//
کدخبر: ۴۶۶۳۸۴ //

کمک های اولیه برای فرد گرمازده

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه گشاد شدن مردمک چشم، هوشیاری پایین، تهوع و استفراغ، پوست خشک و داغ و قرمز، سردرد و سرگیجه از نشانه‌های گرمازدگی هستند، گفت: بدن فردی که در معرض گرمای زیاد قرار گرفته است دچار کم‌آبی می‌شود و غلظت خون وی افزایش می‌یابد و این عارضه، سبب کندی جریان خون و ایجاد اختلال در عملکرد ارگان‌های مختلف بدن می‌شود.

کمک های اولیه برای فرد گرمازده
به گزارش فرتاک نیوز،

فرهنگ کره‌بندی در گفت‌وگویی با اشاره به افزایش موارد گرمازدگی با گرم‌تر شدن هوا اظهار کرد: دو عامل فعالیت بدنی شدید و طولانی‌مدت در هوای آزاد و آب و هوای گرم و خشک موجب گرمازدگی می‌شوند. در این حالت، بدن فردی که در معرض گرمای زیاد قرار گرفته است دچار کم‌آبی می‌شود و غلظت خون وی افزایش می‌یابد و این عارضه، سبب کندی جریان خون و ایجاد اختلال در عملکرد ارگان‌های مختلف بدن می‌شود.

وی افزود: از جمله علائم و نشانه‌های گرمازدگی، گشاد شدن مردمک چشم، هوشیاری پایین، تهوع و استفراغ، پوست خشک و داغ و قرمز، سردرد و سرگیجه است. کودکان، سالمندان و افرادی که در فضای باز کار می‌کنند بیش از دیگران در خطر گرمازدگی قرار دارند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: باید توجه کرد در صورت گرمازدگی فرد، انجام برخی کمک‌های اولیه قبل از رسیدن تیم درمان می‌تواند به بهبود حال بیمار کمک کند.

وی بیان کرد: در این شرایط باید فرد را خوابانده و پاها را به اندازه ۳۰ سانتی‌متر بلند کرد، حوله مرطوب روی پیشانی فرد گرمازده گذاشته  شود و زیر گردن، زیر هر دو زیربغل و ران‌ها کمپرس سرد قرار داده شود.

کره‌بندی گفت: آبرسانی به بدن بیمار با نوشانیدن آب معمولی، خوراندن خاکشیر، هندوانه، شربت آبلیمو و گلاب انجام شود. همچنین فرد گرمازده باید از دوش سرد و قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر پرهیز کند.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی باید زمان بیرون ماندن به حداقل برسد، لباس‌های رنگ روشن پوشیده و دوش آب سرد گرفته شود، نوشیدن کافی مایعات و آب در برنامه روزانه گنجانده شود و از نوشیدن مایعات کافئین‌دار و الکلی اجتناب شود. از ماندن به مدت طولانی در ماشین در بسته نیز خودداری شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۶۳۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد