//
کدخبر: ۴۷۲۰۳۳ //

افسردگی شدید چه نشانه هایی دارد؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روحی و روانی است. همه ما در برهه‌ای از زمان ممکن است احساس غم، اضطراب و ناراحتی را تجربه کنیم. اما وقتی از افسردگی صحبت می‌کنیم منظورمان احساس غم و اضطراب مزمن است که در یک بازه طولانی مدت همراه فرد است. به علاوه اینکه بر روی کیفیت زندگی شخصی، کاری و روابط افراد تاثیر بسیار مستقیمی می‌گذارد. این بیماری علائم بسیار مختلفی دارد که در هر فرد به شکلی متفاوت ظاهر می‌شوند، از ناراحتی مداوم گرفته تا از دست دادن اشتها، اضافه وزن و … ما در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد افسردگی و علائم آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

افسردگی شدید چه نشانه هایی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

احساس غم و اندوه از جمله احساساتی هستند که همه ما در زندگی در صورتی که با فراز و نشیب‌ها یا ناملایمت‌ها روبرو شویم تجربه می‌کنیم. دقت کنید اگر این احساسات موقتی و کوتاه باشند جای نگرانی نیست، اما در صورتی که مزمن و حاد شوند پای افسردگی به میان می‌آید.

افسردگی که معادل انگلیسی آن Depression است جز اختلال‌های خلقی بوده و از جمله بیماری‌های رایج سلامت روان است. این بیماری اغلب اوقات با احساس غم و اندوه همراه است. به علاوه اینکه نوع حاد و شدید آن می‌تواند بر روی عملکرد روزانه و طبیعی فرد تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه نباید ساده از کنار آن گذشت و باید در مقابل فردی که افسردگی شدید دارد با رفتار و رویکرد درست سعی کنیم به فرد کمک کنیم و احساس غم و اندوه آن‌ها را بیشتر نکنیم.

انواع افسردگی کدام‌اند؟

از انواع شایع افسردگی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افسردگی بالینی (Clinical depression): این مدل با نام افسردگی اساسی هم شناخته می‌شود و شدیدترین و رایج‌ترین شکل بیماری است. از علائم این مدل می‌توانیم به غمگین بودن، کم ارزشی، بی‌ارزشی و مشکلات خواب و تغییر اشتها اشاره کنیم.

اختلال افسردگی مداوم (Persistent depressive disorder): این نوع، افسردگی خفیف و متوسط است که عموما تا دو سال ادامه پیدا می‌کند. علائم این نوع نسبت به افسردگی اساسی شدت کمتری دارد.

اختلال تنظیم خلقی مخرب (Disruptive mood dysregulation disorder): این اختلال که مخفف آن DMDD است در کودکان منجر به خشم مکرر و تحریک‌پذیری مزمن می‌شود. به علاوه اینکه عموما در کودکان ۱۰ سال به بالا مشاهده می‌شود.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD): این اختلال همراه با سندرم پیش از قاعدگی است و با علائمی مانند تحریک‌پذیری شدید، اضطراب و اختلال در عملکرد روزانه خود را نشان می‌دهد. اغلب تمامی زنان در دوران پریود و قبل از آن این علائم را تجربه می‌کنند.

اختلال افسردگی به دلیل بیماری: از جمله بیماری‌هایی که منجر به بروز افسردگی می‌شوند می‌توانیم به بیماری‌های قلبی، تیروئید، سرطان و بیماری پارکینسون اشاره کنیم.

علت افسردگی چیست؟

عوامل بسیار متعددی در بروز Depression نقش دارند که از این موارد می‌توان به علل زیر اشاره کرد:

ژنتیک

شرایط ویژه پزشکی

مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر

اتفاقات استرس‌زا در زندگی مانند مرگ عزیزان یا تجربیات سخت

عدم تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز مانند سروتونین و دوپامین

علائم و نشانه‌های افسردگی کدام‌اند؟

از نشانه‌های افسردگی شدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناامیدی

تحریک‌پذیری

بی‌خوابی یا خواب زیاد

افکار مداوم در مورد اتفاقات ناگوار

فکر مرگ و خودکشی

اقدام به خودکشی

کاهش اشتها و از دست دادن وزن

افزایش وزن و پرخوری عصبی

احساس غمگینی، ناراحتی و عصبانیت مداوم

عزت نفس پایین

احساس گناه و بی‌ارزشی

از دست دادن علاقه نسبت به انجام فعالیت‌های مورد علاقه

ناتوانی در مراقبت از خود مانند غذا خوردن، مسئولیت‌پذیری و…

دوری از جمع دوستان و خانواده

تصویری از کودکی که احساس افسردگی و غم شدیدی دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

متاسفانه هنوز خیلی از افراد بر این باور هستند که برای درمان افسردگی نیازی به دخالت پزشک و متخصص نیست. در صورتی که این روزها افسردگی یکی از علل شایع خودکشی در تمامی سنین است، بنابراین باید آن را جدی گرفت و از کنار آن ساده عبور نکرد.

اگر خودتان یا یکی از اطرافیانتان علائم افسردگی را دارید بهتر است که در اولین زمان ممکن به روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید. اگر به دنبال بهترین پزشک در این زمینه هستید سری به سایت درمانکده بزنید.

تشخیص افسردگی

دقت کنید صرفا تجربه احساس غم و ناراحتی برای مدت کوتاهی نشان‌دهنده افسرده بودن شما نیست. در نتیجه باید به دنبال نشانه‌های حادتری باشید که برای مدت طولانی ادامه‌دار هستند.

به طوری کلی توصیه ما به شما این است که برای بررسی سلامت روان خود و تشخیص این اختلال از روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید.

روانشناس یا روانپزشک با بررسی سوابق بیماری‌های خانوادگی و فردی، بررسی علائم روحی و روانی که اخیرا فرد تجربه کرده و همچنین پرسش و پاسخ در زمینه تجربیات فرد می‌تواند افسردگی را تشخیص دهد.

راه‌کارهای درمان افسردگی

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا افسردگی قابل درمان است؟

بله، شما می‌توانید به کمک پزشک و روش‌های دارو درمانی و روان‌ درمانی این اختلال را کنترل کنید. دقت کنید که در کنار دارو درمانی، شرکت و حضور منظم در جلسات روان درمانی کمک بسزایی به کنترل و درمان بیماری می‌کند. همچنین به یاد داشته باشید اثرگذاری روش‌های درمانی به صورت فوری قابل مشاهده نیست و این پروسه به زمان و صبر نیاز دارد.

از راه‌کارهای دیگری که به بهبود افسردگی کمک زیادی می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش و فعالیت فیزیکی منظم

پرهیز از مصرف الکل و دخانیات

یادگیری مهارت‌های کنترل استرس و اضطراب

تقسیم کردن وظایف بزرگ به چندین وظایف کوچک

بودن در جمع دوستان و عزیزان

دنبال کردن رژیم غذایی سالم و مغذی

اگر در مورد روش‌های درمانی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید.

عوارض افسردگی

متاسفانه در صورتی که نسبت به این اختلال بی‌توجه باشید و اقدامی برای کنترل و درمان آن انجام ندهید می‌تواند به جنبه‌های زیادی از زندگی شما آسیب برساند. از جمله عوارض افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خودکشی

اضطراب شدید

سوءمصرف مواد مخدر

اختلال در روابط دوستانه و خانوادگی

تصویری از فردی که در حال صحبت کردن با پزشک روانشناس است.

سخن پایانی

بسیاری از اوقات این اختلال ریشه ژنتیکی دارد و نمی‌توان برای پیشگیری از ابتلا به آن اقدامی انجام داد. اما به طور کلی اگر می‌خواهید احتمال بروز آن را کمتر کنید پیشنهاد می‌کنیم که غذای خوب بخورید، دوستان خوبی پیدا کنید، خوب بخوابید، سیگار نکشید، بیشتر در طبیعت باشید، ورزش کنید و روتین مشخصی داشته باشید. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر داشتن مجله پزشکی بروز دارای لیست کاملی از متخصصین به همراه راه ارتباطی با آن‌ها است، از دکتر پوست گرفته تا بهترین روانپزشک.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۰۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد