//
کدخبر: ۲۰۲۳۹ //
نعمت بخش؛

واردات اتوبوس خیانت به کشور است

دبیر انجمن خودروسازان انعقاد هرگونه قرارداد با شرکتهای خارجی برای واردات اتوبوس را خیانت به مملکت دانست.

واردات اتوبوس خیانت به کشور است
به گزارش فرتاک نیوز،

نعمت بخش با بیان اینکه 10 شرکت اتوبوس ساز در کشور داریم ، افزود : در بهترین شرایط موفق به تولید سالانه 6 هزار و 400 دستگاه اتوبوس شدیم و باتوجه به ظرفیت تولید سالانه 15 هزار دستگاه اتوبوس ، انعقاد هرگونه قرارداد با شرکتهای خارجی برای واردات اتوبوس خیانت به مملکت خواهد بود .

وی گفت : متاسفانه بدلیل اشتباه وزارت صنعت ، معدن و تجارت در صدور مجوز برای تولید اتوبوس ، بیش از نیاز کشور ظرفیت ایجاد کردیم که با توجه به نرسیدن تقاضا به این شرکتها برخی از سازندگان اتوبوس تعطیل و برخی نیمه فعال شدند.

نعمت بخش با اشاره به افزایش تولید شرکت های سازنده اتوبوس در سال گذشته افزود: متاسفانه سال گذشته تنها یکهزار و 150 دستگاه اتوبوس تولید کردیم که علت کاهش تولید در سالهای اخیر تخصیص نیافتن اعتبار لازم در بودجه وزارت کشور برای خرید اتوبوس است.

وی گفت : تا قبل از این سالها وزارت کشور 82.5 درصد و شهرداریها 17.5 درصد از هزینه خرید اتوبوس را پرداخت می کردند که به علت تامین نشدن اعتبار لازم اقدامی برای خرید اتوبوس نمی کنند.

نعمت بخش به دلایل دیگر نرسیدن تقاضا به شرکتهای اتوبوس ساز اشاره کرد و افزود: می گویند ما پول برای خرید اتوبوس نداریم ، چون شرکتهای خارجی فاینانس می کنند از آنها خرید می کنیم ، شهرداری ها بهانه نکنند که پول نداریم و شرکتهای خارجی فاینانس می کنند ، من همین جا به مسئولان اعلام می کنم شرکتهای سازنده اتوبوس آماده تحویل اتوبوس به روش فاینانس هستند.

وی با بیان اینکه نمونه اتوبوسهای ما برای آزمایش ماهها در اختیار شهرداری تهران و سازمان اتوبوسرانی قرار می گیرد ، گفت : توان تولید اتوبوس های تک کابین ، دوکابین ، ارتفاع پائین ( low floor ) و اتوبوس های گاز سوز را مطابق با استانداردهای ایمنی ، عملکردی و آلایندگی یا استانداردهای یورو 5 ( EEB ) یا یورو 4 ( DPF ) در کشور داریم.

نعمت بخش افزود : اوایل سال گذشته باخبر شدیم برخی شهرداریها با کمک شوراهای شهر قصد خرید اتوبوس از چین و روسیه دارند که طی مکاتباتی با مسئولان و کشاندن آن به مطبوعات مانع از انجام آن شدیم.

وی گفت : دی ماه سال گذشته هم اطلاع پیدا کردیم بانک شهر وابسته به شهرداری تهران قصد خرید 900 دستگاه اتوبوس از روسیه دارد که شخصا با نوشتن نامه به آقای قالیباف و چاپ آن در مطبوعات از این اقدام جلوگیری کردیم.

نعمت بخش افزود : متاسفانه اخیرا باخبر شدیم بانک شهر یک قرارداد ( MOU ) با شرکت ایکاروس مجارستان برای خرید 600 دستگاه اتوبوس منعقد کرده است که با توجه به ظرفیت های مناسب در کشور و تعطیل و نیمه تعطیل شدن شرکتهای اتوبوس ساز ، این کار را خیانت به مملکت می دانم.

وی با بیان اینکه متاسفانه شهرداریهای مختلف از شهرستانها با کمک بانک شهر پیگیر واردات اتوبوس هستند ، گفت : آماده انعقاد قرارداد با شهرداریها با زمانبندی مشخص هستیم و حاضریم برای تاخیر در اجرای تعهد ، جریمه هم پرداخت کنیم.

نعمت بخش افزود : نیاز طبیعی کشور در اتوبوس های درون و برون شهری سالانه 5 هزار دستگاه است ولی باتوجه به تاخیری که در سالهای اخیر در خرید اتوبوس داشتیم و فرسوده بودن بسیاری از اتوبوسها ، این نیاز بیشتر هم شده است.

نعمت بخش ؛ صنعت اتوبوس سازی را برخلاف خودروهای سواری ؛ صنعتی کارگربر دانست و افزود : باتوجه به مشکل اشتغال در کشور و وجود ظرفیت های کامل در این صنعت ، حیف است از امکانات و ظرفیت های موجود استفاده نشود و امیدواریم از محصولات داخلی استفاده کنند .

 

منبع: واحد مرکزی خبر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۲۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد