//
کدخبر: ۴۷۰۶۱۱ //
سلامت | دیابت

شکر و دیابت؛ رابطه پیچیده و آنچه باید بدانید

در این مقاله به بررسی رابطه بین شکر و دیابت، انواع دیابت و راه‌های کاهش خطر ابتلا می‌پردازیم.

شکر و دیابت؛ رابطه پیچیده و آنچه باید بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

شکر، این ماده شیرین و پرطرفدار، در سال‌های اخیر به یکی از عوامل اصلی افزایش بیماری دیابت تبدیل شده است. اما آیا مصرف شکر به تنهایی باعث دیابت می‌شود؟ یا عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند؟ در این مقاله به بررسی علمی این موضوع می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا با آگاهی بیشتری در مورد رژیم غذایی خود تصمیم‌گیری کنید.

درست است که خوردن مقادیر زیاد شکر اضافه شده می تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد، اما مصرف شکر تنها یک تکه از این پازل است. با این حال، خوردن منظم قند زیاد می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. بسیاری از عوامل دیگر از جمله رژیم غذایی کلی، سبک زندگی، و ژنتیک نیز بر شانس ابتلا به دیابت تأثیر می‌گذارند.

دیابت چیست؟

دیابت زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند به طور موثر سطح قند خون را تنظیم کند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که لوزالمعده تولید انسولین کافی را متوقف کند، سلول های شما به انسولین یا هر دو مقاوم شوند.

انسولین هورمونی است که قند را از جریان خون به سلول های شما منتقل می کند. اگر بدن شما به اندازه کافی تولید نکند یا به انسولین مقاوم شوید، می توانید سطح قند خون مزمن خود را بالا ببرید.

سطح بالای قند خون در یک دوره طولانی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، آسیب عصبی و آسیب کلیه را افزایش دهد، بنابراین کنترل آنها ضروری است.

دو نوع اولیه دیابت وجود دارد:

نوع 1: این بیماری خودایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به پانکراس حمله می کند و توانایی آن برای تولید انسولین را از بین می برد.

نوع 2: وقتی لوزالمعده تولید انسولین کافی را متوقف می کند، سلول های بدن شما دیگر به انسولین تولید شده یا هر دو پاسخ نمی دهند.

دیابت نوع 1 نسبتاً نادر است و حدود 5 تا 10٪ موارد دیابت را در سراسر جهان تشکیل می دهد.

دیابت نوع 2 تمرکز این مقاله بیش از 90٪ موارد دیابت را تشکیل می دهد. این در درجه اول توسط عوامل رژیم غذایی و سبک زندگی ایجاد می شود.

آیا شکر خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد؟

طبق تحقیقات، مصرف منظم نوشیدنی های شیرین شده با شکر می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. داده‌های 175 کشور نشان داد که مصرف شکر به طور قابل‌توجهی با خطر دیابت مرتبط است. در حالی که مصرف زیاد شکر این خطر را افزایش می دهد، مصرف کم شکر آن را کاهش می دهد.

اگرچه این مطالعات ثابت نمی کند که قند باعث دیابت می شود، اما این ارتباط قوی است. بسیاری از محققان بر این باورند که قند به طور مستقیم و غیرمستقیم خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

به دلیل تأثیر فروکتوز روی کبد، ممکن است مستقیماً خطر دیابت را افزایش دهد. خوردن مقادیر زیاد قند همچنین می تواند به طور غیرمستقیم خطر دیابت را با کمک به افزایش وزن و افزایش چربی بدن افزایش دهد – که هر دو از عوامل خطر جداگانه برای ابتلا به دیابت هستند.

برای کاهش اثرات نامطلوب مصرف زیاد قند، دستورالعمل‌های رژیم غذایی 2020-2025 برای آمریکایی‌ها توصیه می‌کنند که بیش از 10٪ منبع مطمئن از کل کالری روزانه شما از قندهای اضافه شده باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۰۶۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد