//
کدخبر: ۴۶۵۰۴۹ //

کدام کشورهای جهان بیشترین سیگاری‌ها را دارند؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که کدام کشورهای جهان بیشترین سیگاری‌ها را دارند؟ در این مطلب سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم.

 کدام کشورهای جهان بیشترین سیگاری‌ها را دارند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در بعضی از کشورهای جهان، سرانه مصرف سیگار بسیار بالا است و موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود.

امروزه اثرات نامطلوب سیگار و بیماری‌های مرتبط با آن به طور گسترده در جهان شناخته شده و کمپین‌های فعالی برای کاهش مصرف دخانیات در بین جوامع مختلف راه‌اندازی شده است.

در سال ۱۹۵۰ ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه ثابت شد، اگرچه پزشکان در اواخر قرن نوزدهم آن را به عنوان یک علت بالقوه شناسایی کرده بودند.

از آن زمان، بسیاری از کشور‌ها در تلاش برای کاهش نرخ استعمال دخانیات و در نتیجه اثرات آن بر سلامت، محصولات دخانی را منع کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، محصولات دخانی سالانه جان بیش از ۸ میلیون نفر را می‌گیرد که هم شامل سیگاری‌ها و هم افراد غیرسیگاری‌ می‌شود که در معرض دود سیگار و دیگر دخانیات قرار دارند. هم‌چنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اشاره می‌کند که مصرف دخانیات از عوامل اصلی بروز بیماری‌های قابل پیشگیری، معلولیت و ناتوانی و مرگ است.

مصرف سیگار و دیگر مشتقات تنباکو در ابتلا به سرطان ریه، سرطان دهان، بیماری قلبی و انعقاد خون نقش دارد، همچنین خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد و منجر به پوسیدگی دندان و لثه و چین و چروک پوست می‌شود.

این مقاله، کشور‌هایی که بالاترین میزان مصرف دخانیات را در میان جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر دارند، نشان می‌دهد. داده‌ها از سازمان بهداشت جهانی گرفته شده و تا سال ۲۰۲۲ را در بر می‌گیرد.

در نائورو، نزدیک به نیمی از جمعیت بالای ۱۵ سال از محصولات تنباکو استفاده می‌کنند که بالاترین میزان در جهان است.

این کشور پس از واتیکان، دومین کشور کم‌جمعیت دنیا محسوب می‌شود و ۴۸ درصد از مردم آن دخانیات مصرف می‌کنند. در این کشور ۱۰ هزار نفری، زنان بیشتر از مردان سیگار می‌کشند.

کشور میانمار در جنوب شرقی آسیا که ۴۴ درصد از جمعیتش سیگاری هستند، لقب دومین کشور سیگاری جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

جایگاه سوم به جزیره دیگری در اقیانوس آرام به نام کیریباتی، با نرخ ۴۰ درصد تعلق دارد؛ که در آن ۶۸.۶ درصد مردان و ۳۵.۵ زنان درصد سیگار می‌کشند.

پس از کیریباتی، پاپوآ گینه‌نو، بلغارستان و صربستان با ۴۰ درصد باهم برابرند و در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کشور تیمور شرقی در آسیا در رتبه هفتم این فهرست قرار دارند که ۳۹ درصد از جمعیت کل کشور سیگاری هستند.

بعد از آن، اندونزی قرار دارد که ۳۸ درصد از مردم در این کشور سیگار می‌کشند.

کرواسی با نرخ مصرف ۳۷ درصد در جایگاه ماقبل آخر قرار دارد.

نرخ مصرف سیگار در جزایر سلیمان، مجمع‌الجزایری در اقیانوس آرام واقع در قاره اقیانوسیه ۳۷ درصد است و آن را به کشور دهم این فهرست تبدیل کرده است.

در اینجا لیستی از نرخ سیگار کشیدن بر اساس کشور، از بالاترین به پایین‌ترین رتبه بندی شده است.

 

کشور‌های بالکان نیز شاهد شیوع بالایی از مصرف دخانیات هستند که روند عمومی کاهش مصرف دخانیات در اروپا را کند می‌کنند. هنجار‌های فرهنگی جا افتاده، قوانین سست و سیگار‌های ارزان قیمت برخی از رایج‌ترین علل شناسایی شده هستند.

از سوی دیگر، مصرف تنباکو در قاره آمریکا و جنوب صحرای آفریقا بسیار کمتر است.

در ایالات متحده از هر چهار بزرگسال کمتر از یک نفر سیگار می‌کشد. افراد سیگاری در کانادا حتی کمتر از ۱۲ درصد از جمعیت است.

در برخی از کشور‌های آفریقایی مانند نیجریه و غنا، تنها ۳ درصد سیگاری هستند.

جالب اینجاست که مردان تقریباً در همه کشور‌های جهان بیشتر از زنان سیگار می‌کشند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۵۰۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان