//
کدخبر: ۴۷۲۱۷۹ //

رابطه میگرن با بیماری التهابی روده

یک مطالعه اخیر Scientific Reports ارتباط بین میگرن و ایجاد بیماری التهابی روده (IBD) را بررسی کرد.

رابطه میگرن با بیماری التهابی روده
به گزارش فرتاک نیوز،

میگرن وضعیتی است که با سردردهای دردناک همراه است. این یک اختلال عصبی است که می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد. اگرچه شیوع جهانی میگرن بالا است، اما این بیماری کمتر شناخته شده و درمان نشده است. به طور معمول، افراد کمتر از 50 سال تحت تأثیر این اختلال عصبی عود کننده قرار می گیرند. میگرن همچنین به طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به خسارات اقتصادی قابل توجهی می شود.

چندین علامت گوارشی مانند اسهال، یبوست، استفراغ، حالت تهوع و سوء هاضمه با میگرن همراه است. علاوه بر این، این وضعیت عصبی با ایجاد سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده (IBD) مرتبط است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که میگرن می‌تواند به تعامل محور روده-مغز مرتبط باشد.

IBD شامل دو اختلال التهابی مزمن گوارشی است، یعنی بیماری کرون (CD) و کولیت اولسراتیو (UC). بسیاری از مطالعات عوامل ژنریک و محیطی را که خطر ابتلا به IBD را افزایش می دهند شناسایی کرده اند. این مطالعات همچنین عوامل خطر قابل اصلاحی را که از شروع IBD جلوگیری می کنند، تعیین کرده اند. در مقایسه با عموم مردم، بیماران IBD در معرض خطر بیشتری برای میگرن هستند. تا به امروز، هیچ مطالعه ای بررسی نکرده است که آیا میگرن بر توسعه IBD تأثیر می گذارد یا خیر.

مطالعه حاضر ارتباط بین میگرن و تظاهرات IBD را با استفاده از یک گروه سراسری ارزیابی کرد. این مطالعه داده هایی را از خدمات بیمه سلامت ملی (NHIS)، سیستم مراقبت های بهداشتی سراسری برای شهروندان کره جنوبی به دست آورد. این پایگاه داده شامل اطلاعات دقیق جمعیت شناختی و پزشکی در مورد بیماران سرپایی و بستری است.

افرادی که بین ژانویه 2009 و دسامبر 2009 در غربالگری‌های بهداشتی معمول سازمان‌دهی شده توسط NHIS شرکت کردند، استخدام شدند و کسانی که داده‌های گمشده داشتند از مطالعه حذف شدند.

به دلیل فقدان داده‌های مناسب، این مطالعه دارای محدودیت‌هایی از جمله ناتوانی در تعیین چگونگی ارتباط شدت میگرن و IBD است. علاوه بر این، این مطالعه متغیرهای کمکی مهمی مانند الگوهای غذایی، مراقبت های بهداشتی، استرس، سابقه خانوادگی IBD و سایر اختلالات گوارشی را در نظر نگرفت.

علیرغم محدودیت ها، مطالعه حاضر نشان داد که میگرن یک عامل خطر مهم برای توسعه IBD است. استفاده از یک گروه مطالعه سراسری و یک دوره طولانی پیگیری دو نقطه قوت کلیدی این مطالعه است. با توجه به یافته‌ها مبنی بر اینکه بیماران مبتلا به میگرن در معرض خطر بالاتر ابتلا به IBD هستند، پزشکان باید محور روده-مغز را بیشتر مورد بررسی قرار دهند تا درک بهتری از چگونگی ارتباط توسعه IBD و میگرن داشته باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۱۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد