//
کدخبر: ۴۶۴۴۰۸ //
انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

روزنامه اصولگرا: انصراف جلیلی‌کم ریسک‌تر است

روزنامه اصولگرای وطن امروز نوشت: ۲ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و در هر حالی که جریان دولت سوم روحانی و اصلاح‌طلبان با یک کاندیدا در صحنه هستند، جبهه انقلاب با چند کاندیدا رای‌ها را بین خود تقسیم کرده ‌است.


روزنامه اصولگرا: انصراف جلیلی‌کم ریسک‌تر است
به گزارش فرتاک نیوز،

در این میان، تقابل نظرسنجی‌ها نیز بر این صحنه متکثر افزوده است. هواداران 2 کاندیدای دارای اقبال بالاتر، هر کدام به بیشتر بودن رای کاندیدای متبوع خود اشاره و این برتری نسبی را دلیلی بر لزوم کناره‌گیری دیگری قلمداد می‌کنند. این در حالی است که آنچه درباره نظرسنجی‌های انتخاباتی یک هفته اخیر می‌توان گفت، این است که هر دو کاندیدای برتر جبهه انقلاب (قالیباف و جلیلی) و بنا بر برخی نظرسنجی‌های دیگر، هر ۳ کاندیدای اول انتخابات (قالیباف، جلیلی و پزشکیان) آرای بسیار نزدیکی به هم دارند به طوری که می‌توان در حال حاضر گفت اختلاف درصد آرای این کاندیداها در نظرسنجی‌های مختلف، اختلاف معناداری نبوده و جایگاه آنان در نظرسنجی‌ها با اختلاف حدود ۳ درصد است که معمولا این درصد، حاشیه خطای پیمایش‌هاست. پس تا این جای کار می‌توانیم بگوییم آرای کاندیداها تقریبا برابر است و اگر تغییری در حضور کاندیداها رخ ندهد، انتخابات حتما به مرحله دوم خواهد رفت. اما کدام کاندیداها به مرحله دوم خواهند رفت؟

بر اساس بررسی نظرسنجی‌های مراکز مختلف افکارسنجی می‌توان گفت نزدیک بودن آرا به یکدیگر امکان پیش‌بینی را سخت کرده و هرگونه پیش‌بینی در این زمینه غیردقیق است.

پس احتمال اینکه هر کدام‌ از این دوگانه‌ها به مرحله دوم انتخابات بروند، وجود دارد: ۱- قالیباف – پزشکیان، ۲- قالیباف – جلیلی و ۳- جلیلی – پزشکیان.

نکته دیگری که از تمام نظرسنجی‌های انجام‌شده استخراج می‌شود، این است که در صورتی که جبهه انقلاب با یک کاندیدا در دور اول حاضر شود، احتمال پیروزی آن بسیار بیشتر از دور دوم خواهد بود اما اختلافی که اکنون وجود دارد این است که کدام کاندیدا در صحنه بماند، احتمال پیروزی بیشتر است.

با توجه به اینکه اختلاف آرای ۲ کاندیدای برتر جبهه انقلاب، اختلاف معناداری نیست و با توجه به اینکه مطابق نظرسنجی‌های مختلف به اندازه رای بالقوه هر کدام، آرای تصمیم نگرفته بسیاری وجود دارد، روشی که در جلسات کارشناسی برای تعیین کاندیدای با شانس بالاتر برای اجماع اتخاذ می‌شود، این است که سبد رای هر کدام از کاندیداها را در صورت انصراف بررسی کنند و کاندیدایی انصراف دهد که کمترین انتقال رای را به سبد کاندیدای رقیب داشته باشد.

مطابق بررسی‌های دقیق انجام‌شده در نظرسنجی‌های مختلف میان آقایان سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی در صورت انصراف کمترین میزان انتقال رای به سبد پزشکیان را دارد و در صورت انصراف قالیباف، ۴ برابر میزان انتقال رای جلیلی، رای به سبد پزشکیان اضافه می‌شود که حتی در شرایطی ممکن است به پیروزی پزشکیان در دور اول منتهی شود!

بر همین اساس در جلسات تعیین تکلیف برای ائتلاف و اجماع در جبهه انقلاب، نظر کارشناسی این است که انصراف آقای جلیلی کم‌ریسک‌ترین و نزدیک‌‌ترین  حالت به پیروزی را رقم می‌زند.

به هر حال، کاندیداهای جبهه انقلاب در شرایطی که از روحانی تا خاتمی در حمایت از کاندیدای رقیب وارد میدان شده‌اند، در آزمونی تاریخی قرار دارند؛ آیا به تکلیف انقلابی و ایثار انقلابی خود عمل می‌کنند یا مانند سال ۹۲ تا آخر در صحنه می‌مانند؟

پی‌نوشت

* مطابق نظرسنجی‌ها حدود 20 درصد کسانی که گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند، هنوز کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۴۴۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان