//
کدخبر: ۴۰۵۱۲۱ //

«سا پینتو» در محاصره نکات مثبت و منفی؛ برود یا بماند؟

احتمال رفتن «ریکاردو سا پینتو» از ماندنش در استقلال بیش‌تر است؛ با این حال او نکات مثبت و منفی زیادی را همراه خود دارد.

«سا پینتو» در محاصره نکات مثبت و منفی؛ برود یا بماند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 قصه استقلال و ریکاردو سا پینتو تا رسیدن به نقطه پایانی فاصله چندانی ندارد. سرمربی پرتغالی بیش‌ترین فاصله را با نیمکت تیم آبی‌پوش تهرانی پیدا کرده و احتمال ماندنش در این تیم بسیار پایین است. با این وجود قرار است در این گزارش به نکات مثبت و منفی او بپردازیم و هر 2 بُعد را بررسی کنیم.

نکات تاریک ریکاردو:

چهار ماه محرومیت

با حکم کمیته انضباطی ریکاردو سا پینتو از ابتدای فصل آتی به مدت چهار ماه محروم خواهد بود و تقریبا نیم‌فصل اول را از دست خواهد داد. این محرومیت، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد و بدون شک عدم حضور سرمربی تیم در کنار زمین برای آبی‌پوشان گران تمام خواهد شد. در همین مسابقه آخر برابر پرسپولیس، فقدان ریکاردو در کنار زمین حسابی در اوقات اضافه به چشم آمد و نهایتا منجر به شکست و از دست رفتن قهرمانی شد. حالا شمار تصور کنید این اتفاق بخواهد برای چهار ماه و برای حدود نیم‌فصل به طول بینجامد.

ناکامِ بازی‌های بزرگ

اصلی‌ترین دلیل ناکامی استقلال در راه رسیدن به قهرمانی همین ناکامی در دیدارهای بزرگ بود. آن‌ها در جدال برابر تیم‌های پرسپولیس و سپاهان که رتبه‌های اول و دوم لیگ را به دست آوردند تنها به یک امتیاز از 12 امتیاز ممکن دست یافتند. سا پینتو در این فصل سه دربی را پشت سر گذاشت(2بار در لیگ و یک مرتبه در جام حذفی) که ماحصل آن 2 باخت و یک تساوی بود. 2 باخت حاصل شده، 2 جام را از آبی‌ها سلب کرد و آن‌ها به ترتیب لیگ و جام حذفی را تقدیم به رقیب سنتی خود کردند.

شیفته کارت قرمز و جنجال

سرمربی 50 ساله استقلال در فصلی که گذشت هفت دیدار را به دلایل انضباطی و 2 مسابقه را به خاطر اخراج شدن از دست داده بود. او از همان بازی نخست برابر سپاهان تا روز آخر و جدال با پرسپولیس، دست از اعتراضات گاه و بی‌گاهش برنداشت و با انجام حرکات گاها اغراق‌شده، حتی تمرکز تیم خودش را هم گرفت و اجازه نداد تا شاگردانش با آرامش به بازی ادامه دهند. این رفتار برون‌گرایانه در خارج از مستطیل سبز هم ادامه‌دار بود. او بارها با مصاحبه‌های جنجالی و اتهام‌های بزرگی که به اشخاص مختلف زد، حواشی پیرامون خودش و باشگاه را افزایش داد و در نهایت هم عایده‌ای برای‌شان در پی نداشت. سرانجام در پایان فصل خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که ریکاردو کنترلی روی رفتارش در کنار زمین ندارد و محرومیت‌های پرتعدادش در طول فصل هم نتوانسته او را کمی آرام کند. 

مبلغ بالای قرارداد

یکی دیگر از مسائلی که ادامه ماجرای استقلال و سا پینتو را به سمت انفصال می‌کشاند، ماجرای قرارداد ریکاردو است. قرارداد این سرمربی پرتغالی در فصلی که گذشت 720 هزار یورو به اضافه 100 هزار یورو پاداش بود و پیروزی در هر دیدار هم برای او 1500 یورو پاداش در پی داشت. با این حال حجت کریمی، سرپرست باشگاه استقلال مدعی شد که ریکاردو برای فصل پیش رو خواهان افزایش 200 هزار یورویی قراردادش است. او همچنین درخواست کرده تا پاداشش به 200 هزار یورو برسد و برای هر پیروزی 2500 هزار یورو به حسابش واریز شود. باشگاه استقلال اما با افزایش دست‌مزد سا پینتو مخالفت کرده است. آن‌ها برای پرداخت مطالبات خود مبلغ قابل توجهی را وام گرفتند و با در نظر گرفتن وضعیت غیر قابل پیش‌بینی ارز و محدودیت‎‌هایی که در فصل جدید در سقف قرارداد به وجود آمده کار را برای توافق دشوار و بعید می‌کند.

نکات روشن ریکاردو: 

ارتباط خوب با بازیکنان

به جز یکی 2 بازیکن خاص، رابطه ریکاردو سا پینتو با اکثر بازیکنان استقلال خوب است. او توانست اتحاد خوبی که پیش از این توسط فرهاد مجیدی به وجود آمده بود را حفظ کند و تیمی با کم‌ترین حاشیه درون‌تیمی را روانه مسابقات کند. در نیمه نخست دیدار برابر پرسپولیس و زمانی که ارسلان مطهری به دلیل مصدومیت زمین بازی را ترک کرد، شاهد بودیم که او در آغوش سرمربی تیمش چطور گریست و سا پینتو هم با حوصله مهاجم بدشانس تیمش را دل‌داری داد. این فقط یک چشمه از ارتباط خوبی بود که درباره‌اش حرف زدیم.

معجزه ثبات

ثبات، در اکثر مواقع با موفقیت همراه است. یکی از دلایلی که پرسپولیس موفق شد در این فصل به دبلی رویایی دست پیدا کند همین مساله بود. در فصلی که استقلال و سپاهان بر روی نیمکت خود دچار تغییر شده بودند، یحیی گل‌محمدی به فعالیت در پرسپولیس ادامه داد. او از اواسط لیگ نوزدهم به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد و بعد از 2 قهرمانی همراه با این تیم، در لیگ بیست‌ویکم نتوانست ششمین قهرمانی متوالی را در لیگ برای سرخ‌پوشان به ارمغان بیاورد اما به کارش ادامه داد و نه‌تنها عنوان قهرمانی در لیگ را دوباره برای تیمش به چنگ آورد؛ بلکه در جام حذفی هم جام قهرمانی را بالای سر برد تا آن‌ها برای سومین مرتبه در طول تاریخ در یک فصل، هر 2 جام داخلی را به خود اختصاص دادند. ماندن سا پینتو و ادامه کار او نیز ممکن است به نتیجه‌ای مثبت منجر شود.

ارائه فوتبال تهاجمی و تماشاگرپسندانه

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت سرمربی پرتغالی استقلال، فوتبالی است که تیم او ارائه می‌کند. استقلال در لیگ بیست‌ویکم با فرهاد مجیدی عنوان قهرمانی را پس از 9 سال به دست آورد اما یکی از جدی‌ترین نقدها به تیم مجیدی این بود که آن‌ها فوتبالی زیبا به نمایش نمی‌گذارند و اصلی‌ترین مشخصه‌شان ساختار دفاعی رسوخ‌ناپذیر است. در این فصل اما سا پینتو توانست فوتبالی تماشاگرپسندانه را به منصه ظهور بگذارد و عنوان بیش‌ترین گل زده در لیگی که گذشت نصیب او و شاگردانش شد. همین فوتبال هجومی و زیبا، مقبولیت او نزد هواداران استقلال را در حد مطلوبی نگه داشته است.

رسیدن به شناخت مناسب از فوتبال ایران

بعد از یک فصل و تجربه افت‌وخیزهای فراوان،  ریکاردو سا پینتو به شناخت قابل قبولی از فوتبال ایران رسیده است. او از کشوری اروپایی به اینجا آمد و طبیعی بود که با جزئیات اتمسفر جدید آشنا نباشد. حالا اما ماجرا فرق کرده است. نتایج استقلال در نیم‌فصل دوم و پیشرفت ملموس این تیم، ماحصل همین شناختی بود که از آن صحبت کردیم. ریکاردو می‌تواند با تجربه‌ای که در فصل 1402-1401 به دست آورد، تیمش را در فصل جدید به نتیجه‌ای بهتر برساند. البته اگر بیش از مسائل فنی، آشنایی‌اش با حواشی فوتبال ایران بیش‌تر نشود!

گزینه‌های محدود روی میز

تمدید قرارداد فرهاد مجیدی با الاتحاد کلبا، انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی، مشخص شدن مقصد نهایی رضا عنایتی و احتمالا مهدی رحمتی(او در آستانه هدایت تیم نساجی مازندران است) باعث شده تا گزینه‌های هدایت استقلال به حداقل برسد. در حال حاضر جواد نکونام مهم‌ترین گزینه روی میز آبی‌ها به حساب می‌آید و اگر به هر دلیلی توافق بین طرفین ایجاد نشود، دیگر نمی‌توان نامی در قواره هدایت استقلال در بین گزینه‌های ایرانی پیدا کرد و سا پینتو یک مرتبه دیگر به گزینه‌ای با اهمیت تبدیل می‌شود.

با وجود همه این نکات مثبت و منفی باید دید پس از گذشت زمان، چه اتفاقی رخ می‌دهد. آیا بازهم شاهد حضور سرمربی پرتغالی روی نیمکت استقلال خواهیم بود یا این ماجرای سینوسی به پایان راه خود رسیده است. در شرایط کنونی می‌توانیم احتمال جدایی سا پینتو را بیش‌تر بدانیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۵۱۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد