//
کدخبر: ۴۷۹۸۵۳ //

امکان بارداری ایمن پس از درمان سرطان خون

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان خون که تحت پیوند سلول‌های خونساز آلوژنیک (alloHCT) قرار گرفته‌اند، به‌طور معمول توصیه می‌شوند که بارداری ایمن نخواهد بود. به گفته دکتر کاتیا سوکل، نویسنده این مطالعه و پزشک ارشد بیمارستان دانشگاهی کارل گوستاو کاروس درسدن آلمان، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که زنان دریافت‌کننده alloHCT می‌توانند بارداری موفق و ایمن داشته باشند.

امکان بارداری ایمن پس از درمان سرطان خون
به گزارش فرتاک نیوز،

در توضیح این فرآیند، محققان بیان کردند که پیوند alloHCT شامل گرفتن سلول‌های بنیادی از یک اهداکننده سالم و پیوند آنها به بیمارانی است که به بیماری‌هایی مانند سرطان خون یا بیماری سلول داسی شکل مبتلا هستند.

اما این پیوندها با خطراتی همراه است، از جمله مصرف طولانی مدت داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و استفاده قبلی از پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی با دوز بالا. همه این عوامل می‌توانند باروری زنان را تحت تأثیر قرار دهند.

دکتر سوکل در یک نشست خبری گفت: «باروری یک موضوع بسیار مهم برای بیماران زن جوان است. حتی برخی از بیماران به دلیل نگرانی در مورد باروری، از دریافت برخی درمان‌ها صرف‌نظر می‌کنند. برای بازماندگان جوان سرطان، بازگشت به زندگی عادی شامل تنظیم خانواده است.»

برای بررسی این موضوع، محققان داده‌های مربوط به پیوند سلول‌های بنیادی را تجزیه و تحلیل کردند. آنها میزان بارداری و تولد و همچنین عوامل خطر متعدد را برای ۲۶۵۴ بیمار زن که بین ۱۸ تا ۴۰ سال تحت alloHCT قرار گرفته بودند، محاسبه کردند. از این تعداد، ۵۰ زن ۷۴ بارداری را گزارش کردند که ۵۷ مورد آن منجر به تولد نوزاد زنده شد و میانگین زمان از پیوند سلول‌های بنیادی تا اولین بارداری ۴.۷ سال بود.

اگر زن در زمان پیوند سلول‌های بنیادی بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن داشته باشد، احتمال بارداری بیشتر می‌شود و معمولاً بارداری در سن زیر ۳۰ سال اتفاق می‌افتد. تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که در اکثر موارد (۷۲٪)، این بارداری‌ها بدون نیاز به درمان‌های باروری اتفاق افتاده است.

همچنین محققان اشاره کردند که گاهی اوقات عوارض مرتبط با بارداری در میان زنانی که پیوند سلول‌های بنیادی دریافت کرده بودند مشاهده می‌شود، به‌ویژه مشکلات عروقی مانند پره‌اکلامپسی، اِدِم (تورم) و فشار خون بالا.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۹۸۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد