//
کدخبر: ۸۳۹۷۱ //

مهم‌ترین اقدامات درمانی برای بهبود خُر و پُف

خُر و پُف از نظر طب سنتی به علت غلبه بلغم و سردی در سر، گلو، حلق و معده به وجود می‌آید؛ مبتلایان به خر و پف با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند به رفع مشکل خود کمک کنند.

مهم‌ترین اقدامات درمانی برای بهبود خُر و پُف
به گزارش فرتاک نیوز،

خُر و پُف از نظر طب سنتی به علت غلبه بلغم و سردی در سر، گلو، حلق و معده به وجود می‌آید و برای درمان آن باید با تدابیری سر، گلو و معده گرم شود.

خُر و پُف نوعی عکس‌العمل بدن برای جبران کاهش اکسیژن خون است و در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود؛ خُر و پُف غیر مداوم بیماری نیست، اما خُر و پُف مداوم یک بیماری محسوب می‌شود و در برخی مواقع نشان‌دهنده یک بیماری جدی مانند فشار خون بالا، ناراحتی قلبی و تنفسی، سکته مغزی، دیابت و چربی کبد است؛ خُر و پُف می‌تواند از نظر روانی اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار بدهد و آنها را دچار فشار‌های عصبی و بی‌خوابی کند.

هر ماده یا وضعیتی که باعث شل شدن عضلات گلو و ساخته شدن بافت چربی و مخاط در آن شود، عامل ایجاد خُر و پُف است؛ از مهمترین عوامل ایجاد کننده خُر و پُف می‌توان به مصرف دارو‌های خواب‌آور، ضدسرماخوردگی، آنتی‌هیستامین‌ها، بزرگ شدن لوزه‌ها، به پشت خوابیدن و استراحت کردن بر روی بالشی که بیش از حد نرم، سفت و یا خیلی بزرگ، داشتن وزن زیاد، ابتلا به پولیپ بینی و مشکلات تنفسی مانند آسم، استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان، نوشیدن مشروبات الکلی، خشکی هوا، پُرخوری کردن، نوشیدن آب یخ، مصرف شیرینی‌جات، غذا‌های زیاد سرخ شده و نشاسته‌ای اشاره کرد.

خُر و پُف کردن سبب می‌شود که فرد پس از بیدار شدن از خواب احساس خواب‌آلودگی، کسالت و خستگی کند، زیرا اکسیژن کافی به شخص در هنگام خواب نرسیده است.

برای بررسی اینکه مصرف چه مواد غذایی باعث بهبود خُر و پُف می‌شوند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین اقدامات درمانی برای بهبود خُر و پُف

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهمترین اقدامات درمانی برای بهبود خروپف اظهار کرد: مبتلایان به این عارضه باید سبک زندگی خود را تغییر دهند به این صورت که آنها باید از پُرخوری کردن و مصرف غذا‌های سنگین، زیاد سرخ شده، نشاسته‌ای و شیرینی‌جات قنادی پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که دچار خُر و پُف هستند باید از استعمال دخانیات مانند سیگار، قلیان و نوشیدن آب یخ خودداری کنند اظهار کرد: مبتلایان به خُر و پُف که دچار اضافه وزن و چاقی هم هستند برای رفع مشکلشان باید وزن خود را کاهش دهند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: اگر هوای اتاق خشک است افراد برای رفع این مشکل باید از یک دستگاه مرطوب کننده (بخور سرد) استفاده کنند تا دچار خُر و پُف نشوند.

طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای مبتلایان به خُر و پُف

عظمایی درباره طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای مبتلایان به خُر و پُف گفت: افراد دچار این عارضه برای رفع مشکلشان باید ۲ عدد سیب، ۲ عدد هویج، چند قطره روغن زیتون بودار، چند قطره آب لیمو ترش تازه و مقداری زنجبیل تازه رنده شده یا پودر زنجبیل را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه ۲ تا سه لیوان آب آنها را میل کنند.

وی با اشاره به نقش موثر مصرف میوه‌ها و سبزیجات در درمان خُر و پُف تأکید کرد: مبتلایان به خُر و پُف برای رفع مشکلشان باید یک عدد بِه، یک عدد گلابی، یک عدد سیب، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیمو ترش تازه را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی غرغره اسانس نعناع را در رفع خُر و پُف موثر دانست و تصریح کرد: مبتلایان به خُر و پُف باید مقداری کمی از اسانس نعناع را در آب ولرم بریزند و دهانشان را با این محلول غرغره کنند.

بخوری موثر برای درمان خُر و پُف

عظمایی درباره بخوری موثر برای درمان خُر و پُف بیان کرد: مبتلایان به خُر و پُف به ویژه در هنگام سرماخوردگی باید از بخور ترکیب گیاهان تخم‌گشنیز، اکالیپتوس و مرزنجوش استفاده کنند.

طرز تهیه دمنوشی مفید برای مبتلایان به خُر و پُف

وی درباره طرز تهیه دمنوشی مفید برای مبتلایان به خُر و پُف گفت: افراد دچار این عارضه برای رفع مشکلشان باید هر یک از گیاهان اسطوخودوس، آویشن، گل‌ختمی، بادرنجبویه و تخم گشنیز را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند سپس یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ مبتلایان به خُر و پُف باید این دمنوش را در طول روز با کمی عسل میل کنند.

طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای درمان خُر و پُف

وی درباره طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای درمان خُر و پُف اظهار کرد: مبتلایان به خُر و پُف برای درمان بیماری خود باید هر یک از عرقیجات بادرنجبویه، گل گاوزبان و اسطوخودوس را به نسبت مساوی با هم ترکیب و یک استکان از این مخلوط را قبل از خواب میل کنند؛ ترکیب این عرقیجات خاصیت آرامبخشی دارد و از ورود نزله‌ها از معده به سمت سر هنگام خوابیدن جلوگیری می‌کند.

مناسبترین روغن‌ها برای مبتلایان به خُر و پُف

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مناسب‌ترین روغن‌ها برای مبتلایان به خُر و پُف یادآور شد: مبتلایان به خُر و پُف برای رفع مشکلشان باید شب‌ها قبل از خواب ملاج سر، گردن، داخل و اطراف بینی، پیشانی، حلق و پشت گوش‌هایشان را با روغن زیتون یا سیاه دانه ماساژ دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۳۹۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد