//
کدخبر: ۴۷۲۸۱۸ //
سلامت | سندرم روده تحریک پذیر

برای سندرم روده تحریک پذیر دارو موثر است یا رژیم غذایی؟

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک تشخیص رایج است که در ترکیبات مختلف و با درجات مختلف باعث درد شکم، گاز و نفخ شکم، اسهال و یبوست می شود.

برای سندرم روده تحریک پذیر  دارو موثر است یا رژیم غذایی؟
به گزارش فرتاک نیوز،

درمان رژیم غذایی موثرتر از داروها در سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. اینها یافته های یک مطالعه است که در دانشگاه گوتنبرگ انجام شده است. با تنظیم رژیم غذایی، بیش از هفت نفر از هر ده بیمار علائم را به طور قابل توجهی کاهش دادند.

درمان اغلب شامل توصیه های غذایی مانند خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر و پرهیز از مصرف بیش از حد محرک های غذایی مانند قهوه، الکل و نوشابه های گازدار است. همچنین ممکن است به بیماران داروهایی برای بهبود علائم خاص مانند گاز یا یبوست، اسهال، نفخ یا درد شکم داده شود. گاهی اوقات از داروهای ضد افسردگی برای بهبود علائم IBS استفاده می شود.

مطالعه حاضر که در The Lancet Gastroenterology & Hepatology منتشر شده است، سه درمان را مقایسه کرد: دو رژیم غذایی و یکی بر اساس استفاده از داروها. شرکت کنندگان بیماران بزرگسال با علائم IBS شدید یا متوسط در بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska در گوتنبرگ بودند.

درمان IBS با رژیم غذایی مناسب

به گروه اول توصیه‌های غذایی سنتی IBS داده شد که بر رفتار غذایی همراه با مصرف کم کربوهیدرات‌های قابل تخمیر، به نام FODMAPs تمرکز داشتند. اینها عبارتند از محصولات حاوی لاکتوز، حبوبات، پیاز و غلات که در روده بزرگ تخمیر می‌شوند و می‌توانند باعث درد در IBS شوند.

گروه دوم یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و به نسبت پروتئین و چربی بالا دریافت کردند. در گروه سوم، بهترین دارو ممکن بر اساس دردسرسازترین علائم IBS بیمار داده شد.

هر گروه شامل حدود 100 شرکت کننده بود و دوره های درمان چهار هفته به طول انجامید. هنگامی که محققان با استفاده از مقیاس امتیازدهی علائم IBS بررسی کردند که شرکت‌کنندگان چقدر به درمان‌ها پاسخ دادند، نتایج واضح بود.

از بین کسانی که توصیه های غذایی سنتی IBS و محتوای کم FODMAP را دریافت کردند، 76٪ علائم را به طور قابل توجهی کاهش دادند. در گروه دریافت کننده کربوهیدرات کم و پروتئین و چربی بالا، این نسبت 71 درصد و در گروه دارو 58 درصد بود.

در یک پیگیری شش ماهه، زمانی که شرکت‌کنندگان در گروه‌های غذایی تا حدی به عادات غذایی قبلی خود بازگشتند، بخش بزرگی از آن‌ها هنوز از نظر بالینی تسکین قابل توجهی از علائم داشتند. 68 درصد در گروه توصیه های غذایی سنتی و گروه کم FODMAP و 60 درصد در گروه رژیم غذایی کم کربوهیدرات.

این مطالعه توسط Sanna Nybacka، محقق و متخصص تغذیه، Stine Störsrud، دانشیار، و Magnus Simrén، پروفسور و مشاور ارشد، همه در آکادمی Sahlgrenska، دانشگاه گوتنبرگ، رهبری شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۸۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد