//
کدخبر: ۴۷۰۳۶۱ //

شیرمادر، تأمین کننده تمامی نیازهای تغذیه ای کودک در ۶ ماهه نخست تولد است

معاون آموزشی مرکز ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مهم ترین مزیت تغذیه با شیرمادر تأمین کردن مواد مغذی مورد نیاز نوزاد در 6 ماه اول زندگی است که نقش بسیار مؤثری در سلامت نوزادان ایفا می کند.

شیرمادر، تأمین کننده تمامی نیازهای تغذیه ای کودک در 6 ماهه نخست تولد است
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر ملیحه عافیت در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: شیر مادر یک ترکیب پیچیده و منحصر به فرد است که به طور کامل نیازهای تغذیه‌ای و ایمنی نوزاد را تأمین می‌کند، در واقع این ترکیب شامل مجموعه‌ای از مواد مغذی، آنزیم‌ها، هورمون‌ها، و سلول‌های ایمنی است که به رشد و توسعه نوزاد کمک می‌کند و مهم ترین مزیت آن تأمین کردن مواد مغذی مورد نیاز نوزاد در 6 ماه اول زندگی است.

عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیماری ها محافظت می کند و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، در معرض خطر کمتر بیماری هایی مانند دیابت نوع2، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی در آینده قرار دارند.

 دکتر عافیت خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای تغذیه نوزاد با شیر مادر هضم آسان آن و کاهش خطر مشکلات گوارشی است. همچنین وجود چربی ها و سایر ترکیبات موجود در شیر مادر، به توسعه مغز و سیستم عصبی نوزاد کمک می کند، ضمن اینکه شیردهی باعث ایجاد پیوند عاطفی قوی بین مادر و نوزاد می شود.

وی یکی از مزایای شیردهی برای مادر را ،کاهش وزن سریع ناشی از اضافه وزن دوران بارداری عنوان کرد و افزود: شیردهی طولانی مدت، می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را در مادر کاهش دهد.

دکتر عافیت از دیگر فوائد شیردهی را به تأخیر انداختن بازگشت قائدگی که در تنظیم فاصله بارداری ها مؤثر است، بیان کرد و گفت: ترشح هورمون های اکسی توسین و پرولاکتین در جریان شیردهی باعث کاهش استرس و ایجاد آرامش در مادر می شود.

معاون آموزشی مرکز ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص روش های افزایش شیر مادر هم گفت: افزایش تعداد دفعات شیردهی، تغذیه مناسب از جمله استفاده از جو دوسر، شنبلیله، دانه های کنجد، رازیانه و زردچوبه و نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی، استراحت کافی، استفاده از پمپ شیر برای تخلیه شیر بین وعده های شیردهی و تحریک تولید بیشتر شیر، اتصال درست پستان به دهان نوزاد در فرایند شیردهی، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس می تواند در افزایش شیر مادر موثر باشد.

وی در پایان گفت: رعایت نکات ذکر شده و مشاوره با پزشک یا مشاور شیردهی می تواند، به مادران کمک کند تا شیر خود را به مقدار مورد نیاز برای نوزادشان افزایش دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۰۳۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد