//
کدخبر: ۴۷۵۰۵۶ //

۸عبارت که گفتن آنها شما را در نظر دیگران کم‌هوش جلوه می‌دهند

دیگران از روی عباراتی که به کار می‌بریم سطح هوش ما را، درست یا غلط، تخمین می‌زنند. برخی عبارات، بدون آنکه در جریان باشیم، هوش ما را در نظر دیگران کم‌تر جلوه می‌دهند. در این مقاله ۸عبارت این‌چنینی را با شما در میان گذاشته‌ایم.

۸عبارت که گفتن آنها شما را در نظر دیگران کم‌هوش جلوه می‌دهند
به گزارش فرتاک نیوز،

واژگان بیش‌تر از آنچه تصور می‌کنیم درباره ما اطلاعات به دیگران می‌دهند. در این بین برخی عبارات هستند که در چشم بر هم‌زدنی باعث می‌شوند که ما کم‌هوش‌تر به نظر برسیم.

منظور این نیست که همیشه باید عالی‌ترین و پرطمطراق‌ترین واژگان را استفاده کنیم تا باهوش به نظر برسیم، بلکه منظور درک این نکته است که چطور می‌توانیم در برخوردی که با دیگران داریم اثر مثبت بگذاریم. بگذارید بدون اتلاف وقت به سراغ 8عبارتی برویم که بهتر است در صورتیکه می‌خواهید متفکرتر و باهوش‌تر به نظر برسید، از آن‌ها استفاده نکنید.

1.اهل کتاب نیستم

اگر زیاد از عباراتی مشابه مثل «وقت مطالعه ندارم»، «یادم نمی‌آید آخرین بار کی کتاب خواندم» یا «حوصله مطالعه ندارم»، استفاده می‌کنید، بهتر است که تجدید‌نظر کنید. مطالعه عادتی مرتبط با هوش است زیرا فعالیتی است که دانش، دایره واژگان و فهم شما از جهان را گسترش می‌دهد. وقتی اعلام می‌کنید که «اهل مطالعه نیستم»، هدفمند دارید می‌گویید که کنجکاوی یا اشتیاقی برای یادگیری ندارید که می‌تواند تصویری کم‌هوش‌تر از شما عرضه کند. دیگران پیش خودشان فرض می‌کنند اگر اهل کتاب خواندن نیستید، پس احتمالا در حال یادگیری یا رشد هم نیستید. و در جهان امروز که با سرعتی شتابان در حال گذر است، یادگیری پیوسته نشانه اصلی هوش افراد است. اصلا ایرادی ندارد اگر اهل رمان و ادبیات کلاسیک نیستید، مطالعه اشکال متفاوت بی‌شماری دارد، از مقاله تا کتاب‌های علمی-تخیلی، ممکن است زمینه‌های علاقه‌مندی شما این موارد باشند.  نکته کلیدی این است که برای رشد و یادگیری مشتاق باشید.

2.نمی‌خواد یادداشت کنم توی ذهنم می‌مونه

گاهی آدم‌ها فکر می‌کنند اگر قادر باشند همه چیز را بدون نوشتن و یادداشت برداشتن به خاطر بیاورند، یعنی خیلی باهوش هستند. اما اشتباه است. چون نه تنها ذهن جزییات را فراموش می‌کند، بلکه این عبارت حس اعتماد به نفس زیاد از حد و فقدان نظم را نشان می‌دهد. بر طبق روان‌شناسان، یادداشت برداشتن نشانه ضعف حافظه یا کم‌هوشی نیست. برعکس، یعنی شما اهل نظم و توجه به جزییات هستید و برای وظیفه‌ای که به شما محول شده است احترام قائل هستید. همه این موارد ویژگی افراد باهوش است. از یادداشت برداری خجالت نکشید. این کار نشان می‌دهد که نسبت به تعهدات‌تان جدی هستید و برای صحت و دقت بیش از غرور کاذب ارزش قائل هستید.

3.تقصیر من نبود

این عبارت را اگر افراطی استفاده کنید به سرعت چهره‌ای کم‌هوش‌تر از خودتان عرضه می‌کنید. سرزنش کردن دیگران به خاطر خطاها یا شکست‌هایتان بازتاب‌دهنده شخصیت ضعیف شماست و همزمان نشان می‌دهد که خود-آگاهی و مسئولیت‌پذیری ضعیفی دارید. دو ویژگی‌ای که عمدتا با هوش مرتبط هستند. منظور این نیست که باید مسئولیت خطاهایی که مربوط به خودتان نیست را گردن بگیرید. بلکه ضروری است که مسئولیت خطاهای خودتان را گردن بگیرید.

به قول روان‌شناس، کارل راجرز، «... وقتی خودم را همان‌گونه که هستم می‌پذیرم، می‌توانم تغییر کنم.»

4.بلدم

روان‌شناسان می‌گویند که این عبارت خیلی سریع هوش شما را در نظر دیگران کاهش می‌دهد. چرا؟ چون فرصت یادگیری و رشد را می‌گیرد. اظهار اینکه همین حالا خودتان چیزی را بلد هستید، به خصوص اگر با لحنی عجولانه و بی‌توجهی گفته شود، می‌تواند نشانه‌ای از تکبر و ذهن بسته در نظر گرفته شود. این عبارت این حس را ایجاد می‌کند که شما باور دارید هیچ‌چیزی برای یادگیری برای شما وجود ندارد. افراد باهوش ذهنیت رشد دارند و درک کرده‌اند که یادگیری یک سفر عمری است و همیشه چیزهای تازه‌ای برای کشف کردن وجود دارد.

5.سرم خیلی شلوغه

شاید در جامعه‌ای که شیفته بهره‌وری است، این عبارت خیلی مایه افتخار به نظر برسد اما بر طبق روان‌شناسان، باعث می‌شود که کم‌هوش‌تر به نظر برسید. درست است که آدم‌های باهوش معمولا مشغولیت‌های متنوعی دارند که وقت‌شان را می‌گیرد، اما تکرار این عبارت که من سرم شلوغ است، می‌تواند فقدان مهارت مدیریت زمان و الویت‌بندی را نشان دهد. آدم‌های باهوش اهمیت توازن و توانایی مدیریت وقت به شکل موثر را می‌دانند. آن‌ها می‌دانند که «مشغله» لزوما معادل بهره‌وری یا موفقیت نیست. افرادی که وقت مکث، بازاندیشی و اشتغال در فعالیت‌های تفریحی دارند، اغلب بهتر عمل می‌کنند و ایده‌های نوآورانه‌ بیش‌تری دارند.

6.از....متنفرم

بیان حس نفرت یا عدم علاقه به شکل شدید نسبت به هر چیزی اغلب تصویری کم‌تر باهوش از شما به دیگران عرضه می‌کند. منظور این نیست که نباید احساسات خودتان را بیان کنید، بلکه چگونگی ابراز کردن این احساسات مهم است. استفاده از کلمه «نفرت» از بیش‌-احساساتی بودن و فقدان درک می‌آید. نشان می‌دهد که شما جهان را با سیاه و سفید می‌بینید به جای که بتوانید پیچیدگی‌های موقعیت آدم‌ها را ببینید. افراد باهوش معمولا هوش عاطفی نشان می‌دهند که شامل توانایی مدیریت و بیان احساسات به روش سازنده و متوازن هم می‌شود. به جای اینکه بگویید: «ازش متنفرم»، می‌توانید با واژگان دقیق‌تر احساسات خودتان نسبت به آن چیز را توصیف کنید. این امر نشان می‌دهد که مشتاق هستید که به شکل موثری ارتباط برقرار کنید، درک کنید و مشارکت داشته باشید.

7.غیرممکنه

گاهی واکنش آنی ما به برخی چیزها این عبارت ساده است که «غیرممکن است.»

اما این عبارت خیلی سریع باعث می‌شود که شما کم‌هوش‌تر به نظر برسید. چرا؟ چون بازتاب‌دهنده ذهنیت ایستا و فقدان توانایی حل مسئله است. آدم‌های باهوش گرایش دارند به جای آنکه خیلی سریع با بیان «امکان ندارد» از امتحان چیزی سر باز بزنند، با نگرش «بذار کشفش کنیم یا بفهمیمش»،  به چالش‌ها نزدیک شوند. آن‌ها موانع را به جای دیوارهای غیرقابل نفوذ، به مثابه فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری می‌بینند. دفعه بعدی که با وظیفه‌ یا مشکلی ترسناک مواجه شدید، نگویید «غیر ممکن است»، بلکه بگویید: «چالش‌برانگیز است اما می‌خواهم ببینم می‌توانم از عهده‌اش بربیایم یا نه.» این چرخش زبانی می‌تواند ذهنیت شما و شیوه‌ای که دیگران هوش شما را درک می‌کند، تغییر دهد.

8.ما همیشه همین‌طوری انجامش داده‌ایم

این عبارت به وضوح هوش را کم‌تر نشان می‌دهد. نشان می‌دهد در مقابل تغییر مقاومت می‌کنید و تفکر انتقادی ندارید. افراد باهوش اغلب به روی ایده‌ها و روش‌های تازه گشوده هستند. آن‌ها درک می‌کنند که پیشرفت نیازمند تغییر و سازگاری است. چسبیدن به روش‌های قدیمی صرفا به این دلیل که «همیشه همین‌طوری انجامش داده‌ایم»، جلوی رشد و خلاقیت را می‌گیرد. دفعه بعدی دیدگاه‌های تازه را بپذیرید و امتحانش کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۵۰۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد