//
کدخبر: ۴۷۸۹۳۱ //

دو سال اول زندگی مهمترین دوران رشد و تکامل مغزی کودک است

مدیر جوانی جمعیت سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مهمترین دوران رشد و نیز تکامل مغزی کودک دردوسال اول زندگی ا ست که نقش قابل ملاحظه ای برعملکرد ذهنی ، جسمی روانی، اجتماعی و ایمنی کودک دارد.

دو سال اول زندگی مهمترین دوران رشد و تکامل مغزی کودک است
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر محمد احمدیان با اشاره به اینکه رشد و تکامل کودک از دوران جنینی آغازمی شود و با مراقبت و تغذیه مطلوب دردوران بارداری ، فرصت رشدوتکامل مطلوب کودک که حق طبیعی اوست فراهم می شود، خاطر نشان کرد: تجربیاتی که کودک درسال های سوم تا پنجم زندگی کسب می کند او را برای کسب مهارتهای اجتماعی ویادگیری دردوران مدرسه آماده می سازد.

وی با بیان اینکه تجربیات و مهارت های کودک در 5 سال اول برای موفقیت او در دوران تحصیل حیاتی است ، تصریح کرد: مراقبت ازکودک، حمایت ،آموزش و رشد و تکامل مطلوب ، ازدوره لقاح آغاز می شود و نه تنها مراقبت کودک بلکه مراقبت ازمادر نیز برای بقاء، رشد و تکامل کودک حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه کودکانی که ازمراقبت مطلوب برخوردارند درآموزش و سایر جنبه های اجتماعی از سایرین جلوتر هستند ، گفت: این کودکان در سنین بالاتر توان تولید بیشتری دارند و به قانون بیشتراحترام می گذارند، لذا در صورتیکه در 5 سال اول خدمات و مراقبتهای با کیفیتی در دسترس باشند، هزینه های آینده برای آموزش ، بهداشت وهزینه های اجتماعی کاهش خواهد یافت و سرمایه های اجتماعی فزونی می یابد.

وی ادامه داد: در سیستم بهداشتی یک کودک از بدو تولد تا 5 سالگی در چه زمان هایی باید برای مراقبت مراجعه نماید:  از 5 - 3 روزگی تا 60 ماهگی 16 بار مراقبت برای یک کودک سالم تعریف شده است که در 5 - 3 روزگی، 15 - 14 روزگی، 45 - 30 روزگی، 2 ، 4 ، 6 ، 7 ، 9 ، 12 ، 15 ، 18 ماهگی، 2 سالگی، 30ماهگی، 3 ، 4 و 5 سالگی انجام می شود.

دکتر احمدیان بیان کرد:  ارزیابی شیرخوار از نظر نشانه های خطر، پایش رشد، وضعیت تغذیه، سلامت دهان ودندان، وضعیت بینایی، وضعیت شنوایی، تکامل، ژنتیک، واکسیناسیون و مکملهای دارویی، غربالگریها و توصیه های لازم آموزش داده می شود.  علاوه بر توصیه ها، مطالبی در خصوص پیشگیری از بروز حوادث و سوانح و رابطه متقابل والد و کودک نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: در صورت عدم مراجعه در بازه زمانی مراقبت کودک و غفلت از اهمیت آن، زمان طلایی رسیدگی و درمان تاخیر رشد، تغذیه نامناسب، مشکلات بینایی و شنوایی و دندانی و تکاملی کودک از دست خواهد رفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۸۹۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد