//
کدخبر: ۴۶۹۰۱۶ //

اقدامات خودمراقبتی در فصل گرما

دانشیار دانشگاه و متخصص بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش اقدامات خودمراقبتی در پیشگیری از بیماری ها گفت: با توجه به شروع فصل گرما و افزایش عفونت‌های گوارشی، استفاده از مواد غذایی سالم و بهداشتی، شستشوی مناسب میوه و سبزیجات و رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست ها توصیه می شود.

اقدامات خودمراقبتی در فصل گرما
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سحر روانشاد با بیان این مقدمه که خودمراقبتی به اقدامات و فعالیت‌های آگاهانه و هدف داری اطلاق می شود، که هر فرد به منظور حفظ حیات و تأمین حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده خود انجام می دهد افزود: این امر هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی فرد را در بر می گیرد.

دانشیار دانشگاه و متخصص بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خود مراقبتی جنبه های مختلفی از جمله خودمراقبتی جسمی، روانی، عاطفی و معنوی را شامل می شود و در بعد جسمی، عاملی مؤثر در کاهش ابتلا به بیماری های عفونی در فصل گرما است.

دکتر روانشاد همچنین گفت: خود مراقبتی سبب پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث غیرقابل جبران در زندگی فرد می شود و به وضوح باعث افزایش کارایی و بهبود کیفت زندگی فرد می شود و جنبه های مختلفی از جمله  خودمراقبتی جسمی، روانی، عاطفی و معنوی را شامل می شود.

وی با اشاره به تغییرات سبک زندگی در روزگار جدید افزود: شیوه زندگی امروزه، با توجه به جنبه های استرس زای فراوان و بی تحرکی، تأثیرات منفی بر سلامت انسان دارد، لذا توجه به خود مراقبتی و آموزش آن سبب مسئولیت پذیری افراد در مقابل سلامت جسمی و روانی خود می شود. لذا در هفته خود مراقبتی با آموزش‌های لازم به افراد سعی می شود تا هر فرد از دانش و مهارت و توان خود به عنوان یک منبع برای مراقبت از سلامت خود استفاده کند.

دانشیار دانشگاه و متخصص بیماری های داخلی در خصوص نقش اقدامات خودمراقبتی در فصل گرما و اثر آن در کاهش عفونت‌های گوارشی، افزود: خود مراقبتی در این شرایط می تواند شامل استفاده از مواد غذایی سالم و بهداشتی وتا حد امکان پخت و پز در منزل به جای استفاده از غذای رستوران باشد. همچنین شستشوی مناسب میوه و سبزیجات، رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست ها، قبل از مصرف مواد غذایی می تواند نقش به سزایی در پیشگیری از عفونت‌های گوارشی داشته باشد.

وی اضافه کرد: استفاده از آب سالم و بهداشتی، پرهیز از مصرف آب با منشا نامعلوم، نگهداری مواد غذایی در یخچال و ظروف در بسته مناسب، پرهیز از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در فضای باز فروخته می شوند، توجه به تاریخ مصرف مواد غذایی قبل از خرید و مصرف آن‌ها، پرهیز از رفتن به استخر های شلوغ و غیر بهداشتی و اجتناب از استفاده از حوله های مشترک از اقدامات خودمراقبتی در این فصل سال است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۹۰۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد