//
کدخبر: ۴۰۰۰۴۶ //

چه کوله پشتی برای سفر مناسب است؟

همیشه بخش بزرگی از راحتی و لذت سفر به سبک بودن بار گردشگر است و احساس خشنودی از این امر در تمام طول سفر او را تنها نخواهد گذاشت.

چه کوله پشتی برای سفر مناسب است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

انتخاب یک کوله پشتی عالی می‌تواند چالشی طاقت‌فرسا باشد چرا که باید از میان برندهای مختلف، مدل‌های گوناگون و با رنج قیمت‌های گسترده بهترین و مناسب‌ترین را انتخاب کرد.

با وضعیت بازار این روزها هم به سختی می‌توان از تله جنس‌های تقلبی و کم‌دوام فرار کرد و جنس مناسبی پیدا کرد، مگر اینکه بودجه کافی برای خرید کالای اصل را داشته باشیم.

نوع کوله پشتی مورد نیاز بنا به نیازها، اولویت‌ها، مدت زمان سفر و حتی نسبت به فیزیک بدنی شخص فرق می‌کند. ختم کلام اینکه چیزی به اسم بهترین کوله‌پشتی وجود ندارد ولی هر کسی می‌تواند کوله پشتی مناسب نیازهای خاص خود را پیدا کند.

در این مقاله سعی داریم فاکتورهایی که برای انتخاب یک کوله پشتی مناسب سفر بسیار اهمیت دارند، بررسی کنیم.

نوع سفر

سفرهای مختلف کوله‌های مخصوص به خود را دارند و متناسب با نیازهای مربوط به فعالیت در آن سفر دسته‌بندی شده‌اند:

کوهنوردی: این نوع کوله‌ها دارای حلقه‌های نگهدارنده وسیله در بیرون کوله پشتی، حلقه نگهدارنده تیشه یخی و بند فشرده هستند. کوله پشتی‌های کوهنوردی معمولا به صورت یک محفظه بدون جیب هستند.

طبیعت‌گردی: مثلا اگر با تور سفر می کنید کوله‌های طبیعت‌گردی دارای چندین جیب بوده و قدرت تحمل بالایی دارند.

صخره‌نوردی: کوله‌های صخره‌نوردی به خاطر عبور صخره‌نوردان از مسیرهای باریک و صعب‌العبور در عرض‌های باریک‌تر و کم‌تر تولید می‌شوند.

حجم و ظرفیت کوله پشتی

یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب کوله مناسب سفر بسیار مهم است، ظرفیت کوله پشتی است. کوله‌ها در ظرفیت‌ها و حجم‌های مختلفی هستند و همیشه بزرگ‌ترین کوله‌پشتی به منزله بهترین آن‌ها نیست چون هر چه کوله بزرگ‌تر باشد، وسایل بیش‌تری در آن می‌گنجانیم و حتی شاید مناسب سفرمان نباشد. شاید باورش سخت باشد ولی گاهی می‌توان همه زندگی خود را در یک کوله ۱۸ لیتری جا داد، به شرطی که نظم بسیار زیادی به کار ببرید.

images_1683697967_645b312f03075 (1)

کوله‌های کم‌حجم

به طبع وقتی مدت زمان سفر کم‌ باشد، کوله پشتی کوچک‌تر و جمع و جورتری به کارمان می‌آید. کوله‌هایی با ظرفیت کمتر از ۳۰ لیتر به منظور استفاده در سفرهای کوتاه و یک روزه مثل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری طراحی شده‌اند. کوله ۳۰ تا ۵۰ لیتری: بهترین اندازه کوله‌هایی که می‌توان به عنوان بار همراه به داخل کابین هواپیما برد و هم به راحتی زیر صندلی اتوبوس یا داخل کابین بالای سر جای داد، کوله‌های ۳۰ تا ۵۰ لیتری هستند. برای سفرهای ۳ روزه یا کمتر نیز می‌توان کوله‌هایی با این ظرفیت انتخاب کرد. کوله ۵۰ تا ۸۰ لیتری: این نوع کوله‌ها برای سفرهای ۳ تا ۵ روزه مناسب هستند. به طبع در سفرهای چند روزه به امکانات و وسایل بیش‌تری نیاز خواهد بود و می‌توان با خیال راحت تجهیزات، وسایل و خوراکی‌های مورد نیاز را در آن جا داد. این نوع کوله پشتی‌ها برای کوهنوردی بسیار مناسب هستند.

کوله ۸۰ تا ۱۱۰ لیتری: این نوع کوله‌ها برای سفرهای حرفه‌ای‌تر و طولانی‌تر به خصوص سفرهای گروهی مناسب هستند و یا برای سفرهای زمستانی، بزرگسالان دارای کودکان و سفر به محیط‌های سخت که به تجهیزات بیش‌تری نیاز است. یا زمانی که سفر بیش از ۵ روز طول بکشد می‌توان لیست کاملی از تجهیزات را در این نوع کوله‌ها گنجاند. البته باید توجه داشت که وزن کوله پشتی نباید بیش‌تر از ۴۰ درصد وزن بدن شما باشد. با این حال این عدد بستگی به آمادگی بدنی شما دارد و حتی می‌تواند بیش‌تر یا کم‌تر از این مقدار باشد.

خرید کوله بر اساس فیزیک بدنی

جالب است بدانید که کوله پشتی‌ها برای جنیست‌ها و استخوان‌بندی‌های مختلف به صورت متفاوتی طراحی شده‌اند. از آنجایی که فیزیک بدنی خانم‌ها و آقایان فرق دارد، بهتر است هر کسی کوله‌ مختص خود را خریداری کند. بندهای کوله پشتی که برای خانم‌ها طراحی شده به خاطر فیزیک بدنی ظریف آن‌ها نزدیک به هم هستند و این نوع کوله‌ها کمربند باریک‌تری دارند. علاوه بر این، سایز بخش میانی بدن هر کس عامل تاثیرگذاری در انتخاب کوله پشتی است. چون وزن کوله پشتی نباید روی مهره‌های کمر و شانه‌ها بلکه روی لگن شخص باشد. این تفاوت‌ها محدودیتی در استفاده از کوله پشتی‌ها به وجود نیاورده‌اند بلکه آن‌ها را کاربردی‌تر کرده‌اند.

ویژگی‌های کوله پشتی‌ها

بندهای کوله پشتی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کوله پشتی بندهای آن است که سنگینی بار وارد بر قسمت‌های مختلف بدن را تعیین می‌کند و سبب قرار گرفتن صحیح کوله پشتی روی بدن می‌شود. با تنظیم این بندها می‌توان فشار وارد بر شانه، قفسه سینه و کمر را تنظیم کرد.

جیب‌های کوله پشتی

کاربرد جیب‌ها در کوله پشتی را نمی‌توان دست کم گرفت چون برخلاف انتظارتان وسایل زیادی در آن‌ها جا می‌شود و در عین حال مثل یک نظم‌دهنده عمل کرده و دسترسی به وسیله‌ها را راحت‌تر می‌سازند.

زیب‌های کوله پشتی

کوله پشتی‌ها دارای ۲ نوع زیپ U شکل از جلو و یا از بالا هستند و هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. وسیله‌های سفر را راحت‌تر می‌توان در کوله پشتی‌هایی که زیپ U از بالا دارند، جای داد ولی دسترسی به آن‌ها سخت‌تر خواهد بود. در مقابل، معمولا زیپ‌های U از جلو این مشکل را ندارند ولی سریع‌تر خراب می‌شوند.

کوله‌های داری پدهای کمری

در پیاده‌روی‌های طولانی که وزن کوله پشتی شانه‌ها را خسته می‌کند وجود پدهای کمری در کوله‌ها موهبت بزرگی خواهند بود چون این پدها وزن کوله را از روی شانه به کمر و لگن منتقل می‌کنند.

کوله‌هایی با قاب داخلی

قاب داخلی کوله‌ها هم چنین نقشی در کوله پشتی دارند و کمک می‌کنند وزن کوله فقط روی شانه‌ها نباشد و به کل بدن منتقل شود. از طرفی قاب داخلی باعث حفظ تعادل شده و در عین حال به حفظ توازن خود کوله هم کمک می‌کند.

کوله‌هایی با قاب خارجی

در برخی از سفرها باید یک سری وسایل را به بیرون از کوله وصل کرد، مثل صخره‌نوردان و یا قایق‌سواران کایاک بادی که باید کوله‌هایی با قاب خارجی خریداری کنند تا کایاک بادی خود را به کوله خود وصل کنند.

کوله‌های بدون قاب

کوله پشتی‌هایی که قاب ندارند مزیت بزرگی دارند و آن فوق‌العاده سبک بودن آن‌هاست. برای همین در سفرهایی که پیاده‌روی زیاد است، باعث کندی حرکت نمی‌شود و حمل آن‌ها بسیار راحت خواهد بود.

کوله‌هایی با روکش ضدآب

برخی از کوله پشتی‌ها یک زیپ کوچکی در قسمت پایین خود دارند که حاوی روکش ضدآب است و مواقعی که هوا بارانی یا برفی است می‌توان با کشیدن روکش مانع خیس شدن آن شد و یا حتی هنگام تحویل بار به هواپیما این روکش را کشید و مانع کثیف شدن کوله پشتی شد.

images_1683697967_645b312f0cced

کوله‌هایی با جای کیسه خواب

بعضی از کوله‌ پشتی‌ها در قسمت پایین خود قسمتی با زیپ جدا دارند که جای کیسه خواب است و می‌توان بدون به هم ریختن محتوای کوله پشتی و به راحتی به آن دسترسی داشت.

سخن آخر

انتخاب نادرست در خرید کوله پشتی می‌تواند لذت‌های سفرتان را تحت‌الشعاع قرار دهد و شما را با چالش‌های بیش‌تری روبرو کند. پس حتما قبل از خرید به تمامی موارد ذکر شده توجه کنید و نیازهای خود را در سفر مربوطه بررسی کنید چرا که برعکس، انتخاب یک کوله پشتی مناسب می‌تواند تا چندین سال بخش بزرگی از دغدغه‌های سفرتان را کم کند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۰۰۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد