//
کدخبر: ۴۷۰۳۰۰ //
سلامت | پوست

تأثیر رژیم غذایی سالم بر جوان‌سازی سلولی| مواظب مصرف قند باشید!

تحقیقات نشان داده است که مصرف هر گرم قند افزودنی می‌تواند به پیری سریع‌تر سلول‌ها منجر شود.

تأثیر رژیم غذایی سالم بر جوان‌سازی سلولی| مواظب مصرف قند باشید!
به گزارش فرتاک نیوز،

این نتایج تأکید می‌کند که داشتن رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهابی، می‌تواند به حفظ سن بیولوژیکی جوان‌تر در سطح سلولی کمک کند.

تأثیر رژیم غذایی سالم بر جوان‌سازی سلولی

مطالعه‌ای به رهبری الیسا اپل، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا، نشان می‌دهد که هرچه فرد غذای سالم‌تری مصرف کند، سلول‌های او جوان‌تر به نظر می‌رسند. اپل توضیح می‌دهد: “ما می‌دانستیم که سطوح بالای قندهای افزودنی با بدتر شدن سلامت متابولیک و بیماری‌های زودرس مرتبط است. اکنون متوجه شدیم که پیری اپی‌ژنتیکی تسریع‌شده یکی از عوامل این رابطه است و احتمالاً مصرف بیش از حد قند طول عمر سالم را محدود می‌کند.”

بررسی رژیم غذایی و سن بیولوژیکی

در این مطالعه، پژوهشگران رژیم غذایی ۳۴۲ زن از کالیفرنیای شمالی با میانگین سنی ۳۹ سال را بررسی کردند. آن‌ها رژیم غذایی این افراد را با “ساعت اپی‌ژنتیک” که سن بیولوژیکی فرد را نسبت به سن تقویمی تخمین می‌زند، مقایسه کردند. زنانی که در این مطالعه شرکت کردند، به‌طور متوسط روزانه ۶۱ گرم قند افزودنی مصرف می‌کردند.

توصیه‌ها و مقایسه‌ها

سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می‌کند که بزرگسالان بیش از ۵۰ گرم قند افزودنی در روز مصرف نکنند. برای مثال، یک تکه شکلات شیری حدود ۲۵ گرم و یک قوطی نوشابه حدود ۳۹ گرم قند افزودنی دارد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حتی اگر رژیم غذایی سالم باشد، مصرف غذاهای حاوی قند افزوده می‌تواند به تسریع پیری بیولوژیکی منجر شود.

نتایج و توصیه‌ها

باربارا لارایا، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، اظهار داشت: “با توجه به اینکه الگوهای اپی‌ژنتیکی قابل برگشت هستند، ممکن است حذف ۱۰ گرم قند افزوده در روز به عقب بردن ساعت بیولوژیکی به مدت ۲.۴ ماه منجر شود، البته اگر این کاهش در طول زمان تداوم داشته باشد.”

لارایا توصیه می‌کند: “تمرکز روی غذاهایی که دارای مواد مغذی مهم هستند و قندهای افزودنی کمی دارند، ممکن است راهی جدید برای ایجاد انگیزه در افراد جهت تغذیه سالم و طولانی‌مدت باشد.”

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و سلامت سلولی

پژوهشگران دریافتند که رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای بیشترین ارتباط را با سن سلولی جوان دارد. این رژیم شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، آجیل، لوبیا و غلات کامل، روغن زیتون به‌عنوان منبع اصلی چربی به‌جای کره یا مارگارین، ماهی و غذای دریایی و مصرف محدود گوشت قرمز، غذاهای فرآوری‌شده و شیرینی‌ها است.

نتیجه‌گیری

مصرف قندهای افزودنی می‌تواند تأثیر منفی بر سن بیولوژیکی و سلامت سلولی داشته باشد. در مقابل، انتخاب رژیم غذایی سالم و مدیترانه‌ای می‌تواند به حفظ سلول‌های جوان‌تر و افزایش طول عمر سالم کمک کند. برای دستیابی به این هدف، کاهش مصرف قندهای افزودنی و تمرکز بر غذاهای مغذی ضروری است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۰۳۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد