد بدون دیابت باشد. اما نکته مهم این است که این کاهش طول عمر بیشتر در افرادی دیده می‌شود که دیابت خود را به درستی مدیریت نمی‌کنند و در معرض ریسک ابتلا به بیماری‌های ناشی از عوارض قند بالا قرار دارند.

براساس تحقیقات، هر مبتلا به دیابت با حداقل سه عارضه جانبی بلندمدت ناشی از این بیماری شامل مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات کلیوی و مغزی دست و پنجه نرم می‌کند که در صورت عدم کنترل قند خون ایجاد می‌شوند. هر عارضه جانبی بلند مدت می‌تواند به طور متوسط چهار سال از طول عمر افراد را کاهش دهد.

بیماران مبتلا به دیابت در موارد پیشرفته، ممکن است به درمان با قرص‌های معمول مانند متفورمین پاسخ ندهند و به انسولین درمانی نیاز پیدا کنند. در این مرحله، بسیاری از افراد نگران عوارض انسولین درمانی و تاثیر آن در کیفیت زندگی خود خواهند بود. وابستگی به تزریق انسولین و عوارض ناشی از آن می‌تواند از مهم‌ترین مواردی باشد که زندگی مبتلایان به دیابت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ممکن است بیماران طی درمان با انسولین عوارضی مانند افزایش وزن، خطر افت قند خون (هیپوگلیسمی) و مشکلات قلبی را تجربه کنند. اما با مدیریت صحیح و مشاوره با پزشک، می‌توان این عوارض را به حداقل رساند. شاید بتوان افت قند خون و لرز را شایع‌ترین عارضه جانبی مصرف انسولین دانست. علت لرز در بیماران دیابتی به همین مسئله برمی‌گردد. اگر فرد دیابتی در خانه دارید که دچار لرز شده است، لازم است سریعا سطح قند خون او را چک کنید و درصورت مشاهده افت قند، حتما برای افزایش قند خون بیمار، اقدام کنید.

افزایش وزن و چاقی ناشی از کاهش تحرک نیز می‌تواند بر طول عمر بیماران دیابتی تاثیرگذار باشد؛ زیرا این عوامل می‌توانند به بروز عوارض قلبی عروقی منجر شوند.

به همین دلیل لازم است پس از آگاهی از ابتلا به دیابت، به طور جدی به کاهش وزن و افزایش تحرک به‌عنوان گزینه درمانی حیاتی نگاه کنید. قرارگیری در محدوده وزن سالم، ریسک بروز بسیاری از خطرات ناشی از دیابت را به شکل جدی کاهش خواهد داد.

کیفیت زندگی مبتلایان به دیابت

دیابت می‌تواند اثرات مخربی بر بخش‌های مختلف بدن داشته باشد. از مهم‌ترین عوارض دیابت می‌توان به مشکلات قلبی، عروقی، کلیوی، عصبی و چشمی اشاره کرد. این عوارض می‌توانند به مرور زمان باعث کاهش کیفیت زندگی و کاهش طول عمر فرد شوند.

مشکلات قلبی عروقی و افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، از مهم‌ترین چالشهایی است‌ که مبتلایان به دیابت با آن مواجه هستند. چکاپ منظم و دوره‌ای و بررسی سلامت ارگان‌های حیاتی بدن از جمله قلب و کلیه‌ها می‌تواند از مشکلات آینده پیشگیری کند.

بسیاری از مبتلایان به دیابت درصورت رعایت موارد مراقبتی لازم و کنترل منظم سطح سلامتیف می‌توانند کیفیت زندگی مطلوبی داشته باشند. درنهایت همه‌چیز به کنترل سطح قند خون وابسته است؛ در صورت عدم رعایت رژیم غذایی یا عدم اثرگذاری مطلوب دارو روی سطح قند، علاوه‌بر افزایش ریسک بیماری‌های ناشی از دیابت، شاهد کاهش قابل ملاحظه کیفیت زندگی هم خواهید بود.

موارد زیر از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که درصورت عدم کنترل قند خون و دیابت، امکان ابتلا به آن‌ها وجود دارد. متاسفانه بعضی از این مشکلات می‌توانند مرگ‌آفرین باشند و حیات مبتلایان را تهدید کنند:

  • انسداد عروق قلب و سکته قلبی،

  • سکته مغزی،

  • مشکلات کلیوی،

  • اختلال در بینایی،

  • نوروپاتی عصبی

تفاوت امید به زندگی در مبتلایان به دیابت 1 و 2

تفاوت امید به زندگی در مبتلایان به دیابت 1 و 2

امید به زندگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 تفاوت چندانی ندارد. صرفا دیابت نوع 1 که معمولاً در سنین جوانی تشخیص داده می‌شود، نیازمند مدیریت دقیق‌تری است. طول عمر دیابتی‌های نوع 1 نسبت به دیابت نوع 2 است با چالش‌های جدی‌تری مواجه است؛ زیرا این افراد از سنین پایین‌تر با مشکلات ناشی از دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند و مدیریت آن سخت‌تر خواهد بود.

در مقابل، دیابت نوع 2 بیشتر در سنین بالاتر و معمولاً به دلیل رژیم غذایی ناسالم، افزایش وزن و چاقی و کاهش تحرک به وجود می‌آید. با این حال مبتلایان به دیابت می‌توانند با مدیریت صحیح و تغییر سبک زندگی، زندگی طولانی و سالمی داشته باشند. همچنین می‌توان با درپیش گرفتن اقدامات ذکر شده، به سادگی بیماری را کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

مبتلایان دیابت نوع یک و دو، با چالش‌هایی مانند کنترل فشار خون، وضعیت چربی خون، مشکلات کلیوی و قلبی ناشی از عوارض دیابت درگیر هستند. به طور کلی می‌توان با کنترل این موارد، طول عمر را افزایش داد.

آیا دیابت خوب می‌شود؟ چطور عمر افراد دیابتی را بیشتر کنیم؟

متاسفانه در حال حاضر درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد و می‌توان با داروهای در دسترس، آن را کنترل کرد. البته خوشبختانه می‌توان با مدیریت صحیح بیماری، با دیابت زندگی کرد و عمری طبیعی داشت. درواقع عمر دیابتی‌ها درصورت کنترل بیماری، درست مانند باقی افراد جامعه است. شناخت دقیق بیماری و مراجعه به پزشک متخصص، اولین قدم در مدیریت دیابت محسوب می‌شود.

برای افرادی که دیابت دارند، تغییرات در رژیم غذایی ناسالم و افزایش سطح فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود وضعیت کلی کمک کند. درنظر داشته باشید که کاهش تحرک می‌تواند وضعیت مبتلایان به دیابت را بدتر کند و به پیشرفت آن بینجامد. به همین دلیل اگر خودتان به دیابت مبتلا شدید یا در خانواده خود کسانی دارید که به این بیماری مبتلا هستند، حتما به افزایش فعالیت بدنی و ورزش‌های هوازی و قدرتی، بیشتر توجه کنید.

ورزش یکی از مهم‌تری اقداماتی است که به کنترل بهتر قند خون کمک خواهد کرد. همچنین، پایبندی به درمان‌های دارویی و پیگیری‌های منظم پزشکی می‌تواند از پیشرفت عوارض جلوگیری کند. ضمن اینکه لازم است حتما در ابتدای تشخیص این بیماری، با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید رژیم غذایی سالمی را در پیش گرفته‌اید.

اگر یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما به دیابت مبتلا است، حمایت از او و تشویق به سبک زندگی سالم‌تر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر او کمک کند. مدیریت استرس، خواب کافی و رعایت توصیه‌های پزشک نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند در افزایش طول عمر بیماران دیابتی موثر باشد.

آیا افراد دیابتی می‌توانند ازدواج کنند؟

آیا افراد دیابتی می‌توانند ازدواج کنند؟

یکی از سوالات رایج در میان بیماران دیابتی این است که آیا بیماری دیابت می‌تواند مانعی برای ازدواج باشد؟ پاسخ این است که دیابت به خودی خود نباید مانعی برای ازدواج باشد. با این حال، لازم است که افراد دیابتی و شریک زندگی‌شان از بیماری و عوارض احتمالی آن آگاه باشند و در مورد آن صحبت کنند.

دیابت به خودی خود هیچ تاثیری در کیفیت زندگی زناشویی نخواهد داشت و نمی‌تواند حتی باروری را تحت تاثیر قرار دهد. مبتلایان به دیابت می‌توانند با کنترل قند خون، تعادل هورمونی داشته باشند و این مسئله اختلالی در فعالیت جنسی آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

در نهایت، ازدواج می‌تواند منبع حمایت عاطفی قوی برای افراد دیابتی باشد و به مدیریت بهتر بیماری کمک کند. افراد دیابتی می‌توانند با پایبندی به درمان‌ها و مراقبت‌های پزشکی، زندگی طولانی و سالمی را در کنار شریک زندگی خود تجربه کنند.

تغییر الگوی ابتلا به دیابت و تاثیر آن بر طول عمر

در سال‌های اخیر، تغییر الگوی ابتلا به دیابت به یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی سلامت عمومی تبدیل شده است. به عنوان مثال، ابتلا به دیابت در دهه سوم زندگی اکنون بیش از گذشته مشاهده می‌شود. این تغییر الگو می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی ناسالم، کاهش تحرک و افزایش وزن و چاقی باشد.

این تغییرات می‌تواند تاثیرات مختلفی بر طول عمر افراد دیابتی داشته باشد. افرادی که در سنین جوانی به دیابت مبتلا می‌شوند، در معرض خطر بیشتری برای گسترش عوارض دیابت قرار دارند. با این حال، با مدیریت صحیح بیماری و رعایت سبک زندگی سالم، می‌توانند عمر طولانی‌تری داشته باشند. در مجموع می‌توان گفت از آنجایی که درصد قابل توجهی از موارد ابتلا به دیابت به دلیل عوامل محیطی رخ می‌دهد، راهکارهای پیشگیری از این بیماری مانند چکاپ‌های سالانه، ورزش، تحرک، سبک زندگی سالم و کنترل وزن از اقدامات ساده‌ای هستند که می‌توانند از بروز این بیماری، جلوگیری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۸۱۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد