//
کدخبر: ۴۸۰۵۸۹ //

خداحافظی با آبریزش بینی پاییزی: راهکارهای ساده و موثر

پاییز، فصلی زیبا و دل‌انگیز با رنگ‌های گرم و هوای خنک است. اما برای بسیاری از افراد، این فصل با مشکلاتی مانند آبریزش بینی و علائم آلرژیک همراه است.

خداحافظی با آبریزش بینی پاییزی: راهکارهای ساده و موثر
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مقاله به نکات و راهکارهایی می‌پردازیم که می‌تواند به شما در جلوگیری از آبریزش بینی کمک کند.

نوشیدن مایعات فراوان

در صورت داشتن علائم گرفتگی بینی، نوشیدن مایعات و هیدراته ماندن در هنگام مواجهه با آبریزش بینی می‌تواند مفید باشد. این کار باعث می‌شود که مخاط در سینوس‌های شما رقیق شود و به راحتی می‌توانید آن را دفع کنید. در غیر این صورت، ممکن است ضخیم و چسبناک باشد که می‌تواند بینی شما را دچار گرفتگی بیشتری کند. از نوشیدنی‌هایی که به جای هیدراته کردن، آب بدن را کم می‌کنند مانند قهوه و نوشیدنی‌های حاوی الکل خودداری کنید.

مصرف کپسایسین

کپسایسین ماده شیمیایی است که فلفل چیلی را تند می‌کند و برای درمان درد عصبی و پسوریازیس استفاده می‌شود. اما اگر آن را روی بینی خود بمالید، می‌تواند به آبریزش بینی ناشی از احتقان کمک کند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که کپسایسین در درمان آبریزش بینی موثرتر از داروی بودزونید است.

نوشیدن چای داغ

از سوی دیگر، نوشیدنی‎های گرم مانند چای ممکن است گاهی مفیدتر از نوشیدنی‌های سرد باشند. این به دلیل گرما و بخار آنها است که به باز کردن و رفع احتقان راه‌های هوایی کمک می‌کنند. برخی از دمنوش‌های گیاهی حاوی گیاهانی با خاصیت ضد احتقانی خفیف هستند. به دنبال چای‌های حاوی گیاهان ضد التهاب و آنتی هیستامین مانند بابونه، زنجبیل، نعناع یا گزنه باشید. یک فنجان چای گیاهی داغ که ترجیحا بدون کافئین باشد، درست کنید و بخار آن را قبل از نوشیدن استنشاق کنید. آبریزش بینی اغلب همراه با گلودرد است، نوشیدن دمنوش داغ می‌تواند به تسکین گلودرد نیز کمک کند.

بخور دادن

مانند یک مرطوب کننده یا یک فنجان چای داغ، بخور صورت نیز می‌تواند به شل شدن مخاط و تسکین آبریزش بینی شما کمک کند. نحوه انجام بخور دادن بدین شکل است:

آب را در یک قابلمه تمیز روی اجاق گاز به اندازه‌ای که بخار ایجاد شود گرم کنید، نگذارید به جوش بیاید.

صورت خود را حدود 20 تا 30 سانتی‌متر بالاتر از بخار بخار قرار دهید و هر بار حدود 5 دقیقه آن را تنفس کنید. اجازه ندهید صورتتان به آب برسد. چشمان خود را ببندید و از طریق بینی نفس عمیق بکشید. اگر صورت شما بیش از حد گرم شد، استراحت کنید. بعد از آن بینی خود را باد کنید تا از شر مخاط خلاص شوید.

اگر همچنان علائم دارید، این فرآیند را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید.

در صورت تمایل، چند قطره اسانس ضد احتقان را به آب بخار صورت خود اضافه کنید. حدود 2 قطره در هر اونس آب کافی است. اسانس‌های اکالیپتوس، نعناع فلفلی، کاج، رزماری، مریم گلی، نعناع و آویشن گزینه‌های عالی هستند. خرید ضد احتقان را می‌توانید به راحتی از داروخانه یا عطاری انجام دهید.

گرفتن دوش آب گرم

دوش آب گرم را امتحان کنید. درست مانند مرطوب کننده‌ها و بخور صورت، بخارات داغ دوش نیز می‌تواند به کاهش آبریزش و گرفتگی بینی کمک کند. برای بهترین نتیجه، صورت و سینوس‌های خود را مستقیما در بخار و اسپری حمام قرار دهید.

استفاده از اسپری بینی

اسپری‌های بینی یک درمان معمول برای آبریزش هستند. بر اساس یک مطالعه در سال 2021 بر روی افراد مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، استفاده از اسپری بینی نمکی باعث بهبود علائم از جمله آبریزش بینی، احتقان بینی و کیفیت خواب شد.

سخن پایانی

می‌توانید از این راهکارها برای تسکین آبریزش بینی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این روش‌ها برای خلاص شدن از شر علت اصلی آبریزش بینی یعنی سرماخوردگی، عفونت‌های ویروسی یا آلرژی طراحی نشده‌اند. این رویکردها فقط علائم شما را بهبود می‌بخشد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۰۵۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد