//
کدخبر: ۳۳۸۴۲۶ //
متاورس

متاورس چیست و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

فضای متاورس برای آنکه بتواند توانایی خود را به شکل بالفعل برای کاربران نمایان کند می ‌بایست در کنار آن آیتم های دیگری چون توانایی رایانشی، سرعت و اتصالات اینترنت نیز تا میزان قابل قبولی ارتقا یابند یعنی برای بهره گیری از این فضا می بایست بستر استفاده از آن را نیز فراهم نمود.

متاورس چیست و هر آنچه باید در مورد آن بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

کلمه متاورس متشکل از دو کلمه meta + verse است که برگردان فارسی آن فرا جهان، جهان برتر و یا جهان ماورایی می باشد و می‌ توان آن را به عنوان یک فضای یا قلمرو مشترک مجازی در نظر گرفت که افراد با استفاده از آن می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

تعامل کاربران مشابه آواتار های دنیای مجازی است اما بسیار پیشرفته تر به طوری که حسی همانند دنیای واقعی را تجربه خواهند کرد ضمن آنکه می توانند با همدیگر همکاری، بازی و یا معاشرت نیز داشته باشند، از این رو این دنیا پس از ورود به عرصه دیجیتال بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

البته به علت جدید بودن این فضا تعاریف جامعی هنوز آن طور که شایسته است در مورد آن شکل نگرفته و به علت افزایش دامنه عملکردی؛ تعاریف و ویژگی ها نیز در حال گسترش هستند.

آشنایی بیشتر با فضای متاورس :

با ورود کرونا زندگی بشر وارد برهه جدیدی شد به طوری که اغلب افراد مجبور به دورکاری و یا برقراری جلسات کاری به شکل آنلاین بودند و در چنین شرایطی تصور کنید که اگر بتوانید فضایی را فراهم نمایید که علاوه بر تعاملات صوتی و تصویری حسی مشابه حضور فیزیکی هم در آن مکان داشته باشید تا چه اندازه می ‌تواند تاثیر گذار باشد، یا مثلا تصور کنید از چنین فضایی برای مشاهده کنسرت خواننده مورد علاقه خود کمک بگیرید و یا به نمایشگاه اکسسوری های مورد علاقه خود بروید و دقیقاً حس کنید که در آن فضا حضور دارید به نظر شما چنین ویژگی هایی جالب و شگفت انگیز نیست ؟

در واقع به علت ویژگی های منحصر به فرد؛ این فضا می تواند عملکردهای گسترده ‌ای را شامل شود به طور مثال زمینه های متنوعی چون برنامه های سوشال مدیا، انواع بازی های آنلاین و گروهی، واقعیت افزوده (افزودن یک وسیله و یا کاراکتر دیجیتالی به یک مکان)، واقعیت مجازی، بلاک چین و …

هم اکنون در شرایطی به سر می بریم که برای استفاده از متاورس می بایست از دستگاه هایی مثل هدست های آکیولس ریفت استفاده نمود اما به علت پیشرفت روز افزون این دنیا احتمال اینکه دستگاه ها ساختاری کاربردی تر پیدا کنند بسیار زیاد است.

فضای متاورس برای آنکه بتواند توانایی خود را به شکل بالفعل برای کاربران نمایان کند می ‌بایست در کنار آن آیتم های دیگری چون توانایی رایانشی، متد های واقعیت مجازی، سرعت و اتصالات اینترنت نیز تا میزان قابل قبولی ارتقا یابند یعنی برای بهره گیری از این فضا می بایست بستر استفاده از آن را نیز فراهم نمود.

در این بین شرکت فیسبوک جز پیشتازان این دنیا به شمار می رود و زاکربرگ بر این اعتقاد است که metaverse نسل بعدی اینترنت خواهد بود، البته شرکت های دیگری چون سافت ور، مایکروسافت، Nvidia و تنسنت نیز در حال فعالیت بر روی این فضا هستند اما هنوز بستر لازم به منظور همه گیر شدن آن مهیا نشده است.

متاورس

کاربردهای متاورس در یک نگاه :

همانطور که تا به اینجا متوجه شده‌ اید این فضا شامل کاربردهای بسیاری خواهد بود و با پیشرفت آن در آینده دامنه فعالیت آن نیز گسترده تر خواهد شد اما تا به اینجا؛ از جمله کاربردهای آن می توان به این موارد اشاره نمود :

  • انجام بازی های آنلاین و یا گروهی
  • انجام اعمال درمانی و یا مراقبتی
  • برگزاری انواع جلسات، کلاس های آموزشی و تحصیلی
  • تعاملات اجتماعی و ورزشی
  • مشاهده مراکز دیدنی، تفریحی و سیاحتی به صورت کاملاً آنلاین و ایجاد حسی همانند حضور واقعی

جالب است بدانید که فرا دنیا تنها محدود به تعاملات نخواهد شد بلکه با توجه به پیش بینی های انجام شده حضور آن بر روی اقتصاد دیجیتال نیز موثر خواهد بود.

*البته یکی از مواردی که می بایست لحاظ قرار گیرد بحث مسائل کاربردی و اخلاقی این فضا است که هم اکنون در حال بررسی و کار کردن بر روی آن هستند چرا که هنوز نمی توان با قطعیت این موضوع را عنوان نمود که پیشرفت تا به این اندازه تکنولوژی؛ آیا به جهت پیشرفت زندگی بشر استفاده می شود و یا موجب مختل شدن آن خواهد شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۸۴۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد