//
کدخبر: ۴۷۰۱۸۲ //

چگونه هوش هیجانی به کمک پرستاران می‌آید؟

در مطالعه‌ای که توسط دکتر فاطمه حدادیان، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صورت گرفته به رابطه میان نقش هوش هیجانی در ارائه مراقبت پرستاری باکیفیت در پرستاران اورژانس پرداخته شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چگونه هوش هیجانی به کمک پرستاران می‌آید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

هــوش هیجانــی بــالا بــه معنــی دارا بــودن توانایی‌هایــی ماننــد حفــظ انگیــزه، پایــداری در مقابــل ناملایمات، کنتــرل تکانــش‌هــا، بــه تعویــق انداختــن کامیابــی و داشـتن حـس همدلـی و امیـدواری اسـت.
اورژانس به عنوان یکی از بخش هـای بسـیار مهـم بیمارستان اغلب به عنـوان اولـین پایگـاه مراجعـه بیمـاران بـا شرایط اضطراری شناخته می شود و لذا میزان فشـار عصـبی و استرس بالایی در این بخش بر کارکنان و بویژه پرسـتاران وارد می شود . بنابراین، در چنین محیطی، پرستاران شاغل باید مجهز به توانمندی ها و مهارت های متعددی جهت کنترل فشارها و تنش های وارده در این بخش می باشـند کـه داشتن هوش هیجانی بالا، یکی از این توانمندی هـا بـه شمار می رود . افزایش هوش هیجانی می‌تواند توانایی‌هایی مانند حفظ انگیزه، پایداری در مقابل ناملایمات، کنترل تکانش‌ها و داشتن حس همدلی و امیدواری را در پرستاران تقویت کند. توجه به هوش هیجانی و توسعه آن می‌تواند در بهبود روابط اجتماعی، مهارت‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری‌های مؤثر تاثیرگذار باشد.
با توجه به ماهیت تنش‌زای حرفه پرستاری، توجه به ظرفیت‌های فردی و روانی که پرستار به کمک آن‌ها بتواند در شرایط دشوار مقاومت نموده و دچار آسیب‌دیدگی نشود، اهمیت دارد، زیرا پرستار علاوه بر این مساله، باید بتواند به رفع نیازهای بیمار از طریق مراقبت صحیح، ایمن و همراه با ارتباط همدلانه و نگرش محترمانه بپردازد. در محیط های بالینی خصوصا در بخش اورژانس، از پرستاران انتظار می‌رود که بر اساس وضعیت عاطفی بیمار، تصمیمات حیاتی بگیرند. توسعه هوش هیجانی با شناخت و مدیریت هوشمندانه احساساتی نظیر خشم، تنفر، شادی، عشق، اندوه، آرزو و ترس به فرد کمک می کند تا مهارت‌های ارتباطی، تحمل استرس و تصمیم‌گیری، را در خود افزایش دهد. کسب مهارت‌های هوش هیجانی و کاربرد بالینی آن در رشته‌های مختلف حوزه پرستاری، به‌ویژه پرستاری اورژانس، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این زمینه برخی مطالعات نشان دادند که هوش هیجانی تأثیر مثبتی بر کیفیت خدمات و بهبود عملکرد پرستاران دارد .
در این مطالعه که برروی همه پرستاران اورژانس 6 بیمارستان شهر کرمانشاه انجام شد،. نتایج نشان داد که بین نمره کل هوش هیجانی پرستاران اورژانس و کیفیت مراقبت های پرستاری، ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد. این بدان معنی است که هر چه هوش هیجانی پرستار بالاتر بوده است، کیفیت مراقبت پرستاری ارائه شده توسط او نیز بالاتر بوده است.
با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه، مدیران پرستاری می‌توانند استراتژی‌هایی را توسعه دهند که پرستاران را در شناسایی و ارائه مراقبت‌های پرستاری با کیفیت که بازتاب مسئولیت‌پذیری، مراقبت، همدلی، احترام و حمایت است، بهتر حمایت کند و همچنین با استخدام کافی پرستاران، کیفیت مراقبت های پرستاری را افزایش دهند. مربیان پرستاری می توانند برنامه های درسی آموزش در جهت افزایش توانایی پرستاران در برقراری ارتباط مناسب با بیماران در برنامه های اموزشی اجرا نمایند. در کل این نتایج بیانگر این است که مؤسسه باید اهداف خود را بر روی یک سیستم ارزیابی مستمر کیفیت مراقبت با هدف توجه به انتظارات بیماران متمرکز کند تا کیفیت مراقبت پرستاری ارتقا یابد.
نتایج نشان داد، بین کیفیت مراقبت‌های پرستاری با هوش هیجانی ارتباط وجود داشت. با توجه به یافته‌های اصلی این پژوهش که بین هوش هیجانی با کیفیت مراقبت پرستاری ارتباط مستقیم معناداری وجود داشت، بنابراین با ارتقا و بهبود هوش هیجانی در تمامی ابعاد آن می‌توان به حفظ سلامت روان پرستاران اورژانس و درنتیجه بهبود کیفیت مراقبت پرستاری کمک کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۰۱۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد