//
کدخبر: ۴۶۷۵۰۵ //

شنا زیر آبی چیست؟ بهترین مکان برای شروع شنا+ سوالات متداول +راهنمای جامع غواصی آزاد

شنا زیر آبی چیست،انواع شنا زیر آبی، مزایای شنا زیر آبی چیست؟بهترین مکان برای شروع شنا زیر آبی،

شنا زیر آبی چیست؟ بهترین مکان برای شروع شنا+ سوالات متداول +راهنمای جامع غواصی آزاد
به گزارش فرتاک نیوز،

شنا زیر آبی چیست؟ شنای زیر آب که به آن غواصی آزاد هم گفته می‌شود نوعی از شناست که در آن افراد بدون استفاده از تجهیزات تنفسی درون آب می‌روند و مسافتی را طی می‌کنند که معمولآ اگر در استخر باشند به کف استخر و یا اگه در دریا باشند به درون عمقی از آب می‌روند و بدون نیاز به لباس غواصی و تجهیزات تنفسی زیر آب می‌مانند.

images_1720873154_669270c22ea3c

کاربردهای شنای زیر آبی

شنا زیر آبی جایگاه و استفاده‌های مختلفی دارد از جمله:

جمع‌آوری اشیاء از کف استخر یا دریا: اگر چیزی در ته استخر یا دریاچه افتاده باشد، با شنای زیر آبی، می‌توانید آن شی را بردارید.

لذت بردن از دنیای زیر آب: دنیای زیر آب پر از زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی هست که برای بهره بردن از آن می‌توانید با شنا زیر آبی از آن‌ها لذت ببرید.

افزایش مهارت‌های شنا:آموزش شنای زیر آبی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مهم شنا مثل نفس‌گیری، مثل کنترل بدنتان را در زیر آب بهبود ببخشید.

آمادگی برای غواصی با کپسول: اگر می خواهید غواصی در حین داشتن کپسول را یاد بگیرید، اموزش شنای خصوصی زیر آبی، یک تمرین خوب برای شروع است.

انواع شنا زیر آبی

شنای زیرابی به یک نوع شنا محدود نشده و شنای زیرابی با هر حرکت ممکن است که هرکدام مزایای خاص و جایگاه جدایی دارد. در ادامه انواع غواصی آزاد را بررسی می کنیم:

  • شنای کرال سینه: با شنای زیر آبی کرال سینه، سریع ترین روند حرکتی را کف استخر خواهید داشت.

  • شنای قورباغه: شنای زیرابی قورباغه برای کسانی که تازه شروع به یادگیری کرده اند و مبتدی هستند مناسب تر است.

  • شنای پروانه: این رنوع شنای زیر ابی کی تکنیکی تر بوده و به انعطاف و قدرت بدنی بیشتری نیاز دارد.

  • شنای کرال پشت: اگر گردن درد یا کمر درد دارید، این نوع شنا برای شما مناسب است.

آموزش شنا زیر آبی

غواصی آزاد یا همان شنا زیر آبی، تجربه‌ای لذت‌بخش است که به شما امکان می‌دهد شاهد زیبایی‌های دنیای شگفت‌انگیز زیر آب باشید. با غواصی می توانید مهارت‌های شنا خود را بهتر کنید. مراحل زیر را برای یادگیری شنای زیر آبی باید طی کنید:

1.نفس گیری در غواصی آزاد

برای غواصی آزاد و لذت بردن از دنیای زیر آب، نفس گیری درست و تنفس را اصولی یاد بگیرید.

چند تمرین ساده برای نفس گیری

دم عمیق و بازدم آرام: اولین اقدام، این است که چندبار عمیق نفس بکشید و آن را کم کم بیرون دهید.

حبس نفس:نفس عمیق بکشید و تا جایی که می‌توانیدنفس خود را حبس کنید، سپس به آرامی بیرون دهید. هدف از تمرین تنفس، افزایش ظرفیت ریه‌هاست که باعث می شود بتواتنید مدت زمان بیشتری در آب بمانید. توجه کنید که اگر سابقه بیماری‌های تنفسی دارید، این تمرین ها برای شما مناسب نخواهد بود.

2.تمرین شنا زیر آبی در استخر

مربیان شنا توصیه می کنند که اول شنا را در استخر انجام داده و بعد از کسب مهارت، در دریا تمرین شنای زیر ابی انجام دهید.

چرا در استخر تمرین شنا کنیم؟

در استخر راحت تر می‌توانید، حرکات مختلف غواصی آزاد را تمرین کنید. عادت کردن به محیط آب در استخر راحت تر است و بدنتان سریع تر به حضور در زیر آب عادت می‌کند. رعایت نکات ایمنی در استخر آسانتر بوده و با داشتن یک همراه (مثل دوست یا مربی) در استخر، امنیت شماکاملتر خواهد بود.

3.دید واضح زیر آب با انتخاب تجهیزات مناسب

انتخاب تجهیزات  استاندارد و مناسب، یادگیری غواصی آزاد را برای شما لذت‌بخش‌تر و ایمن‌تر خواهد کرد. برای داشتن دیدی واضح و لذت بردن از دنیای زیر آب، از عینک شنا و ماسک مخصوص غواصی آزاد داشته باشید. اسنورکل باعث می شود بدون نیاز به بالا آمدن برای نفس‌گیری برای مدت طولانی‌تری در زیر آب بمانید.

4.نکات ایمنی شنای زیر ابی

همیشه قبل از شنا زیر آبی، وضعیت آب و هوا را بررسی کنید و از اینکه به تنهایی شنا نمی‌کنید، مطمئن شوید.اگر احساس خستگی یا سرگیجه کردید، فوراً به سطح آب برگردید. به بدن خود گوش دهید و هرگز خودتان را به زور در شرایطی که احساس امنیت نمی‌کنید قرار ندهید.

images_1720873306_6692715af2001

خطرات شنا در عمق

شنا در عمق، چه در استخر و چه در آب‌های طبیعی خطرات متعددی به همراه دارد. برخی از این خطرات عبارتند از:

  1. غرق شدن:

غرق شدن شایع‌ترین خطر شنا در ابهای عمیق است. هنگامی که در عمق زیادی از آب هستید، به دلیل فشار آب بر بدن، تنفس دشوارتر می‌شود و ممکن است دچار سرگیجه یا گیجی شوید. این امر  در نهایت با ادامه دارشدن می‌تواند منجر به از دست دادن هوشیاری و غرق شدن شود.

  1. کمبود اکسیژن:

بدن در عمق آب، اکسیژن کمتری دریافت می‌کند. این وضعیت هایپوکسی (کمبود اکسیژن در خون) نامیده شده که در نهایت می تواند منجر به غرق شدن شود.

  1. بیهوشی ناشی از فشار:

بیهوشی ناشی از فشار  به دلیل افزایش فشار آب بر بدن بوده که علائمی مانند گیجی، تهوع، استفراغ، تشنج و حتی مرگ به دنبال دارد.

  1. گم شدن:

در آب‌های عمیق، به خصوص در آب‌های آزاد مانند دریا و اقیانوس‌ها، پیدا کردن مسیرها سخت است و اگر راه را گم کنید، ممکن است خطرات زیادی مثل موج های سهمگین، حیوانات درنده، گرسنگی، گرمازدگی، بی آبی و ..... دچار شوید.

  1. برخورد با اشیاء یا موجودات دریایی:

در آب‌های عمیق، برخورد با اشیاء و دنیای زیراب مانند صخره‌ها، غارها و یا موجودات دریایی گوشت خوار مانند کوسه‌ها خطر آفرین است.

که موجب آسیب‌دیدگی یا حتی مرگ می گردد.

images_1720873355_6692718b7ff8e

با رعایت نکات ایمنی، می‌توانید از خطرات شنا در عمق کاسته و از این فعالیت لذت‌بخش به طور ایمن لذت ببرید.

سوالات متداول درباره آموزش شنا زیر آبی

چه کسانی می‌توانند شنا زیر آبی را یاد بگیرند؟

غواصی آزاد (شنا زیر آبی) فعالیت ورزشی جذاب و هیجان‌انگیز است که برای هر کسی که مهارت شنا را به اندازه مورد نیاز داراست، قابل یادگیری است.

برای یادگیری شنا زیر آبی به چه چیزی نیاز دارم؟

برای یادگیری شنا زیر آبی، به مواردی مانند تجهیزات، تمرین تنفس و یادگیری مهارت‌های شنا نیاز دارید.

بهترین مکان برای شروع شنا زیر آبی کجاست؟

بهترین مکان برای شروع غواصی آزاد استخر است. در استخر، مخاطراتی مانند امواج یا جریان‌های زیرآبی وجود ندارد و شما بدون نگرانی می توانید شنا کنید. در استخر به تدریج  می توان تمرین کرد و مهارت‌های خود را ارتقا داد .مربیان و غریق نجات در استخر حضور دارند و نکات مهم در یادگیری صحیح حرکات را به شما یاد می دهند.

چگونه می‌توانم یک مربی شنا زیر آبی پیدا کنم؟

می‌توانید با جستجو در اینترنت یا پرس و جو از استخرهای محلی، یک مربی شنا زیر آبی پیدا کنید. مقاله زیر در این مورد می تواند به شما سرنخ هایی برای انتخاب بهترین مربی غواصی بدهد:

https://www.asianews.ir/fa/newsagency/21752/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B4%D9%86%D8%A7

یادگیری شنا زیر آبی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان یادگیری شنا زیر آبی به سطح مهارت‌های شنا و میزان آمادگی جسمانی شما بستگی دارد. با تمرین منظم، در عرض چند هفته می‌توانید  اصول اولیه شنا زیر آبی را یاد بگیرید.

آیا شنا زیر آبی امن است؟

شنا زیر آبی به شرطی که نکات ایمنی را رعایت کنی یک شنای امن است. 

مزایای شنا زیر آبی چیست؟

شنا زیر آبی فواید متعددی دارد. مزایایی مانند بهبود مهارت‌های شنا، نفس‌گیری و کنترل بدن زیر آب.  شنا زیر آبی یک فعالیت بدنی و کالری سوز عالی است که در کاهش وزن، افزایش قدرت بدنی و بهبود سلامت قلب و عروق نقش مهمی دارد. به طور کلی، شنا باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

آیا شنا زیر آبی برای افراد مبتدی مناسب است؟

بله، شنا زیر آبی برای افراد مبتدی مناسب است. با این حال، مهم است که با احتیاط شروع کنید و به تدریج مهارت‌های خود را توسعه دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۷۵۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد