//
کدخبر: ۴۷۲۲۱۶ //
سلامت | مولتی ویتامین

آیا مولتی ویتامین‌ها جایگزین مناسبی هستند؟| خطرات آن را بشناسید!

بر اساس یک مطالعه جامع، مصرف روزانه مولتی ویتامین‌ها نه تنها به افزایش طول عمر کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.

 آیا مولتی ویتامین‌ها جایگزین مناسبی هستند؟| خطرات آن را بشناسید!
به گزارش فرتاک نیوز،

مطالعه‌ای که توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت آمریکا انجام شد، سوابق سلامت نزدیک به 400,000 بزرگسال بدون بیماری‌های مزمن عمده را تجزیه و تحلیل کرد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر مصرف مولتی ویتامین‌های روزانه بر کاهش خطر مرگ طی دو دهه آینده بود. نتایج نشان داد افرادی که به طور منظم مولتی ویتامین مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که این مکمل‌ها را مصرف نمی‌کردند، احتمال مرگ بیشتری داشتند. این یافته‌ها محققان را به این نتیجه رساند که مصرف مولتی ویتامین‌ها تضمینی برای افزایش طول عمر نیست.

نگرانی‌ها و هشدارها درباره مصرف مولتی ویتامین‌ها

نیمی از بزرگسالان در بریتانیا به صورت هفتگی یا بیشتر از مولتی ویتامین‌ها یا مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند. در ایالات متحده، یک سوم بزرگسالان به امید پیشگیری از بیماری‌ها به مصرف مولتی ویتامین‌ها روی می‌آورند. با این حال، محققان به فواید ادعا شده این مکمل‌ها شک دارند و حتی هشدار می‌دهند که مصرف آنها می‌تواند مضر باشد. برای مثال، در حالی که منابع غذایی طبیعی بتاکاروتن خاصیت ضدسرطانی دارند، مکمل‌های بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. همچنین، آهن اضافه شده به بسیاری از مولتی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به اضافه‌بار آهن و افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و زوال عقل شود.

دکتر Erikka Loftfield و تیمش از موسسه ملی سرطان در مریلند، داده‌های سه مطالعه بزرگ سلامت در ایالات متحده را که در دهه 1990 آغاز شده بودند، بررسی کردند. این مطالعات شامل اطلاعات 390,124 بزرگسال سالم بود که بیش از 20 سال تحت نظر بودند. محققان هیچ مدرکی دال بر کاهش خطر مرگ به دلیل مصرف روزانه مولتی ویتامین‌ها نیافتند؛ بلکه گزارش کردند که مصرف‌کنندگان این مکمل‌ها در سال‌های اولیه پیگیری، با خطر مرگ بیشتری مواجه بودند.

توصیه‌های تغذیه‌ای:

دکتر نیل بارنارد، استاد پزشکی در دانشگاه جورج واشنگتن، بیان می‌کند که اگرچه ویتامین‌ها در برخی موارد خاص مفید هستند، اما مصرف مولتی ویتامین‌ها به جای تغذیه سالم، راه حل مناسبی برای بهبود سلامت عمومی نیست. وی توصیه می‌کند به جای اتکا به مکمل‌ها، از غذاهای سالم که حاوی طیف وسیعی از ریزمغذی‌ها، درشت مغذی‌ها و فیبر هستند استفاده کنیم. مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی ممکن است به جبران کمبودهای غذایی کمک کنند، اما نمی‌توانند جایگزین یک رژیم غذایی سالم شوند.

نتیجه‌ گیری

بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که مصرف روزانه مولتی ویتامین‌ها تضمینی برای افزایش طول عمر نیست و حتی ممکن است خطراتی نیز به همراه داشته باشد. به جای اتکا به مکمل‌ها، بهتر است بر روی تغذیه سالم و متعادل که حاوی مواد مغذی ضروری است، تمرکز کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۲۲۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد